Gemeente Delft, verkeersbesluit, instellen voorrangskruispunt Watermanweg
Logo Delft
Nummer: 1780807
Burgemeester en wethouders van Delft,
Gelet op:
  • -
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • -
    artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van het verkeerstekens B1 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het aanbrengen van haaientanden, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;
Overwegende dat:
  • -
    de Watermanweg, Uytenbogaartsingel en Molengraaffsingel binnen de bebouwde kom aan de zuidkant van het terrein van de TU Delft zijn gelegen;
  • -
    de wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de TU Delft;
  • -
    ingevolge artikel 23 van de BABW dan ook overleg heeft plaats gevonden tussen de TU Delft en de gemeente Delft over de in te stellen maartegel;
  • -
    het TU terrein in de toekomst conform het bestemmingsplan ‘Technopolis Clusters en Kamers’ wordt heringericht;
  • -
    dit bestemmingsplan de ontwikkeling van het Science Park in de komende 50 jaar beschrijft, waarmee TU Delft in de top van Science Parks in Europa wil gaan behoren;
  • -
    met het realiseren van het bestemmingsplan de bereikbaarheid en het gebruik van de verkeersstructuur op het TU terrein veranderd;
  • -
    de Kluyverweg, die ten westen van de genoemde straten ligt, daarbij ontoegankelijk wordt voor gemotoriseerd verkeer;
  • -
    de doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer tussen het noordelijke deel van de TU (ten noorden van de N470) en het zuidelijke deel daarna niet meer over de Watermanweg loopt, maar over de Uytenbogaartsingel en Heertjeslaan;
  • -
    de route Schoemakerstraat – Uytenbogaartsingel daarmee belangrijker wordt voor het doorgaande verkeer;
  • -
    de Watermanweg dan alleen nog als erftoegangsweg dienst doet;
  • -
    de voorrang op het kruispunt Watermanweg / Uytenbogaartsingel / Molengraaffsingel vooruitlopend op die ontwikkeling nu al wordt aangepast aan de nieuwe verkeersstructuur;
  • -
    verkeer komende vanaf de Schoemakerstraat richting de Heertjeslaan en vice versa ter hoogte van de kruising Molengraaffsingel / Watermanweg daarbij voorrang krijgt op verkeer komende vanaf de Molengraafsingel en Watermanweg;
  • -
    dit wordt aangeduid door het plaasten van borden B6 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek;
  • -
    aan weerszijden van het kruispunt tevens borden B1 worden aangebracht om verkeer op de Schoemakerstraat / Uytenbogaartsingel te wijzen op het feit dat zij zich op een voorrangsweg bevinden;
  • -
    voor het invoeren van de nieuwe maatregelen de oude bebording moet worden verwijderd en daarmee ook de oude verkeersbesluiten 1188776A en 1188776B komen te vervallen en ingetrokken moeten worden;
  • -
    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • -
    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de weg in stand te houden en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen, en voor het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • -
    de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delft;
  • -
    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan het afdelingshoofd Ruimte Advies;
  • -
    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N :
  • 1. door in trekken van besluit 1188776A Uytenbogaartsingel en de bijbehorende bebording, de voorrangsregeling op de Schoemakerstraat/ Watermanweg/Uytenbogaartsingel/Molengraaffsingel op te heffen;
  • 2. door het in trekken van besluit 1188776B Molengraafsingel en de bijbehorende bebording, de voorrangskruising op de Schoemakerstraat/ Watermanweg/Uytenbogaartsingel/Molengraaffsingel op te heffen;
  • 3. het kruispunt Watermanweg / Molengraaffsingel / Uytenbogaartsingel in te richten als voorrangskruispunt, door het plaatsen van borden model B1 en B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW;
  • 4. De bebording en markering te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Het college van burgemeester en wethouders van Delft,
Namens het college,
De heer H. Groen
Afdelingshoofd Ruimte Advies
Delft, 15 december 2014
Bijlage: Situatietekening
Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Naar boven