Reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s op de parkeerstrook ter hoogte van Saksen Weimarplein 5.
Logo Breda
Parkeerstrook tegenover Saksen Weimarplein , weggedeelte parallel aan de Franklin Rooseveltlaan
 
DV14VB2689, d.d. 15 december 2014
 
Burgemeester en wethouders van Breda
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2014, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 juli 2014, van kracht geworden op 1 augustus 2014, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Overwegende:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van:
• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet Milieubeheer.
Is het gewenst om
Op het Saksen Weimarplein, op de parkeerstrook tegenover het kantoorgebouw huisnummer 5, twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Locatie oplaadpaal Saksen Weimarplein’.
Motivering
Algemeen
Breda onderschrijft de visie van de provincie Noord-Brabant om elektrische mobiliteit te ondersteunen vanwege milieu en economische overwegingen. Het college heeft daartoe op 12 april 2011 ingestemd met de “Visie Elektrisch Vervoer Brabantstad”. Elektrische mobiliteit kent geen lokale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en is geluidsarm. De oplaadpalen laden op met ‘groene stroom’ waardoor ook de CO2-uitstoot nihil is hetgeen bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatuitvoeringsprogramma van de gemeente.
 
Breda wil het rijden met elektrische auto’s stimuleren en in de praktijk mogelijk maken door oplaadpalen te plaatsen in openbaar gebied. De gemeente is een overeenkomst aangegaan met de provincie Noord-Brabant om de door de provincie beschikbaar gestelde oplaadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen. Verwacht wordt dat het aantal e-auto’s de komende tijd zal toenemen omdat steeds meer autofabrikanten al dan niet 100% elektrische auto’s op de markt brengen.
 
Locatiekeuze
Elektrisch vervoer is nog volop in ontwikkeling en maakt het noodzakelijk dat de accu’s regelmatig moeten worden opgeladen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om op privéterrein te parkeren en daar op te laden. Daarom vindt de gemeente het wenselijk hiervoor ook publiek toegankelijke voorzieningen aan te leggen in openbaar gebied.
De locaties voor het plaatsen van oplaadpalen in het openbaar gebied moeten voldoen aan diverse door de provincie Noord-Brabant, de netbeheerder Enexis en de gemeente Breda gestelde (technische) eisen en voorwaarden met betrekking tot aanleg, beheer en onderhoud.
 
Voor het beoordelen van de locaties worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
  • -
    de locatie voor het plaatsen van de laadpaal en de bijbehorende parkeerplaats(en) liggen op gemeentegrond, is de gehele dag openbaar toegankelijk en is niet afgesloten met slagbomen, poortjes en dergelijke,
  • -
    het betreft bestaande of reeds geplande parkeerplaatsen,
  • -
    het ter plaatse geldende parkeerregime blijft van toepassing,
  • -
    toegankelijk voor een onbepaalde groep gebruikers maar uitsluitend voor het opladen van een elektrische auto,
  • -
    locaties waarvan wordt verwacht dat deze een voldoende gebruik van de oplaadpaal kennen,
  • -
    per stopcontact van de oplaadpaal is een uitsluitend voor het opladen gereserveerde parkeerplaats aanwezig,
  • -
    bij locaties die door e-rijders worden aangevraagd wordt verder nog gelet op:
    • een locatie waar de oplaadpaal het best tot zijn recht komt.
    • een redelijk beloopbare afstand tot de oplaadpaal van maximaal circa 300 meter,
    • mogelijke alternatieven die binnen redelijke afstand beschikbaar zijn.
       
Locatie Parkeerstrook tegenover huisnummer Saksen Weimarplein 5
Deze locatie is aangevraagd door een e-rijder woonachtig in de omgeving van het Saksen Weimarplein. Er is gekozen om de oplaadlocatie aan het plein te realiseren omdat dit plein vrij centraal ligt in een gebied waar meer e-rijders verwacht worden. Binnen redelijke afstand is nog geen ander oplaadpunt beschikbaar. De locatie is goed zichtbaar en bereikbaar voor e-rijders woonachtig of met een bestemming in de omgeving.
De locatie aan het Saksen Weimarplein voldoet aan de hiervoor genoemde uitgangspunten. Er is behoefte aan een oplaadplaats voor elektrische auto’s in deze omgeving.
 
Er worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s op de parkeerstrook in het Saksen Weimarplein tegenover het kantoorgebouw huisnummer 5. Bij de parkeerplaatsen zal een oplaadpaal geplaatst worden en het bord E04 (parkeergelegenheid) plus onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’. Op het wegdek wordt een markering aangebracht om de parkeerplaats aan te duiden. Een en ander zoals opgenomen op de bijbehorende tekening ‘Locatie oplaadpaal Saksen Weimarplein’ welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.
Belangenafweging
Elektrisch vervoer is in ontwikkeling en zowel Rijk, Provincie als Gemeente wensen de kansen te benutten om elektrisch vervoer te stimuleren. Elektrisch vervoer kan een bijdrage leveren aan verbetering van de lokale leefkwaliteit (geluid, luchtkwaliteit, klimaat) en ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit, energietransitie, economie en innovatie. Hiermee wordt dan ook een algemeen belang gediend.
De gemeente heeft daarom besloten parkeerruimte te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s.
Wij zijn van mening dat het reserveren van bestaande parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s niet zondermeer betekent dat er sprake zal zijn van extra auto’s die beslag leggen op de bestaande hoeveelheid parkeerplaatsen. Elektrische auto’s vervangen meestal een aanwezige conventionele auto. In die zin is er geen verlies aan parkeerruimte. Op het Saksen Weimarplein is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.
Besluiten
  • I.
    Op het Saksen Weimarplein, op de parkeerstrook tegenover huisnummer 5, op het weggedeelte parallel aan de Franklin Rooseveltlaan, twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. Bij de parkeerplaatsen wordt het bord E04, parkeergelegenheid, met onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen van elektrische voertuigen’, geplaatst.
  • II.
    Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Locatie oplaadpaal Saksen Weimarplein’.
  • III.
    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 15 december 2014.
  •  
  •  
Breda, 15 december 2014
 
 
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Breda,
namens dezen,
Medewerker beleid & advies
 
 
A.Kuijpers.
Terinzage
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. G. Rooijmans van de via telefoonnummer 14 076.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
  • a.
    naam en adres
  • b.
    de dagtekening
  • c.
    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s op de parkeerstrook ter hoogte van Saksen Weimarplein 5’
  • d.
    de gronden van het bezwaar
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Bijlagen
Tekening ‘Locatie oplaadpaal Saksen Weimarplein’.
Voorbeeld bebording
Naar boven