In het kader van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan is onderzoek gedaan naar het doorgaand verkeer in Goor en Markelo. Dit onderzoek heeft een maatregelenpakket opgeleverd. In de raadsvergadering van 30 juni 2009 is het Maatregelenpakket verkeersonderzoek Markelo-Goor vastgesteld. Dit maatregelenpakket bevat onder andere het instellen van eenrichtingverkeer in de Molenstraat (tussen de Voorstraat en de D.J. Bunschotenstraat), inclusief het herinrichten van het profiel ten gunste van fietsers.
Op 18 juni 2013 zijn de Verkeersvisie en de Structuurvisie Goor vastgesteld door de gemeenteraad. In beide visies is mede opgenomen dat in de Molenstraat tussen de Voorstraat en de D.J. Bunschotenstraat eenrichtingverkeer wordt ingesteld.
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het plaatsen en/of verwijderen van verkeerstekens en onderborden, waardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd moet worden vastgesteld in een verkeersbesluit.
Een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing en/of verwijdering van de verkeerstekens die worden genoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
De wegen waarover in dit besluit wordt besloten zijn in beheer bij de gemeente Hof van Twente.
Beschrijving van het gebied, weg of straat
De Molenstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van Goor. Aan deze weg zijn aan beide zijden woningen gelegen. De wegbreedte van de Molenstraat bedraagt circa 6 meter, waarop aan weerszijden fietssuggestiestroken in afwijkende kleur zijn aangebracht. Aan beide zijden van de Molenstraat bevindt zich een trottoir. Aan de oostzijde zijn circa acht langsparkeervakken aangebracht en aan de westzijde vier. De bebouwing staat voor een groot deel direct aan het trottoir.
Beschrijving van de functie of het beoogd functioneren
De Molenstraat is in het kader van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan gecategoriseerd als erftoegangsweg. Dit betekent dat hier de woon- en verblijfsfunctie centraal staat. In de Molenstraat geldt een snelheidsregime van 30km/uur.
Bestaande verkeersmaatregelen
Aan de westzijde van de Molenstraat geldt een parkeerverbod. In 2009 is een verbod voor vrachtverkeer ingesteld op het gedeelte tussen de D.J. Bunschotenstraat en de Wheeweg.
In 2013 is de Molenstraat ingericht tot 30 km/uur zone, waarbij de fietssuggestiestroken breder zijn geworden, waardoor er meer ruimte voor de fietsers is gecreëerd.
Opheffen geslotenverklaring voor vrachtverkeer
Doordat het bedrijventerrein Finigoor nog niet is gesaneerd, moet er rekening worden gehouden met vrachtverkeer van en naar dit bedrijventerrein. Als er eenrichtingsverkeer wordt ingesteld op de Molenstraat (van de Voorstraat naar de D.J. Bunschotenstraat, dan betekent dit dat het vrachtverkeer van en naar Finigoor alleen maar westwaarts kan rijden via de D.J. Bunschotenstraat vanwege de vrachtknip op de Molenstraat tussen de D.J. Bunschotenstraat en de Wheeweg.
Met betrekking tot de vrachtknip wordt in de Verkeersvisie aangegeven dat deze het best verplaatst kan worden naar de Wheeweg op het gedeelte tussen de Molenstraat en de Spechthorstweg. Daar is de ruimte aanwezig om een fysieke barrière te realiseren voor het vrachtverkeer. In het in 2015 te actualiseren Gemeentelijk Mobiliteitsplan wordt het uitwerken van deze maatregel opgenomen, met daarbij de indicatieve kosten.
In afwachting daarvan wordt bij het instellen van het eenrichtingsverkeer de vrachtknip op het huidige wegvak opgeheven, zodat vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein Finigoor via de Molenstraat-Enterseweg naar de N347 kan rijden en niet gedwongen via de D.J. Bunschotenstraat door het centrum van Goor moet rijden.
Door het instellen van eenrichtingverkeer met uitzondering van (brom)fietsers tussen de Voorstraat en de D.J. Bunschotenstraat zal de hoeveelheid verkeer in de Molenstraat fors verminderen. Bovendien is er bij de T-aansluitingen met de Voorstraat, Middenstraat, Bleekstraat en D.J. Bunschotenstraat sprake van één rijrichting minder, waardoor de overzichtelijkheid en verkeersveiligheid toenemen. Op de aansluitingen met de Voorstraat en
D.J. Bunschotenstraat hebben de afgelopen jaren relatief veel ongevallen plaatsgevonden.
Door het opheffen van de geslotenverklaring voor vrachtverkeer zal het vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein Finigoor via de Molenstraat-Enterseweg naar de N347 rijden en niet gedwongen via de D.J. Bunschotenstraat door het centrum van Goor moeten rijden.
Dit verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, onder a van de Wegenverkeerswet 1994) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, onder c van de Wegenverkeerswet 1994).
Het concept-verkeersbesluit heeft van 21 september 2011 tot 1 november 2011 ter inzage gelegen. Op 3 oktober 2011 is er een inloopavond geweest met betrekking tot het instellen van eenrichtingverkeer in de Molenstraat en het instellen van een 30 km/uur zone in het centrum van Goor. Naar aanleiding van deze inloopavond zijn een aantal reacties binnengekomen. Deze reacties zijn verwerkt in een reactienota.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Door de verkeersadviseur is een positief advies gegeven over het verkeersbesluit. Het adviesrapport van de politie is als bijlage toegevoegd.