Kenmerk: UIT - 1451598
Logo Almelo
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Vereiste van besluit:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Uit het oogpunt van:
  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg
  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
Is het gewenst om
Op de Grenzen éénrichtingsverkeer in te stellen en daarnaast een in twee richtingen bereden fietspad aan te leggen. Dit door het plaatsen van de borden G11,C02, C03, C04 en D05r. De voorrang te regelen door het plaatsen van de borden J24 met onderbord OB 503. Tot slot een laad- en loshaven aan te leggen en deze aan te geven met het bord E07. Dit zoals is aangegeven op de tekening bij dit besluit (kenmerk INT- 29737). Deze tekening is onderdeel van dit besluit.
Motivering:
Voortgang overleg met belanghebbenden over F36 De Grenzen.
In het afgelopen half jaar zijn er een aantal stappen gemaakt in de planvorming t.a.v. de aanleg van de fietssnelweg langs de Grenzen. Dit voorjaar is het plan uitgewerkt. Op onderstaande tekening staat het oorspronkelijke schetsontwerp ingetekend.
Tekening 1 : oorspronkelijke ontwerpschets fietssnelweg De Grenzen.
Dit ontwerp is met alle belanghebbende bedrijven langs de Grenzen besproken. Hierbij zijn enkele bezwaren kenbaar gemaakt (tegen eenrichtingsverkeer op de Grenzen) en alternatieven aangedragen. Vervolgens is het ontwerp nogmaals bekeken en bezien in hoeverre het mogelijk is om de bereikbaarheid van onder andere de Welkoop te verbeteren.
Op 10 september 2014 is er een 2e gesprek geweest met dhr. Franken Volmerink (Welkoop).
In het ontwerp zijn een drietal wijzigingen aangebracht ten aanzien van eerste ontwerp. Deze wijzigingen zijn :
  • 1.
    Het opschuiven van de zuidelijke inrit, zodat deze recht tegenover de H. Dunantstraat komt te liggen.
  • 2.
    Het parkeerterrein van de Welkoop wordt heringericht, zodat dit afgestemd is op het eenrichtingsverkeer op de Grenzen. Het parkeerterrein krijgt daardoor ook eenrichtingsverkeer. De zuidelijke inrit wordt daardoor de toegang tot het parkeerterrein en de noordelijke ingang wordt dan de uitgang. Hierdoor ontstaat een situatie waarbij zowel vanaf noordelijke, als westelijke en zuidelijke richting een goed alternatief ontstaat om naar de Welkoop te rijden. Bezoekers die vanaf de Welkoop vertrekken, moeten, indien zij naar het noorden willen, enigszins omrijden. Dit verkeer verlaat in zuidelijke richting het terrein van de Welkoop en rijdt via de Haven NZ naar de Brugstraat om vervolgens in noordelijke richting verder te rijden. De omrij-afstand is ca. 400 meter (tot aan kanaal). Voor het verkeer met herkomst centrum en het zuiden verandert er niets wezenlijks. Dit verkeer kan via de Haven NZ haar route vervolgen. Omrijden na afloop van winkelbezoek weegt aanzienlijk minder zwaar dan omrijden naar een winkel toe.
  • 3.
    Het wijzigen van de bevoorrading. Op dit moment wordt er buiten de rijbaan bevoorraad. Echter de lengte van de bevoorradingsplek is te kort, waardoor grote vrachtauto’s met de voorkant op de rijbaan staan. Voorgesteld is om een laad- en loshaven te maken aan de Grenzen (buiten de rijbaan). Het probleem van het laden en lossen bij de Welkoop kan hiermee ook opgelost worden.
Het voorstel dat de gemeente heeft gedaan staat op onderstaande tekening weergegeven. De kosten voor uitvoering van deze werkzaamheden komen voor rekening van de gemeente. De Welkoop heeft aangegeven deze oplossing wel beter te vinden, maar blijft van mening dat zij van 2 kanten bereikbaar moeten zijn.
Tekening 2 : Aangepast voorstel gemeente voor herinrichting terrein Welkoop t.b.v. realisering F36.
Dhr. M. Franken Volmerink heeft in het gesprek aangegeven, dat hij graag nog varianten onderzocht zou willen zien die ingaan op de wens om ook in noordelijke richting weg te kunnen rijden. Daarbij werd door hem gedacht aan bv het eenrichtingsverkeer pas in te laten gaan bij de H. Dunantstraat of bij de noordelijke inrit van de Welkoop.
Op basis van bovenstaande wens heeft de gemeente aanvullend onderzoek ingesteld. Het instellen van eenrichtingsverkeer vanaf de H. Dunantstraat of vanaf de noordelijke inrit van Welkoop is niet mogelijk. De redenen hiervoor zijn :
  • -
    De fietssnelweg zou dan buiten de huidige rijbaan komen te liggen. Dit betekent dat de bereikbaarheid van de bedrijven aan de oostzijde van de Grenzen in de knel komt. De afstand tussen een laad&losdeur en de rijbaan is te kort om vrachtverkeer op te laten laden & lossen. Tevens zou een deel van de bestaande parkeergelegenheid bij deze bedrijven komt te vervallen.
  • -
    De groenstructuur langs de Grenzen kan niet verbeterd kan worden. De zone waar bomen gesitueerd zijn, wordt in gebruik genomen door de fietssnelweg.
  • -
    De kabels en leidingen liggen onder het huidige trottoir. Het is ongewenst dat deze kabels en leidingen onder de fietssnelweg komen te liggen. Verplaatsing is kostbaar, maar het vinden van een nieuw tracé voor de kabels en leidingen is ook zeer lastig.
Het is wel mogelijk om vanaf het terrein van de Welkoop een verbinding te maken naar het verdiepte openbare parkeerterrein langs de jachthaven. Dit parkeerterrein wordt ontsloten vanaf de Havenkade. Door een hellingbaan te maken, kan deze route gebruikt worden voor verkeer dat vanaf de Welkoop in noordelijke richting terug wil rijden. Het maken van een laad- loshaven langs de Grenzen is gewenst om zodoende deze afrijroute niet te blokkeren. De geleider tussen de F36 en de rijbaan is iets smaller gemaakt om voldoende ruimte te krijgen voor de laad- loshaven. Op het terrein van de Welkoop kan éénrichtingsverkeer ingesteld worden, echter dit is niet noodzakelijk. In de praktijk wordt de Welkoop ca. 1 keer per dag bevoorraad. De afstand tussen de nieuwe laad- en loshaven en de toegang tot het pand van de Welkoop bedraagt ca. 25 meter. Deze loopafstand wordt als acceptabel bevonden. Overigens kunnen kleine vrachtauto’s op de huidige laad- en loshaven blijven lossen, aangezien zij de toegang tot de Havenkade niet blokkeren.
Het voorstel staat op de onderstaande tekening getekend.
Tekening 3 : Aangepaste F35 met retourroute via hellingbaan naar Havenkade.
Dhr. Franken Volmerink heeft aangegeven dat hij ook deze oplossing niet ziet zitten. Hij komt met een gewijzigd voorstel waarbij de hoofdrijbaan van de Grenzen tussen het kanaal en de H. Dunantstraat in 2 richtingen beschikbaar blijft. De fietssnelweg wordt in deze variant verplaatst naar het trottoir/parkeerplaatsen aan de oostkant van de rijbaan.
In onderstaande tekening wordt het voorstel van dhr. Franken Volmerink weergegeven. Dit is geen nieuwe variant. Deze variant is in een eerder gesprek al als niet haalbaar afgevallen. Naast de al genoemde redenen zijn in dit ontwerp de bereikbaarheid van de parkeerplaatsen én de laad&losdeuren van de panden aan de oostkant van de Grenzen een probleem. Ook de vormgeving van het kruispunt De Grenzen – H. Dunantstraat is onveilig.
Tekening 4 : voorstel van dhr. Franken Volmerink.
Conclusie.
Er zijn drie overlegmomenten geweest met de eigenaar van de Welkoop. In deze gesprekken heeft de eigenaar van de Welkoop aangegeven dat hij geen wijzigingen van de huidige bereikbaarheid wil. In het laatste gesprek heeft de gemeente een voorstel ingebracht, waarbij de retourroute richting het noorden via de parallel aan de Grenzen gelegen Havenkade gerealiseerd kan worden. Deze variant komt ons inziens voldoende tegemoet aan de bezwaren van de Welkoop.
In de gehele afweging die de afgelopen periode gemaakt is, is voorbijgegaan aan de verbetering van de bereikbaarheid die de Welkoop krijgt, wanneer de Burg. Schneiderssingel geopend wordt. Verkeer uit noordelijke richting kan aanzienlijk beter bij het pand van de Welkoop komen.
Belangenafweging:
Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang van onder andere een veilige F35 en het instellen van éénrichtingserkeer op de Grenzen. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij het opstellen van dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Gelet op
De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.
Besluiten:
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en wethouders om:
Op de Grenzen éénrichtingsverkeer in te stellen en daarnaast een in twee richtingen bereden fietspad aan te leggen. Dit door het plaatsen van de borden G11,C02, C03, C04 en D05r. De voorrang te regelen door het plaatsen van de borden J24 met onderbord OB 503. Tot slot een laad- en loshaven aan te leggen en deze aan te geven met het bord E07. Dit zoals is aangegeven op de tekening bij dit besluit (kenmerk INT- 29737). Deze tekening is onderdeel van dit besluit.
Almelo, 26-11-2014
Hoogachtend,
Namens het college van Burgemeester en Wethouders van Almelo,
manager Centrale Registratie en Leefomgeving,
A.Smit
Bezwaarprocedure:
Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in het Almelo’s Weekblad.
Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet ten minste de volgende elementen bevatten:
  • -
    de naam en het adres van de indiener;
  • -
    de dagtekening;
  • -
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • -
    de gronden van het bezwaar.
Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.
In spoedgevallen is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo (telefoon 0546-832470). In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is dat u een bezwaarschrift hebt ingediend.
Naar boven