Ons kenmerk: verkeersbesluit 2014-38
Burgemeester en wethouders van Heusden,
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.
In de energievisie van de gemeente Heusden is opgenomen dat elektrisch rijden een maatschappelijke ontwikkeling is waar we geen invloed op hebben, maar die we als gemeente wel willen faciliteren ;
Een bewoner uit de Parallelweg-West in Vlijmen een aanvraag heeft ingediend voor het realiseren van een oplaadpunt in de nabijheid van zijn woning;
De aanvrager niet kan parkeren op eigen terrein;
Binnen redelijke loopafstand van de Parallelweg-West nog geen oplaadpunt beschikbaar is;
De maatregel geen afbreuk doet aan het verzekeren van de veiligheid op de weg;
De maatregel strekt tot het bevorderen van een doelmatig en zuinig energiegebruik.
Een oplaadpaal beschikt over twee laadpunten. Voor de laadpaal aan de Parallelweg-West wordt echter maar één parkeerplaats toegewezen voor het gebruik door elektrische voertuigen om de parkeerruimte niet onnodig te belasten.
De realisatie van een oplaadpaal is in het belang van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu en het bevorderen van doelmatig/zuinig energiegebruik.
Het beschikbaar stellen van een openbare parkeerplaats ten gunste van een parkeerplaats voor een, nu nog, selecte groep gebruikers wordt vanwege de vele voordelen als acceptabel gezien.
Het reserveren van een bestaande parkeerplaats voor het opladen van elektrische auto’s betekent niet zondermeer dat er sprake zal zijn van extra auto’s die beslag leggen op de bestaande hoeveelheid parkeerplaatsen. Niet alle elektrische auto’s zijn tweede auto’s, maar vervangen veelal een conventionele auto. In die zin is er geen verlies aan parkeerruimte.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaaan.
Er is advies gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het aanwijzen van een parkeerplaats aan de Parellelweg-West ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen.
Er is overleg geweest met de eigenaar van het pand Parallelweg-West 54 in Vlijmen. Meneer geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het aanwijzen van een parkeerplaats in de directe nabijheid van zijn pand aan de Parallelweg-West in Vlijmen.
nemen gelet op het voorgaande, het volgende