Logo Rotterdam - Hoek van Hollandverkeersbesluit 482_6: 30 km zone Roggeveenstraat/Mahustraat/Tonnemanplein/Rijpstraat/Jolstraat/Ericksstraat/Columbusstraat/Van Spilbergenstraat/Prins der Nederlandenstraat/Pres. J.V. Wierdsmastraat/President van Heelstraat/President Jan Lelsstraat en parkeerverbodzone Roggeveenstraat/Mahustraat/Rijpstraat/Jolstraat/Ericksstraat/Columbusstraat/Van Spilbergenstraat

Aan : Secretaris Anton Daamen

Van : Afdeling Beheer

Datum : 28 januari 2014

Betreft : verkeersbesluit; 30 km zone en parkeerverbodzone in de Roggeveenstraat/Mahustraat/Tonnemanplein/Rijpstraat/Columbus-straat/Van Spilbergenstraat/Presidentenbuurt

Inleiding

Op 25 oktober 2011 heeft het dagelijks bestuur een besluit genomen over het bestraten van de Jolstraat en Ericksstraat na de rioolwerkzaamheden. In het voorstel (rond2011/0584) is tevens opgenomen, dat er parkeervakken gerealiseerd worden in beide straten.

Door de aanwezigheid van parkeervakken in voornoemde straten kan het gebied rondom voorzien worden van een parkeerverbodzone. Het direct aanwijzen van een zone voor de maximale snelheid van 30 km/uur voor hetzelfde gebied is aanbevolen zodat ook het aantal borden met de aanduiding van 30 km kan worden beperkt en voornoemde beide borden geïntegreerd kan worden aangebracht.

Op 5 november 2013 heeft het dagelijks bestuur besloten om het verkeerbesluit voor de omgeving Roggeveenstraat / Mahustraat / Tonnemanplein / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat / Prins der Nederlandenstraat / Pres. J.V. Wierdsmastraat / President van Heelstraat / President Jan Lelsstraat aan te houden. Er is verzocht dit verkeersbesluit aan te passen door de straten in de presidentenbuurt niet te betrekken bij het parkeerverbodzone.

Probleemstelling/aanpak/uitwerking

Vanwege de aanwezigheid van de parkeervakken in het gebied Roggeveenstraat / Mahustraat / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat is het mogelijk om het aantal borden in deze straten te verminderen. Dit kan door het plaatsen van zoneborden met de aanduiding parkeerverbodzone.

Het direct aanwijzen van een zone voor de maximale snelheid van 30 km/uur voor Roggeveenstraat / Mahustraat / Tonnemanplein / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat / Prins der Nederlandenstraat / Pres. J.V. Wierdsmastraat / President van Heelstraat / President Jan Lelsstraat is aanbevolen zodat het aantal borden met de aanduiding van 30 km kan worden beperkt.

Op 21 november 1996 (ro.960773) heeft het dagelijks bestuur besloten om gebieden in te richten met 30 km per uur. Het gebied met de straten Mahustraat en omgeving inclusief Rijpstraat is uitgevoerd in 1998. Het gebied van de President J.V. Wiedsmastraat en omgeving is uitgevoerd in 2000. Het besluit van 21 november 1996 blijft gehandhaafd. Dit besluit treft uitsluitend het aanwijzen van een zone voor de maximale snelheid van 30 km/uur.

Het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit is op donderdag 12 september 2013 in de Hoekse Krant gepubliceerd. Een bewoner van het Tonnemanplein heeft naar aanleiding van deze publicatie gereageerd en terecht aangegeven dat er nog geen parkeervakindeling aanwezig is aan het Tonnemanplein. In de bijlage treft u een gespreksverslag van het overleg met deze bewoner aan.

Vanwege het ontbreken van parkeervakindelingen aan het Tonnemanplein wordt u voorgesteld om het Tonnemanplein niet te betrekken bij de parkeerverbodzone. Het realiseren van parkeervakindelingen aldaar is ongewenst vanwege de financiële consequenties voor de realisatie en beheer.

Doelstelling

De wegbeheerder dient zijn beleid zodanig vorm te geven, dat onder meer de veiligheid op de weg verzekerd is en de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk wordt gewaarborgd.

Rechtmatigheid

Vanwege de aard en situering van de weg alsmede artikel 1 van het Delegatiebesluit verkeersbesluiten college Rotterdam, d.d. 21 maart 2006, is het dagelijks bestuur van de deelgemeente wegbeheerder op die weg en bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994.

Op 5 november 2013 (rond/2013/0519) heeft het dagelijks bestuur besloten om verkeersbesluiten te mandateren aan de deelgemeentelijke secretaris.

Uitvoering en kosten

De verkeersmaatregel ten behoeve van de 30 km zone kan worden uitgevoerd door het plaatsen van een verkeersbord A0130zb (maximumsnelheid zone) en verkeersbord A0130ze (einde maximumsnelheid zone) van de Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

De verkeersmaatregel ten behoeve van de parkeerverbodzone kan worden uitgevoerd door het plaatsen van een verkeersbord E01zbh (einde parkeerverbodzone) en verkeersbord E01zbt (begin parkeerverbodzone) van de Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

De kosten voor de uitvoering van deze verkeersmaatregelen bedragen € 3.560,-. De extra herhalingsborden kosten € 356,-. Dit geeft een totaal van € 3.916,-

De kosten ad € 3.916,- worden ten laste gebracht van de jaaropdracht 2014 welke is verstrekt aan Stadsbeheer. Dit budget is toereikend.

Advies

De verkeersdeskundige uit naam van Stadsontwikkeling Rotterdam adviseert positief op 9 augustus 2013 per e-mail door het aanleveren van een bordenplan voor dit gebied.

De Politie, Eenheid Rotterdam, district Rijnmond-Noord, basisteam Waterweg

heeft d.d. 7 oktober 2013 positief geadviseerd op het conceptbesluit. De politie raad aan om aan het einde van de Pres. Van Heelstraat, Prins der Nederlandstraat en Pres. Jan Lelsstraat t.h.v. de Pres. J.V. Wierdsmastraat herhalingsborden te plaatsen ter verduidelijking.

De Stadsbeheer Rotterdam heeft d.d. 1 oktober positief geadviseerd op het conceptbesluit. Stadsbeheer adviseert tevens om herhalingsborden te plaatsen.

Vanwege de adviezen van politie en Stadsbeheer wordt voorgesteld om enkele borden meer te plaatsen ten behoeve van de herhaling.

Communicatie

Het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit is op donderdag 12 september 2013 in de Hoekse Krant gepubliceerd.

Dit verkeersbesluit zal in de Staatscourant en op de voor de deelgemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd worden in de deelgemeenterubriek in de “Hoekse Krant”. Hiermee worden belanghebbenden erop gewezen, dat gedurende zes weken na openbaarmaking van dit besluit, hiertegen bezwaar kan worden gemaakt op grond van de algemene wet bestuursrecht.

Voorstel

Voorgesteld wordt:

  • 1.kennis nemen van dit advies en instemmen met het voorstel tot het instellen van een 30 km zone in de omgeving Roggeveenstraat / Mahustraat / Tonnemanplein / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat / Prins der Nederlandenstraat / Pres. J.V. Wierdsmastraat / President van Heelstraat / President Jan Lelsstraat overeenkomstig het bijgevoegde concept verkeersbesluit.

  • 2.kennis nemen van dit advies en instemmen met het voorstel tot het instellen van een parkeerverbodzone in de omgeving Roggeveenstraat / Mahustraat / Jolstraat / Ericksstraat / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat overeenkomstig het bijgevoegde concept verkeersbesluit.

Besluitnummer rond/ 2013/0482 _6

De secretaris van de deelgemeente Hoek van Holland,

daartoe bevoegd ingevolge :

  • 1*artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994, en

  • 2*artikel 1 van het Delegatiebesluit verkeersbesluiten college Rotterdam;

  • 3*het mandaatbesluit inzake verkeersbesluiten, kenmerk rond/2013/0519 de dato 5 november 2013 aan de deelgemeentelijke secretaris;

gelet op het gestelde in :

  • 1*artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, en

  • 2*artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

(plaatsing / verwijdering verkeerstekens)

1*artikel 18 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

(aard en omvang / redenen, doelstelling en afweging belangen)

overwegende dat:

  • 1*de Roggeveenstraat / Mahustraat / Tonnemanplein / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat / Prins der Nederlandenstraat / Pres. J.V. Wierdsmastraat / President van Heelstraat / President Jan Lelsstraat voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande wegen zijn welke zijn gelegen binnen de bebouwde kom Hoek van Holland in de gemeente Rotterdam,

  • 2*de Roggeveenstraat / Mahustraat / Jolstraat / Ericksstraat / Rijpstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat ingericht zijn met parkeervakken waardoor een parkeerverbodzone kan worden ingesteld en deze borden gecombineerd aangebracht worden met de borden voor de 30 km/uur zone,

  • 3*er geen parkeervakindeling aanwezig is aan het Tonnemanplein,

  • 4*het dagelijks bestuur op 21 november 1996 (ro.960773) besloten heeft om gebieden in te richten met 30 km per uur,

  • 5*het aantal verkeersborden kan worden beperkt bij het plaatsen van zoneringsborden,

  • 6*deze weg in beheer is bij de deelgemeente Hoek van Holland,

  • 7*de maatregel geen afbreuk doet aan het verzekeren van de veiligheid op de weg,

  • 8*de maatregel strekt tot het:

  • 9*verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 10*zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 11*voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade,

gelezen het advies van de korpschef van de Politie, Eenheid Rotterdam, district Rijnmond-Noord, in casu de chef basisteam Waterweg,

(art. 24 aanhef en sub a BABW)

gelet op de deelgemeentebegroting 2014 van de deelgemeente Hoek van Holland,

BESLUIT :

1 a Een zone in te stellen voor de maximale snelheid van 30 km/uur op de rijbaan van de Roggeveenstraat / Mahustraat / Tonnemanplein / Rijpstraat / Jolstraat / Ericksstraat / Columbusstraat/ Van Spilbergenstraat / Prins der Nederlandenstraat / Pres. J.V. Wierdsmastraat / President van Heelstraat / President Jan Lelsstraat,

b deze verkeersmaatregel te realiseren door het plaatsen van verkeersbord A0130zb (maximumsnelheid zone) en verkeersbord A130ze (einde maximumsnelheid zone)

van de Bijlage 1 van het RVV 1990 overeenkomstig de Uitvoeringsvoorschriften Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

2 De werf Hoek van Holland van Stadsbeheer te belasten met de uitvoering van het gestelde onder 1 van dit besluit.

3 De kosten voor de uitvoering van dit besluit komen ten laste van de deelgemeentebegroting 2013, 5.2. verkeersmaatregelen.

4 Dit besluit in de Staatscourant en op de voor de deelgemeente gebruikelijke wijze te publiceren en zodoende onder meer belanghebbenden erop te wijzen, dat gedurende zes weken na openbaarmaking van dit besluit, hiertegen bezwaar kan worden gemaakt op grond van de algemene wet bestuursrecht.

Aldus vastgesteld d.d. 28 januari 2014 door de deelgemeentelijke secretaris

de heer A. Daamen welke is gemandateerd op 5 november 2013.

de secretaris,

A.P.W.M. Daamen

origineel, getekend exemplaar:

* deelgemeente Hoek van Holland - archief

kopie van dit besluit zenden aan:

1*deelgemeente Hoek van Holland: - voorlichting

- afdeling Financiën / FAD

  • 1* Stadsbeheer Rotterdam, werf Hoek van Holland

  • 2* politie Rotterdam-Rijnmond: - Politie, Eenheid Rotterdam, district Rijnmond-Noord, basisteam Waterweg

- Eenheid Verkeer, bureau Verkeersondersteuning, postbus 70023, 3000 LD Rotterdam

  • 1* Stadstoezicht - Cluster Zuid, postbus 750, 3000 AT Rotterdam

    - afdeling Beleid & Ontwikkeling, postbus 750, 3000 AT Rotterdam

  • 1* brandweer Rotterdam-Rijnmond, afdeling Planologie / Preventie, postbus 9152, 3007 AD Rotterdam

Naar boven