Verkeersbesluit 8 oplaadpunten elektrische auto’s, Wassenaar
Logo Wassenaar
Z–16469-WS
Het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de Werkorganisatie Duivenvoorde
Juridisch kader:
Gelet:
  • Op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);
  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WvW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
  • Op grond van artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, is het gewenst om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;
  • Op artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW.
Uit het oogpunt van:
•het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Is het gewenst om:
•16 parkeervakken te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen, waarvan in eerste instantie 8 parkeervakken worden aangelegd en zodra er voldoende behoefte is aan meer parkeervakken de overige 8 worden ingericht.
Overwegende dat:
  • In 2013 is gestart met het plaatsen van vier openbare oplaadpalen. Deze inmiddels geplaatste oplaadpunten worden beheerd door de stichting E-Laad. Het is de wens van de gemeente Wassenaar om meer oplaadpunten te plaatsen;
  • In het coalitieakkoord 2014-2018 ‘vernieuwen, verbinden, vertrouwen’ staat dat op strategische locaties oplaadpunten voor elektrische auto’s, scooters en fietsen moeten komen om het voorzieningenniveau voor duurzame verkeersmiddelen te verbeteren;
  • Door het plaatsen van 8 elektrische oplaadpalen uitwerking gegeven wordt aan dit coalitieakkoord;
  • 100% elektrische auto’s stil komen te staan op de weg als de accu’s leeg zijn;
  • De behoefte naar oplaadpalen in de openbare ruimte is geïnventariseerd en blijkt dat er 33 verzoeken voor een openbare oplaadpaal gedaan zijn, zonder dat deze verzoekers beschikken over de mogelijk tot opladen op eigen terrein;
  • Er om iedere woning van een elektrische rijder die zich bij ons kenbaar heeft gemaakt een cirkel met een straal van 300 meter is geplaatst, en daar waar de cirkels elkaar het meeste overlappen gezocht is naar een geschikte plek voor een oplaadpaal;
  • Om te voorkomen dat een gereserveerde parkeerplaats als een privé parkeerplaats gezien wordt, wordt een oplaadpaal niet voor de woning van een aanvrager geplaatst;
  • Om het gebruik van de oplaadpalen zo veel mogelijk te stimuleren, de laadpalen op vanaf de weg zichtbare locaties worden geplaatst;
  • De oplaadpalen zo veel mogelijk binnen een 300m loopafstand van de elektrische rijders die zich bij ons kenbaar hebben gemaakt worden geplaatst, maar dit niet op alle plekken mogelijk is;
  • De oplaadpalen niet in gebieden met een parkeerdruk hoger dan 90% geplaatst worden;
  • Alle oplaadpalen die geplaatst worden voorzien zijn van twee aansluitpunten zodat twee elektrische auto’s tegelijkertijd kunnen opladen;
  • Inachtnemend de verwachte groei van elektrisch vervoer worden twee vakken gereserveerd voor elektrisch laden. Om de druk op het parkeerareaal te beperken wordt dit tweede vak pas ingericht zodra er daadwerkelijk behoefte uit de samenleving is;
  • het treffen van deze verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij gemeente Wassenaar;
Horen:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW de chef van de nationale politie eenheid Den Haag bureau Wassenaar is gehoord en deze heeft laten weten akkoord te gaan met het verkeersbesluit;
Belangenafweging
Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat:
  • Elektrisch vervoer een ontwikkeling is met groot maatschappelijk belang;
  • De gemeente Wassenaar deze ontwikkeling ondersteunt;
  • Met deze ontwikkeling de uitstoot van CO2 en fijnstof in Wassenaar vermindert;
  • De locatiebepaling van de oplaadpunten op basis van de geuite behoefte plaats heeft gevonden.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Wassenaar om:
  • 1.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de Hogeweg ter hoogte van huisnummer 11, over de lengte van 2 parkeervakken;
  • 2.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de Oostelijke parallelweg van de Rijksstraatweg ter hoogte van huisnummer 699, op de hoek met Het Kerkehout, met 2 insteekparkeervakken;
  • 3.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de Generaal Winkelmanlaan, met 2 insteekparkeervakken;
  • 4.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de parallelweg van de Van Oldebarneveltweg tegenover huisnummer 36, met 2 insteekparkeervakken;
  • 5.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de Fabritiuslaan, langs de zijgevel van Clematislaan 33, over de lengte van 2 parkeervakken;
  • 6.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de Dokter Weederlaan, tegenover huisnummer 35, met 2 insteekparkeervakken;
  • 7.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de parallelweg van de Starrenburglaan aan de kopse kant op de hoek met de Van Cranenburchlaan, met 2 insteekparkeervakken;
  • 8.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ op de Van Duivenvoordelaan ter hoogte van huisnummer 121, over de lengte van 2 parkeervakken;
  • 9.
    de hierboven genoemde bebording en markering te plaatsen, zoals nader is aangegeven op de bij dit besluit gevoegde bijlagen.
Vastgesteld,
namens het college van burgemeester en wethouders op 21-11-2014
C.M. Huizing
Hoofd afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling
Bezwaarclausule reguliere verkeersbesluiten
Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL Wassenaar. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.
Afschrift aan:
•Nationale politie eenheid Den Haag, bureau Wassenaar.
Naar boven