DEFINITIEF VERKEERSBESLUIT – 30 km-zone en opheffen voorrangsregeling – Schiedamseweg - Hoflaan - Oosthavenkade – Vlaardingen
Logo Vlaardingen
Nr. 938575
Burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij hem ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;
gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-66) en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-67);
gehoord het advies van de politie die met dit besluit instemt en waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het ter inzage leggen van het eerdere conceptbesluit van 15 juli 2014 dat gepubliceerd is in de Staatscourant, waarop geen zienswijzen zijn binnen gekomen;
Besluit:
  • 1.
    door plaatsing van verkeersborden model A01-30-ZB en A02-30-ZE van bijlage I van het RVV 1990 op de kruising van de Schiedamseweg – Hoflaan – Oosthavenkade een 30 km/u zone in te stellen.
  • 2.
    door verwijdering van verkeersborden model B03 en B07 van bijlage I van het RVV 1990 op voornoemde kruising de voorrangsregeling op te heffen.
  • 3.
    de verkeersborden en verkeersmaatregelen te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Aanleiding en bestaande situatie
  • dat naast het te nemen verkeersbesluit betreffende de 30 km/uur zone op de Blokmakersplaats en Westhavenplaats het gewenst is een duidelijk herkenbare en uitnodigende entree van de binnenstad uit te breiden met de kruising Schiedamseweg – Oude Havenbrug – Oosthavenkade;
  • dat er een voorrangsregeling geldt op dit kruispunt, waarbij verkeer van de Oosthavenkade en Hoflaan moeten stoppen voor verkeer op de Schiedamseweg en Oude Havenbrug.
  • dat de Schiedamseweg en de Hoflaan een snelheidsregime hebben van 50 km/uur;
  • dat de gemeente Vlaardingen beheerder is van de weg(en) of gedeelten daarvan waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.
Verkeerskundige aspecte n
Uit het oogpunt van:
  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;
Is het gewenst om:
  • de snelheid op de kruising van de Schiedamseweg – Hoflaan – Oosthavenkade te verlagen om daarmee:
    • de gelijkwaardigheid van alle weggebruikers te benadrukken;
    • een aantrekkelijk entree van de binnenstad te creëren;
  • de voorrangsregeling middels stopborden op de kruising op te heffen om de gelijkwaardigheid van alle weggebruikers te benadrukken.
Overwegende:
  • dat de Schiedamseweg, de Hoflaan en de Oosthavenkade binnen de bebouwde kom van Vlaardingen zijn gelegen;
  • dat de kruising Schiedamseweg – Hoflaan - Oosthavenkade zal worden heringericht;
  • dat het niet gewenst is om een voorrangsregeling te hebben binnen een 30 km/uur zone;
  • dat een gelijkwaardige kruisvlak wordt gecreëerd op de kruising Schiedamseweg – Hoflaan – Oosthavenkade;
  • dat een 30 km/uur zone een gewenst entree is voor het naderen van de binnenstad van Vlaardingen;
  • dat de 30 km/uur zone aansluit op de 30 km/uur zone van de Oosthavenkade en op de 30 km/uur zone op de Blokmakersplaats – Westhavenplaats;
Belangenafweging
  • Bij de afweging van de belangen gaat het om verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid en het beschermen van de weggebruikers, zoals geformuleerd in artikel 2, eerste lid 1, sub a en b, van de Wegenverkeerswet 1994;
  • Er zijn geen individuele belangen in het geding die de positie van een of meer personen kunnen aantasten;
  • Er zijn dan ook geen aanwijzingen dat sprake is of kan zijn van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregel;
  • Daarom kan bij het nemen van het besluit evenmin sprake zijn van onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Zorgvuldigheid
Bij de voorbereiding van dit besluit is dan ook gehandeld overeenkomstig de zorgvuldigheid die op grond van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van besluiten als deze moet worden betracht.
Vlaardingen, 11 november 2014
Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
de secretaris, de burgemeester,
Ir. C. Kruyt, A.B. Blase
MEDEDELINGEN
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen, onder vermelding van “bezwaarschrift verkeersbesluit”, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:
  • a.
    naam en adres van belanghebbende;
  • b.
    de dagtekening;
  • c.
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;
  • d.
    de gronden van het bezwaar;
  • e.
    een volmacht, indien het bezwaarschrift niet door de belanghebbende maar door een ander, namens hem, wordt ingediend.
Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit (zie artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).
De indiener van een bezwaarschrift kan ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, als onverwijlde spoed dat – gelet op de betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.
Afschriften
Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:
•de politie;
Naar boven