Verkeersbesluit   Onderwerp:’t Kip, Delden Geslotenverklaring d.m.v. paaltjes Kenmerk:504269 Datum:18 november 2014 Bijlage(n):2      
Logo Hof van Twente
Aanleiding
Uit dossieronderzoek blijkt dat er op 20 november 1931 een verkeersbesluit is genomen om een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen in ’t Kip te Delden.
Op 2 december 1960 (nr. 994), op 21 januari 1966 (nr. 1497), op 28 juli 1967 (nr. 1222) en op 31 januari 1969 (nr. 105) zijn er verkeersbesluiten genomen met uitzonderingen op deze geslotenverklaring voor motorvoertuigen, zodat het voor kerkgangers per auto eenvoudiger en veiliger werd om na het kerkbezoek de omgeving van de kerk te verlaten.
Op 24 maart 1975 zijn deze verkeersbesluiten uit de jaren ’60 ingetrokken en vervangen door één overkoepelend verkeersbesluit.
Op 19 december 1989 is, op verzoek van bewoners van ’t Kip, door de Verkeerscommissie Delden voorgesteld om aan het einde van het rechte gedeelte van ’t Kip (voor de splitsing bij de Blasiuskerk) paaltjes in het wegdek te plaatsen.
Op 19 maart 1990 heeft het College aan de raad voorgesteld om het verkeersbesluit van
24 maart 1975 in te trekken, omdat er paaltjes zijn geplaatst.
Op 10 april 1990 heeft de gemeenteraad besloten om het raadsbesluit van 24 maart 1975 in te trekken.
Er is in 1990 abusievelijk vanuit gegaan dat door het plaatsen van de paaltjes het verkeersbesluit tot het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen ingetrokken kon worden, omdat door de paaltjes de toegang voor motorvoertuigen fysiek onmogelijk werd. Door de gemeenteraad is toen het vigerende verkeersbesluit dat zag op de geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in het zuidelijk deel van ’t Kip opgeheven.
In art. 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet staat dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Door het plaatsen van de paaltjes in ’t Kip, kan gemotoriseerd verkeer niet volledig gebruik maken van ’t Kip. Er is daarom dus een verkeerbesluit nodig. De gemeente zal de procedure voor het nemen van een verkeersbesluit in gang gaan zetten, zodat de paaltjes rechtmatig in ’t Kip staan. Tijdens de besluitvorming zullen alle betrokken belangen meegenomen worden.
 
Juridische achtergrond
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het plaatsen en/of verwijderen van verkeerstekens en onderborden, waardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd moet worden vastgesteld in een verkeersbesluit.
Een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing en/of verwijdering van de verkeerstekens die worden genoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
De weg waarover in dit besluit wordt besloten, is in beheer bij de gemeente Hof van Twente.
Overwegingen
Beschrijving van het gebied, weg of straat
’t Kip ligt binnen de bebouwde kom van Delden en heeft een rijbaan van tussen de 3,50 en 4 meter breed. Halverwege ’t Kip staan verwijderbare paaltjes. De toegestane maximumsnelheid is 30 km/uur.
Beschrijving van de functie of het beoogd functioneren
’t Kip is gecategoriseerd als erftoegangsweg en kent slechts een beperkte functie voor het verkeer dat zijn herkomst of bestemming aan deze weg heeft. De woon- en verblijfsfunctie staat centraal. De straat valt binnen de 30 km/uur zone en is ook als zodanig ingericht.
Bestaande verkeersmaatregelen
In ’t Kip geldt het 30 km/uur regime en bevinden zich verwijderbare palen.
Plaatsvindend weggedrag
Het weggedrag is in overeenstemming met de inrichting van de weg.
Bijzonderheden
Geen
Gewenste maatregelen
Het formaliseren van de bestaande, naar tevredenheid functionerende maatregel (in de vorm van verwijderbare palen), waarin de toegang voor het verkeer m.u.v. motoren, (brom)fietsers en voetgangers, is belemmerd. Het permanent verwijderen van de paaltjes zal negatieve gevolgen hebben op de verkeersveiligheid en de leefomgeving, omdat er een forse toename van gemotoriseerd verkeer te verwachten is. De doorgang voor de hulpdiensten blijft mogelijk doordat het wegneembare palen betreft, waarvan de hulpdiensten een sleutel hebben. De hulpdiensten beschikken tevens over een adequaat (navigatie)systeem.
Algemene overwegingen
Dit verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, onder a van de Wegenverkeerswet 1994) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, onder c van de Wegenverkeerswet 1994).
Inspraak
Het verkeersbesluit is in concept naar de bewoners van ’t Kip gestuurd met de mogelijkheid om te reageren. De binnengekomen reacties zijn gebundeld en beantwoord in een reactienota welke is vastgesteld door het College.
 
Adviezen
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Door de verkeersadviseur is een positief advies gegeven over het verkeersbesluit.
Besluit
Besloten wordt om de bestaande fysieke afsluiting te handhaven;
een afschrift van dit besluit te zenden aan:
de betreffende wijkbeheerder van de afdeling Openbare Werken;
de politie Oost Nederland, district Twente.
Publicatie
Dit besluit wordt op de gebruikelijke wijze gepubliceerd in het huis-aan-huisblad het Hofweekblad en op de site https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.
Bezwaar
Binnen zes weken nadat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk bezwaar maken bij de het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente, Postbus 54, 7470 AB te Goor.
Goor, 18 november 2014
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Hof van Twente,
de secretaris, de burgemeester,
mr. G.S. Stam drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM
Naar boven