Verkeersbesluit Westerstraat 83
Logo Amsterdam - Centrum
Datum: 14 november 2014
Nr. : 2014-61011
Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum;
Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 28 maart 2014,
Overwegende:
  • -
    dat het voor een goede doorstroming van het verkeer en in het in het belang van de
    verkeersveiligheid ongewenst is dat voertuigen op de rijbaan stilstaan;
  • -
    dat op een efficiënte manier omgegaan kan worden met de openbare ruimte, door de
    laad- en losplekken in de avond en nacht in te zetten als wacht- en stapmogelijkheid
    voor taxivervoer voor taxi’s met een Taxivergunning;
  • -
    dat een wegbeheerder ingevolge artikel 8, eerste lid, onder d, ten eerste van het
    BABW door aanduiding op een onderbord kan bepalen voor welke groep voertuigen
de parkeergelegenheid is bestemd;
  • -
    dat krachtens artikel 2.1 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregel genomen wordt:
    * om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;
    * ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;
    * om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
    * ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
  • -
    dat de aanwijzing van deze verkeersmaatregel in het kader van het algemeen
    verkeersbelang wenselijk c.q. noodzakelijk kan worden geacht;
  • -
    dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het
    wegverkeer overleg is gepleegd met de Dienst Controle, Infrastructuur, Verkeer,
    afdeling Verkeer, die is gemandateerd namens de korpschef van het regionaal
    politiekorps Amsterdam-Amstelland, waarbij over dit voorstel positief is geadviseerd;
  • -
    dat het betreffende weggedeelte in beheer is bij en gelegen is binnen de bebouwde
    kom van het Stadsdeel;
Taxi ’s
  • -
    dat de Amsterdamse taximarkt behoefte heeft aan meer plekken om op ritten te
    wachten en/of passagiers te laten in- en uitstappen;
  • -
    dat het belang van een goede relatie met de taxibranche en het scheppen van condities
    voor een goede werking van de taximarkt groot is voor zowel de stad als de klant;
  • -
    dat deze extra taxistandplaatsen hier worden aangelegd in verband met de in de
    nabijheid van publiek trekkende voorzieningen en openbaar vervoersknooppunten;
  • -
    dat taxistandplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E5 als bedoeld in bijlage
    I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
  • -
    bord E5 een parkeergelegenheid voor taxi’s is en dat taxi’s daar daarom mogen parkeren;
  • -
    dat de taxistandplaatsen in Amsterdam bedoeld zijn om taxi’s van chauffeurs in het
    bezit van een geldige Taxivergunning de mogelijkheid te geven te parkeren in
    afwachting van een passagier omdat hiermee een kwalitatief en fijnmazig netwerk van
    aanvullend openbaar vervoer mogelijk wordt gemaakt;
  • -
    dat het in afwachting van een passagier parkeren op een taxistandplaats alleen is
    toegestaan als de betreffende taxichauffeur in of nabij de taxi aanwezig is, omdat
    anders de beschikbaarheid van de parkeervakken langdurig beperkt zou kunnen
    worden, wat kan leiden tot verkeersgevaarlijke situaties;
Laden en Lossen
  • -
    dat als er geen laad en losplaatsen zouden zijn voor het brengen en halen van
    goederen en of personen in en uit te laten stappen anders op de rijweg plaatsvindt
    waardoor verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan;
  • -
    dat deze verkeersonveilige situaties kan worden voorkomen door op deze plaatsen laad- en
    losplaatsen aan te leggen;
  • -
    dat laad en losplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E7 als bedoeld in
    bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
  • -
    dat deze aangewezen laad en losplaatsen geen tijd of dagvenster hebben;
  • -
    dat het gebruik van deze laad en losplaatsen in de avond en nachtelijke uren miniem is;
  • -
    dat door de laad en losplaatsen zonder dag of tijdvenster en die liggen in de nabijheid
    van publiek trekkende voorzieningen en openbaar vervoersknooppunten te combineren
    met taxistandplaatsen worden deze plaatsen beter benut in de avond en nachtelijke
    uren, en een kwalitatief nog fijnmaziger netwerk als aanvulling op het openbaar
    vervoer wordt verkregen;
Besluiten
  • 1.
    door het verwijderen van verkeersbord conform model E7 van Bijlage 1 van het Reglement
    Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 “gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:”
    aan de Westerstraatter hoogte van perceel 83;
  • 1.
    door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage 1 van het Reglement
    Verkeersregels en Verkeerstekens 1990“ gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:”
    aan de Westerstraat ter hoogte van perceel 83 met als onderbord van 6.00 uur - 20.00 uur;
  • 1.
    door het plaatsen van verkeersborden E5 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens
1990 “taxistandplaats” op de locatie Westerstraat ter hoogte van perceel 83 met als onderbord alleen TTO (toegelaten Taxi Organisaties) taxi’s van 20.00 – 6.00 uur;
  • 4.
    te bepalen,dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige
    verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in
    overeenstemming zijn;
  • 5.
    dit besluit in werking te laten treden zodra de borden genoemd onder 2. en 3. geplaatst zijn;
Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, namens deze,
K.van Grunsven
Adjunct Directeur Schoon en Heel
Op grond van artikel 7.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kunt u, als uw belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is, binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen bij het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, directie Bedrijfsvoering, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.
Naar boven