Burgemeester en wethouders van Etten-Leur,
hetgeen ten aanzien van verkeersbesluiten in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw) is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
- •
de in dit verkeersbesluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;
- •
deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Etten-Leur;
- •
op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 Babw genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
- •
op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor infrastructurele maatregelen die leiden tot beperkingen of toevoeging van categorieën weggebruikers.
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Gedurende de bouw van 14 maanden (gepland vanaf 1 januari 2015) van de supermarkt, een deel van de Bisschopsmolenstraat en de westzijde van de Voorvang te onttrekken aan de openbaarheid.
Deze afsluitingen te ondersteunen met tijdelijke verkeersmaatregelen en het aanleggen van een uitrit ter hoogte van de uitgang van de geplande parkeergarage. Dit alles conform bijgevoegde situatietekening.
Op 19 maart 2013 heeft de raad besloten het bestemmingsplan Bisschopsmolenstraat te wijzigen. De bouw van een supermarkt is daarmee mogelijk gemaakt. De omgevingsvergunning voor de bouw moet nog verleend worden.
Aannemer Maas-Jacobs zorgt voor de bouw van een parkeergarage en supermarkt. De bouw vindt plaats in binnenstedelijk gebied waardoor ruimte schaars is. Naast het bouwkavel is er ruimte nodig voor aan- en afvoer van goederen, parkeren van bouwpersoneel en opstelplaats voor een kraan. In de Voorvang en een deel van de Bisschopsmolenstraat is hier ruimte voor gereserveerd.
Langs het bouwkavel is verder een extra strook nodig om damwanden te kunnen slaan voor de parkeergarage en in een later stadium zijn hier steigers nodig. In bijgevoegde tekening is aangegeven welke ruimte komt te vervallen vanwege de bouw. Het is onverantwoord om een bouwplaats open te laten voor verkeer. Dit brengt de veiligheid in het geding en biedt de aannemer onvoldoende mogelijkheden om efficiënt te werk te gaan. De Voorvang wordt daarom aan de westkant afgesloten en alle parkeerplaatsen worden onttrokken aan de openbaarheid.
Aan de voorzijde van het bouwkavel is voor de bouw van de gevel een steiger nodig op het voet- en fietspad aan de Bisschopsmolenstraat. Daarnaast is ook hier een opstelplaats gereserveerd voor een kraan. Dit betekent dat er een alternatief geboden wordt voor langzaam verkeer.
Het afsluiten van de westkant van de Voorvang heeft gevolgen voor partijen en burgers. Met deze belangen is op de volgende manier rekening gehouden:
Verschillende winkels hebben een achterdeur aan de Voorvang. Het laden & lossen geschiedt ook via deze kant. Met het afgezette bouwterrein zoals in bijgevoegde tekening is aangegeven blijft het voor vrachtverkeer mogelijk om alle winkels te bereiken. Meubelzaak De Been kan in samenspraak met aannemer Maas-Jacobs gebruik maken van het bouwterrein. Overige winkels kunnen bevoorraad worden doordat vrachtwagens aan- en afrijden via de Bijvang/Bogaard. Met bebording wordt aan de oostzijde van de Voorvang aangegeven dat de straat nu dood loopt.
Voorvang is onderdeel van een vergunninghoudersgebied. De beschikbare parkeerplaatsen komen hier te vervallen. Voor 14 vergunninghouders aan de Bisschopsmolenstraat is de Voorvang op dit moment de meest aantrekkelijke locatie om te parkeren. Er is besloten hen gedurende de bouw van de supermarkt een alternatief te bieden naast het huidige vergunninghoudersgebied. Voor deze vergunninghouders wordt het mogelijk om ook in de Waldhoornlaan, Bazuinlaan, Cimbaalhof en Beiaard te parkeren. De parkeervergunning moet hiervoor aangepast worden.
Er bevinden zich zes garageboxen aan de Voorvang. Met aannemer Maas-Jacobs is afgesproken dat deze garageboxen bereikbaar blijven. De garageboxen blijven bereikbaar voor het in- en uitladen van goederen. Het is tijdens de bouw in niet mogelijk de garagebox in- en uit te rijden. Hiervoor is onvoldoende manoeuvreerruimte beschikbaar.
Maas-Jacobs spreekt met de gebruikers af hoe de bereikbaarheid geregeld wordt. Maas-Jacobs is verantwoordelijk voor deze bereikbaarheid. Ook wanneer men niet aan het werk is.
Langzaam verkeer Bisschopsmolenstraat
In de motivering is aangegeven dat voetgangers gebruik gaan maken van de overzijde van de Bisschopsmolenstraat en dat fietsers de rijbaan opgestuurd worden. Het mengen van gemotoriseerd verkeer met langzaam verkeer kan meer onveiligheid met zich meebrengen.
De Bisschopsmolenstraat is onderdeel van een 30 km-zone en de huidige intensiteit laat het toe tijdelijk fietsers op de rijbaan te laten rijden. De attentie voor deze maatregel wordt ondersteund met gele tekstborden. Ook wordt het gemotoriseerd verkeer gewaarschuwd voor fietsers op de rijbaan.
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.
Overeenkomstig artikel 24 Babw overleg is gepleegd met verkeersfunctionaris de heer T. van Boxtel namens de korpschef van de eenheid Zeeland-West-Brabant.