Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
Het Delegatie- en Mandaatregister van januari 2013, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Ruimte.
op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wijzigt.
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
de huidige voetgangersoversteekplaats op de Burgemeester Geradtslaan, gelegen ten oosten van het kruispunt met de Korhoenlaan, op te heffen en in plaats daarvan een nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Burgemeester Geradtslaan aan te leggen ter hoogte van het kruispunt met de Korhoenlaan / Thorbeckeplein. Aanvullend hierop wordt ter hoogte van de nieuwe voetgangersoversteekplaats een middenberm aangelegd in verband waarmee ter plaatse een passeergebod voor bestuurders wordt ingesteld om deze bij nadering aan de rechterzijde te passeren.
Tot slot wordt het wenselijk geacht om ter hoogte van de westelijke aansluiting van het Thorbeckeplein op de Burgemeester Geradtslaan een verplichte rijrichting rechtsaf, richting rotonde, in te stellen voor bestuurders die van het Thorbeckeplein komen.
Hieronder is omschreven welke verkeersmaatregel(en) op het Thorbeckeplein en in de Burgemeester Geradtslaan te Beuningen worden getroffen, inclusief een toelichting om duidelijk te maken waarom de betreffende maatregel(en) worden ingesteld. Bij dit besluit horen de tekeningen met kenmerk 4335 en T20058-14-08 van respectievelijk 1 oktober 2014 en 4 november 2014, hierna aangeduid als ‘de bij dit besluit behorende tekeningen’.
Verplaatsen voetgangersoversteekplaats Burgemeester Geradtslaan
In de huidige situatie ligt er een formele voetgangersoversteekplaats (aangeduid met zebramarkering en borden model L2) op de Burgemeester Geradtslaan ter hoogte van het pand met huisnummer 20. Dergelijke voetgangersvoorzieningen worden doorgaans op locaties aangelegd waar verwacht kan worden dat veel voetgangers de weg oversteken. In dit specifieke geval is de oversteekvoorziening aangelegd in verband met de bushaltes die hier aan weerzijden van de weg liggen. De praktijk heeft uitgewezen dat even ten westen van deze locatie, ter hoogte van het kruispunt Korhoenlaan – Burgemeester Geradtslaan, veel voetgangers van en naar het nabijgelegen winkelcentrum oversteken. De Korhoenlaan en het Thorbeckeplein liggen hier in het verlengde van elkaar en vormen daarmee een logische looproute van en naar het winkelcentrum. In verband hiermee wordt het wenselijk geacht om de huidige voetgangersoversteekplaats ter hoogte van huisnummer 20 te verplaatsen naar het punt direct ten oosten van het kruispunt Korhoenlaan – Burgemeester Geradtslaan. Het gaat hier om een verplaatsing van ongeveer 50 meter. Met deze maatregel kunnen zowel busreizigers als bezoekers van het winkelcentrum ter plaatse beschikken over een als zodanig duidelijk herkenbare oversteeklocatie op de Burgemeester Geradtslaan.
Ter hoogte van de nieuwe voetgangersoversteekplaats wordt daarnaast een middenberm aangelegd, zodat voetgangers de weg gefaseerd kunnen oversteken. Bestuurders worden op de middenberm geattendeerd middels het instellen van een passeergebod om deze bij nadering aan de rechterzijde te passeren.
Instellen verplichte rijrichting rechtsaf t.h.v. aansluiting Thorbeckeplein op Burg. Geradtslaan
De Burgemeester Geradtslaan maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van de kern Beuningen. In dat verband is de weg gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximum snelheid van 50 km/uur geldt en de weg is ook als zodanig ingericht. Op dit type wegen ligt de nadruk op de wegvakken op een vlotte doorstroming van het gemotoriseerd verkeer en ter hoogte van de kruispunten op de uitwisseling van verkeer van en naar onder meer omliggende woonwijken.
In de huidige situatie is geconstateerd dat oversteekbewegingen ter hoogte van één kruispunt resulteren in hinder/belemmeringen van de doorstroming van het verkeer op niet alleen de Burgemeester Geradtslaan, maar ook op de rotonde Wilhelminalaan – Burgemeester Geradtslaan. Het gaat in deze om de aansluiting van het Thorbeckeplein op de Burgemeester Geradtslaan die direct ten oosten van de betreffende rotonde ligt. Deze aansluiting ligt op een korte afstand van de rotonde in kwestie, waardoor twee onwenselijke situaties optreden:
- •
ten eerste moet linksafslaand verkeer komende vanaf het Thorbeckeplein ter plaatse een extra brede rijbaan oversteken vanwege de aanwezigheid van de middenberm bij de rotonde. In combinatie met het moeten kruizen van een drukke gebiedsontsluitingsweg (de Burgemeester Geradtslaan) resulteert dit in verkeersonveiligheid.
- •
ten tweede resulteert de linksafslaande verkeersbeweging vanuit het Thorbeckeplein in een verstoring van de doorstroming van het autoverkeer van en naar de rotonde. Een gevolg hiervan is onder meer dat de rotonde het verkeer niet optimaal kan afwikkelen.
Ter verbetering van de situatie wordt het wenselijk geacht ter plaatse van de aansluiting van het Thorbeckeplein op de Burgemeester Geradtslaan een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen voor het verkeer dat het Thorbeckeplein verlaat. Dit heeft tot gevolg dat bestuurders via de rotonde moeten rijden om vervolgens via de Burgemeester Geradtslaan in oostelijk richting verder te kunnen. Dit is echter een zeer beperkte omrijdafstand en wordt acceptabel geacht, mede gezien het feit dat met deze maatregel de verkeersveiligheid en doorstroming ter plaatse wordt verbeterd.
De maatregelen die in dit verkeersbesluit genoemd worden hebben tot doel om de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer te waarborgen. De beoogde maatregelen zijn in lijn met het beleid van de gemeente en worden uitgevoerd conform de daartoe geldende richtlijnen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Het advies over dit verkeersbesluit is positief en staat in de bijlage.