VERKEERSBESLUIT 656-2014
Logo Utrecht
Provincie Utrecht, N229, gemeente Wijk bij Duurstede, Cothen, carpoolplaats Graaf van Lynden van Sandenburgweg ter hoogte van nr. 6.
Besluit van Gedeputeerde Staten van 11 november 2014, afdeling Wegen, nr. 810E5A00 tot vaststelling van verkeersmaatregelen en het plaatsen van borden en markering ten behoeve van de nieuwe carpoolplaats, langs de Graaf van Lynden van Sandenburgweg ter hoogte van nr. 6. te Cothen in de gemeente Wijk bij Duurstede.
Overwegingen
Door het carpoolen te stimuleren kan de doorstroming in de regio worden bevorderd. Carpoolplaatsen vervullen namelijk hun rol in verkeersmanagement vooral op trajecten waar automobilisten rijtijdwinst kunnen behalen, bijvoorbeeld op die wegen in het hoofdwegennet of onderliggend wegennet waar de gemiddelde snelheid lager dan gemiddeld ligt. In berekeningen naar de effectiviteit van carpoolplaatsen wordt ervan uitgegaan dat het gebruik van een carpoolplaats een gemiddelde reistijdwinst per dag per auto van 0,17 uur oplevert. Per rit wordt 25 kilometer uitgespaard. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de doorstroming.
Vanuit ervaringen uit het verleden weten we dat carpoolplaatsen aan een set kwaliteitseisen moeten voldoen.
Zij dienen goed bereikbaar, (sociaal) veilig, goede voorzieningen en goed onderhouden te zijn. Deze elementen hebben een aantoonbaar positief effect op het gebruik van carpoolplaatsen.
Aan de Graaf van Lynden van Sandenburgweg ter hoogte van nr. 6 heeft de provincie een carpoolplaats gepland ten behoeve van verkeersdeelnemers die graag samen met een voertuig willen reizen of verder met het openbaar vervoer wensen te reizen. De carpoolplaats ligt recht voor de bedrijvenlocatie Van Dijk op korte afstand (circa 700 meter) tot de rotonde van de provinciale wegen N229 en N227. De locatie is goed aangesloten op de provinciale weg en in beide richtingen goed en veilig bereikbaar. Sociaal toezicht is uitstekend gelet op zichtbaarheid en directe nabijheid van de naastliggende bedrijven. De carpoolplaats sluit aan op de reeds bestaande parkeervoorzieningen en verhardingen.
Het project wordt eventueel gefaseerd uitgevoerd. In de eerste fase worden 15 parkeerplaatsen aangelegd.
Indien de carpoolplaats goed functioneert en de capaciteit onvoldoende blijkt kan in fase 2 de locatie in westelijke richting worden uitgebreid tot maximaal 30 plaatsen. De carpoolplaats zal ingericht worden met een overkapte fietsenstalling, verlichting, een informatiebord, een markeringsbord (aanduiding “carpool”) en vuilnisbakken. Mogelijk worden op termijn ook elektrische aansluitpalen, beveiligingscamera’s en andere kleine inrichtingselementen geplaatst. De inpassing zal plaatsvinden in lijn met het beeldkwaliteitsplan (2009) en de landschappelijke inpassing van de carpoolplaats (2013).
Bij het ontwerp wordt aangesloten bij de wens om de landschappelijke inpassing van de bedrijvenlocatie te verbeteren. Naast de verhardingen en voorzieningen van de carpoolplaats is tevens opgenomen de inrichting van het omliggend terrein met een aaneengesloten bomenrij en het aanbrengen van reliëf.
De maatregelen zijn de volgende.
  • -
    Aanleg van een carpoolplaats. In de eerste fase worden 15 parkeerplaatsen aangelegd. Indien de carpoolplaats goed functioneert en de capaciteit onvoldoende blijkt kan in fase 2 de locatie worden uitgebreid tot maximaal 30 plaatsen.
  • -
    De carpoolplaats zal ingericht worden met een overkapte fietsenstalling, verlichting, een informatiebord, een markeringsbord, (aanduiding "carpool") vuilnisbakken en een aantal nieuwe bomen en struiken.
  • -
    De carpoolplaats zal door middel van een verbodsbepaling niet toegankelijk zijn voor vrachtauto’s. Bij eventuele overlast zullen voorzieningen worden aangebracht zodat vrachtauto’s de carpoolplaats fysiek niet op kunnen rijden.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Verplicht overleg politie
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregelen. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.
Afweging belangen
De carpoolplaats ligt recht voor de bedrijvenlocatie Van Dijk en langs de provinciale weg N229. De afstand tot de kruisende wegen N229 en N227 is kort (circa 700 meter). De locatie is goed aangesloten op de provinciale weg en in beide richtingen goed en veilig bereikbaar. Sociaal toezicht is uitstekend gelet op zichtbaarheid en directe nabijheid van de naastliggende bedrijven. De carpoolplaats sluit aan op de reeds bestaande parkeervoorzieningen en verhardingen. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden. Bij het ontwerp wordt aangesloten bij de wens om de landschappelijke inpassing van de bedrijvenlocatie te verbeteren. Daarom is de voorgestelde inrichting ruimer dan alleen de carpoolplaats, en omvat de gehele inrichting tussen de Kleiweg en de provinciale weg vanaf de toegangsweg tot de woning Graaf van Lynden van Sandenburgweg nr. 12.
Bevoegdheid
De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Utrecht) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
Ontwerpbesluit:
De volgende maatregelen worden uitgevoerd op de carpoolplaats Graaf van Lynden van Sandenburgweg ter hoogte van nr. 6. Aan de N229, Cothen buiten de bebouwde kom van de gemeente Wijk bij Duurstede.
In overeenstemming met de aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakende tekening met nummer M-AWA-1160.Cothen, nieuwe markering en bebording, worden de volgende maatregelen uitgevoerd;
De volgende verkeerstekens worden aangebracht:
  • bord 1 x C02, gesloten eenrichtingsweg, van bijlage 1 van de RVV 1990 om aan te geven dat de weg een eenrichtingsweg is die in deze richting is gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Dit bord wordt geplaatst aan de uitgang van de carpoolplaats;
  • bord 1 x C03, eenrichtingsweg, van bijlage 1 van de RVV 1990 om aan te geven dat de automobilist deze verplichte rijrichting dient te volgen. Dit bord wordt geplaatst aan de ingang van de carpoolplaats met daaronder bord C07;
  • bord 1 x C07 van bijlage 1 van de RVV 1990, om aan te geven dat de carpoolplaats is gesloten voor vrachtauto’s. Dit bord wordt geplaatst aan de ingang van de carpoolplaats onder bord E03;
  • bord 1 x B6 van bijlage 1 van de RVV 1990, om aan te geven dat er voorrang verleend moet worden aan bestuurders op de kruisende weg. Dit bord wordt geplaatst aan de uitgang van de carpoolplaats;
  • bord 1 x E13 van bijlage 1 van de RVV 1990, om aan te geven dat het terrein een parkeergelegenheid is die alleen bestemd is voor carpoolers. Dit bord wordt geplaatst aan de ingang van de carpoolplaats.
Bekendmaking:
Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 17 november 2014 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis en wordt elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl.
Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt op het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.
Rechtsbescherming
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit bezwaar maken bij Gedeputeerde Staten binnen zes weken na de datum van de bekendmaking. Het bezwaar dient te worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Utrecht, t.a.v. de secretaris van de Adviescommissie bezwaarschriften GS, Postbus 80300, 3508 TH Utrecht.
Hoofdstuk 6 (algemene bepalingen over bezwaar) en de afdelingen 7.1 en 7.2 (bijzondere bepalingen over bezwaar) van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.
Indien bezwaar is gemaakt kan ook om een voorlopige voorziening worden gevraagd, als er tijdelijke maatregelen nodig zijn waarmee niet tot de beslissing op het bezwaarschrift kan worden gewacht. Het verzoek moet worden gedaan bij de Voorzieningenrechter van de Sector bestuursrecht van de rechtbank te Utrecht, Postbus 13023, 3507 LA te Utrecht. Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie www.rechtspraak.nl voor de hoogte van het griffierecht). Titel 8.3 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing.
Aandachtspunt
Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
namens hen,
Dhr. M.E.G. Stangenberger
Teamleider afdeling Wegen
Naar boven