Provincie Utrecht, N212,
gemeente De Ronde Venen
,
Wilnis
,
carpoolplaats Mijdrechtse dwarsweg 18 bij rotonde Ir. Enschedeweg.
Besluit van Gedeputeerde Staten van 11 november 2014, afdeling Wegen, nr. 810E5A01 tot vaststelling van verkeersmaatregelen en het plaatsen van borden en markering ten behoeve van de nieuwe carpoolplaats, langs de Mijdrechtse dwarsweg 18 nabij de rotonde Ir. Enschedeweg te Wilnis in de gemeente De Ronde Venen.
Door het carpoolen te stimuleren kan de doorstroming in de regio worden bevorderd. Carpoolplaatsen vervullen namelijk hun rol in verkeersmanagement vooral op trajecten waar automobilisten rijtijdwinst kunnen behalen, bijvoorbeeld op die wegen in het hoofdwegennet of onderliggend wegennet waar de gemiddelde snelheid lager dan gemiddeld ligt. In berekeningen naar de effectiviteit van carpoolplaatsen wordt ervan uitgegaan dat het gebruik van een carpoolplaats een gemiddelde reistijdwinst per dag per auto van 0,17 uur oplevert. Per rit wordt 25 kilometer uitgespaard. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de doorstroming.
Vanuit ervaringen uit het verleden weten we dat carpoolplaatsen aan een set kwaliteitseisen moeten voldoen.
Zij dienen goed bereikbaar, (sociaal) veilig, goede voorzieningen en goed onderhouden te zijn. Deze elementen hebben een aantoonbaar positief effect op het gebruik van carpoolplaatsen.
Aan de Mijdrechtse dwarsweg 18 heeft de provincie een carpoolplaats gepland ten behoeve van verkeersdeelnemers die graag samen met een voertuig willen reizen of verder met het openbaar vervoer wensen te reizen. Op deze locatie is in het Inrichtingsplan Marickenland reeds een parkeervoorziening voorzien. Bij uitvoering van het Inrichtingsplan Marickenland kan de carpoolplaats wellicht uitgebreid worden met het voorziene gebruik als recreatieve parkeerplaats. De carpoolplaats zal ingericht worden met een overkapte fietsenstalling, verlichting, een informatiebord, een markeringsbord, (aanduiding "carpool") vuilnisbakken en de aanplant van een zevental nieuwe bomen. De locatie is goed ontsloten via een rotonde, naast een bushalte en ligt niet ver van woonbebouwing (sociaal toezicht).
De carpoolplaats wordt ontsloten via de westelijke tak van de rotonde. Dit is dezelfde toegang als de huidige ingang van de loods. De toegangsweg leidt tot de parkeerplaatsen.
De carpoolplaats ligt op korte afstand (1 km) van de kruising van de provinciale N201/N212 met hoge verkeersintensiteiten. Ervaring leert dat een kleine omweg vanaf het kruispunt geen bezwaar is; mensen zoeken hun routes via internet en navigatie, onderdeel van onze maatregelen is de carpoolplaatsen via die media op de kaart te zetten. Bovendien weten de vaste gebruikers de weg en bij Wilnis is de omweg minimaal.
De maatregelen zijn de volgende.
- -
Aanleg van een carpoolplaats. In de eerste fase worden 15 parkeerplaatsen aangelegd. Indien de carpoolplaats goed functioneert en de capaciteit onvoldoende blijkt kan in fase 2 de locatie worden uitgebreid tot maximaal 30 plaatsen aan de buitenzijde van de locatie.
- -
Voorzieningen ten behoeve van het weren van grote vrachtwagens d.m.v. borden en banden.
- -
De carpoolplaats zal ingericht worden met een overkapte fietsenstalling, verlichting, een informatiebord, een markeringsbord (aanduiding “carpool”) en vuilnisbakken. Mogelijk worden op termijn ook elektrische aansluitpalen, beveiligingscamera’s en andere kleine inrichtingselementen geplaatst.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Verplicht overleg politie
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregelen. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.
De randen van de carpoolplaats worden zoveel mogelijk groen afgesloten. Uit oogpunt van sociale veiligheid zal er vrij zicht op de carpoolplaats zijn vanaf de aanliggende weg en rotonde. De locatie ligt aan de rand van de geplande woonbebouwing en in het toekomstige uitloopgebied. De carpoolplaats ligt precies op de beoogde parkeerlocatie van het inrichtingsplan Marickenland. Toekomstige plannen voor herontwikkeling maken het eventueel mogelijk om de carpoolplaats in een later stadium verder uit te breiden ten behoeve van recreatief parkeren.
Bij het ontwerp is ervoor gekozen aan te sluiten op de bestaande bomenrij langs de N212 aan de buitenzijde. Bij aanleg (fase 1) blijft de bomenrij rond de locatie ongewijzigd. Een eventuele uitbreiding (fase 2) kan plaatsvinden aan de oostzijde (tussen de carpoolplaats en de bestaande weg/rotonde) of aan de westzijde (tussen de carpoolplaats en de sloot). Dit kan te zijner tijd worden afgewogen aan de hand van de toekomstige ontwikkelingen.
Uit verkeerskundig oogpunt zou een carpoolplaats direct nabij de kruising van de N212 en N201 de voorkeur hebben. Gelet op de beoogde natuurontwikkeling rond deze locatie in het kader van de Ecologische Hoofdstructuur en het inrichtingsplan Marickenland is hiervan afgezien. De huidige locatie kent geen natuurbestemming, noch in het huidige, noch binnen de beoogde toekomstige ontwikkelingen.
De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Utrecht) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.