Onderwerp: Verkeersbesluit tot het aanpassen van de maximumsnelheid en instellen van een passeergebod op de Grote Molenstraat tussen komgrens Elst en De Park
Logo Overbetuwe
Ons kenmerk: 14bwb00092
Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
Gelet op
  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van de verkeerstekens A1 en D2 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (de gemandateerde van) de korpschef van de politie;
Aanleiding
•Het kruispunt Grote Molenstraat – De Park wordt opnieuw ingericht. Dit heeft te maken met ontwikkelingen in Park Lingezegen, waarbij in deelgebied “De Park” het Kasteelterrein (locatie waar vroeger een kasteel stond) een recreatiegebied/evenemententerrein wordt aangelegd. Dat terrein moet een goede en veilige ontsluiting krijgen via de Grote Molenstraat.
Overwegende dat:
  • het gebied tussen Arnhem en Nijmegen is aangewezen als Rijksbufferzone, een zone waarin geen verstedelijking meer mag plaatsvinden en waar wordt gewerkt aan verbetering van de omgevingskwaliteit;
  • het verbeteren van de omgevingskwaliteit is vormgegeven in het plan ‘Park Lingezegen’;
  • de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard gezamenlijk een intergemeentelijke structuurvisie hebben ontwikkeld voor ‘Park Lingezegen’ omdat het plan grondgebied van beide gemeenten beslaat;
  • ‘Park Lingezegen’ 5 deelgebieden omvat: De Park, Waterrijk, Landbouwland, De Buitens en De Woerdt;
  • deelgebied De Park direct ten noorden van Elst is gelegen, grofweg omgeven door de Grote Molenstraat, Rijksweg Noord, de wijk Schuytgraaf in Arnhem en de bebouwde kom van Elst;
  • in ‘De Park’ onder andere een oud kasteelterrein wordt ontwikkeld tot recreatiegebied en/of evenemententerrein;
  • het Kasteelterrein naar verwachting veel verkeer zal aantrekken en daarom van een goede ontsluiting moet worden voorzien;
  • in de huidige plannen drie ontsluitingen voorzien zijn: een westelijke en zuidelijke via de Grote Molenstraat en een oostelijke via de Rijksweg Noord;
  • de meest directe ontsluiting via De Park en de nabij gelegen Grote Molenstraat zal plaatsvinden;
  • op het kruispunt De Park – Grote Molenstraat aan de westzijde ook de Raaijestraat aansluit;
  • dit kruispunt zowel langzaamverkeer als landbouwverkeer en overig gemotoriseerd verkeer moet verwerken;
  • het met het oog op een te verwachten toenemende verkeersdrukte van belang is dit op een verkeersveilige manier te doen;
  • het kruispunt daarom heringericht zal worden;
  • hierbij ten opzichte van de huidige situatie twee extra maatregelen worden ingesteld:
  • verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/h op de Grote Molenstraat;
  • aanbrengen van middengeleiders met oversteek op de Grote Molenstraat, aan weerszijden van het kruispunt.
  • de maximumsnelheid op de Raaijestraat en De Park momenteel al 60 km/h is;
  • de aansluitingen tussen Grote Molenstraat en 1e en 2e Weteringsewal (net ten noorden van de komgrens) zorgen voor relatief veel verkeersonveilige situaties waarbij ook al diverse ongevallen zijn gebeurd;
  • op de 1e en 2e Weteringsewal een maximumsnelheid van 60 km/h is ingesteld;
  • deze wegen middels een bajonetaansluiting op de Grote Molenstraat zijn aangesloten;
  • ter plaatse van die aansluiting een brug over de Linge ligt;
  • de brug het zicht vanaf de 1e en 2e Weteringsewal op de Grote Molenstraat enigszins ontneemt;
  • verkeer vanaf de 1e en 2e Weteringsewal daarnaast veelal vanuit stilstand de Grote Molenstraat oprijdt;
  • vanwege ruimtegebrek ter hoogte van de brug geen aanpassingen aan infrastructuur gedaan kunnen worden;
  • om die reden de nieuwe maximumsnelheid op de Grote Molenstraat niet alleen zal gelden ter hoogte van het kruispunt met de Raaijestraat/De Park maar op het hele weggedeelte vanaf de bebouwde komgrens van Elst tot net ten noorden van het kruispunt Grote Molenstraat – De Park – Raaijestraat;
  • hiertoe borden A1(zone) uit bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst;
  • ter visuele ondersteuning van de nieuwe maximumsnelheid op het hele weggedeelte tussen De Park en de bebouwde komgrens van Elst tevens de middengeleiding (belijning) wordt verwijderd en andere kantmarkering wordt aangebracht;
  • door het aanpassen van het wegbeeld en het verlagen van de maximumsnelheid de verkeersveiligheid wordt verbeterd;
  • het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/h op het hele weggedeelte tussen bebouwde kom en kruispunt Grote Molenstraat – De Park – Raaijestraat tevens zorgt voor een eenduidiger wegbeeld zonder veel wijzigingen in snelheid op een korte afstand;
  • binnen een 60 km/h zone voorrang normaliter niet is geregeld omdat wegen gelijkwaardig zijn;
  • het verschil in intensiteit tussen de Grote Molenstraat en de Raaijestraat/De Park echter vrij groot is;
  • de Grote Molenstraat in de huidige situatie daarom voorrang heeft op zijwegen en dat dit ook zo blijft;
  • verkeer komende vanuit de Raaijestraat en De Park dus voorrang moet blijven verlenen aan verkeer op de Grote Molenstraat;
  • ook het verkeer komende vanaf de 1e en 2e Weteringsewal vanwege vrij grote verschillen in intensiteit voorrang moet verlenen aan verkeer op de Grote Molenstraat;
  • (brom)fietsers, die aan beide zijden van de Grote Molenstraat op een vrijliggend pad rijden, daarbij ook voorrang hebben op verkeer vanaf de Raaijestraat en De Park;
  • om voor een veilige verkeersafwikkeling te zorgen aan weerszijden van het kruispunt op de Grote Molenstraat middengeleiders worden aangelegd;
  • de middengeleiders zorgen voor een visuele versmalling van de rijbaan, wat snelheidsremmend werkt, en kunnen worden gebruikt als rustpunt voor overstekende (brom)fietsers;
  • verkeer op de Grote Molenstraat deze middengeleiders in de rijrichting alleen aan de rechterzijde mag passeren, door het plaatsen van borden D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en een gele reflecterende koker;
  • ter hoogte van de middengeleiders aan zowel de noord als zuidzijde van het kruispunt een oversteek voor (brom)fietsers wordt aangebracht;
  • (brom)fietsers hiermee een veilige oversteek over de Grote Molenstraat wordt geboden;
  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
  • de in dit besluit genoemde (onderdelen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe;
  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N :
  • 1.
    de maximumsnelheid op de Grote Molenstraat, voor zover gelegen tussen de bebouwde komgrens van Elst en het kruispunt met De Park/Raaijestraat, te verlagen naar 60 km/h door het plaatsen van borden A1(zone) uit bijlage 1 van het RVV 1990;
  • 2.
    een passeergebod in te stellen bij de middengeleiders aan weerszijden van de kruising Grote Molenstraat - De Park - Raaijestraat door het plaatsen van borden D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990;
  • 3.
    de verkeerstekens aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Aldus besloten in de vergadering van .
Burgemeester en wethouders,
de gemeentesecretaris, de burgemeester,
Th. Hoex MMO. drs A.S.F. van Asseldonk.
Dit besluit wordt op 19 november 2014 gepubliceerd in De Betuwe en de Staatscourant.
Niet mee eens?
Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.
Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes wekenna de dag waarop het besluit is verzonden.
Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:
  • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;
  • de datum en een omschrijving van dit besluit;
  • waarom u het niet eens bent met dit besluit.
Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!
Voorlopige voorziening
Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!
Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.
Digitaal voorlopige voorziening vragen
U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer K. Vogels (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed.
Afschrift aan: Politie
Divisie Executieve Ondersteuning
Afd. verkeersadvisering
Naar boven