Onderwerp: Verkeersbesluit tot het instellen van een verplicht fietspad en voorrangsweg op de Bemmelseweg en Industrieweg Oost
Logo Overbetuwe
Ons kenmerk: 14bwb00089
Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
Gelet op
  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van de verkeerstekens B1, B6, G11 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden op het wegdek moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (de gemandateerde van) de korpschef van de politie;
Aanleiding
•De gemeente wil de verkeersveiligheid voor fietsers van Elst naar Bemmel en v.v. verbeteren omdat deze route (Industrieweg Oost en Bemmelseweg) over het bedrijventerrein loopt. Omdat op deze route ook veel gemotoriseerd – en vrachtverkeer rijdt wordt een vrijliggend pad voor fietsers aangelegd. Zowel de en de Industrieweg Oost en Bemmelseweg wordt daardoor een voorrangsweg. Op het kruispunt Bemmelseweg / Industrieweg oost heeft de Industrieweg Oost (van noord naar zuid) voorrang, de Bemmelseweg is op dit kruispunt ondergeschikt.
Overwegende dat:
  • de Bemmelseweg en Industrieweg Oost op bedrijventerrein De Aam aan de zuidoostzijde van Elst zijn gelegen;
  • de Bemmelseweg en Industrieweg Oost zowel een belangrijke route vormen voor doorgaand (fiets)verkeer tussen Bemmel en Elst als voor bestemmingsverkeer op het industrieterrein De Aam;
  • het fietspad wordt aangelegd op de Industrieweg Oost, gelegen tussen de Olympiasingel en de Bemmelseweg en op de Bemmelseweg tussen de Industrieweg Oost en de laatste inrit bij de komgrens;
  • de Industrieweg Oost bestaat uit een noordelijk en zuidelijk gedeelte;
  • het noordelijke deel gelegen is tussen de Nieuwe Aamsestraat en de Olympiasingel en het zuidelijke deel tussen de Olympiasingel en de Bemmelseweg;
  • het noordelijke deel in 2013 heringericht is waarbij een overrijdbare middenberm en vrijliggend fietspad en voetpad zijn aangebracht;
  • daarmee de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers op dat weggedeelte aanzienlijk is verbeterd;
  • de gemeente de wens heeft om ook op het zuidelijke deel van de Industrieweg Oost en de Bemmelseweg de verkeersveiligheid te verbeteren;
  • beide delen getypeerd kunnen worden als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom;
  • richtijnen onder andere beschrijven dat dit soort wegen zijn ontworpen voor een maximumsnelheid van 50 km/h, er menging van motorvoertuigen en bromfietsers op de rijbaan plaatsvindt en fietsers op een vrijliggend pad kunnen rijden;
  • de landelijke richtlijn aangeeft dat, in verband met voorspelbaarheid en eenduidigheid, een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom als een voorrangsweg aangegeven moet zijn;
  • in de huidige sitiuatie een fietssuggestiestrook aanwezig is op het zuidelijke deel van de Industrieweg Oost en er geen aparte voorziening voor fietsers bestaat op de Bemmelseweg;
  • kruispunten op beide wegen op dit moment allemaal gelijkwaardig zijn, wat betekent dat bestuurders van rechts voorrang hebben;
  • de combinatie van gemotoriseerd verkeer, vrachtverkeer en fietsers op een rijbaan nadelig kan zijn voor de veiligheid van fietsers;
  • de gemeente op zowel de het zuidelijke deel van de Industrieweg Oost als de Bemmelseweg vrijliggende fietspaden aan te leggen en ook als voorrangsweg aan te geven, hiermee de richtlijnen volgend;
  • daarnaast bij elke kruising met zijwegen borden B1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst, haaietanden op het wegdek worden aangebracht en borden B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst op de zijwegen;
  • met het aanleggen van een vrijliggend fietspad conflictsituaties tussen fietsers en overig verkeer zoveel mogelijk worden vermeden;
  • fietsers hiermee een veel veiliger verbinding tussen Elst en Bemmel wordt geboden op de route over het bedrijventerrein;
  • op het zuidelijke deel van de Industrieweg Oost aan beide zijden van de weg een vrijliggend fietspad wordt aangelegd, elk voor fietsverkeer in één richting;
  • op de Bemmelseweg alleen aan de noordzijde van de weg een vrijliggend fietspad wordt aangelegd voor fietsverkeer in twee richtingen;
  • dit fietspad voor verkeer in twee richtingen in de toekomst aansluit op een soortgelijk fietspad langs de Kattenleger, gelegen aan de oostzijde van de A325, dat nu wordt aangelegd;
  • er wordt gezocht naar mogelijkheden om beide fietspaden met elkaar te verbinden;
  • verkeer op de kruisingen Bemmelseweg/Einsteinweg en Bemmelseweg/Industrieweg Oost wordt geattendeerd op kruisend fietsverkeer in twee richtingen door het plaatsen van bord J24 uit bijlage 1 van het RVV 1990;
  • het vrijliggende fietspad aan de noordzijde van de Bemmelsweg ter hoogte van de komgrens (buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 60 km/h) overgaat in de rijbaan;
  • dit conform richtlijnen voor inrichting van een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom is;
  • ter plaatse van de overgang een plateau wordt aangelegd om gemotoriseerd verkeer extra te attenderen op overstekende fietsers;
  • aan weerszijde van het plateau ook bord J24 uit bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst als extra waarschuwing voor overstekend fietsverkeer;
  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
  • de in dit besluit genoemde (onderdelen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe;
  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N :
  • 1.
    de nieuwe vrijliggende paden aan de noordzijde van de Bemmelseweg, voor zover gelegen tussen Industrieweg Oost en laatste inrit ter hoogte van de komgrens, en aan weerszijden van de Industrieweg Oost, voor zover gelegen tussen de Bemmelseweg en de Olympiasingel, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden G11 en G12 uit bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief de inleidende fietspaden bij de zijwegen;
  • 2.
    de Bemmelseweg, voor zover gelegen tussen Industrieweg Oost en laatste inrit ter hoogte van de komgrens, en de Industrieweg Oost, voor zover gelegen tussen de Olympiasingel en de Bemmelseweg, aan te wijzen als voorrangsweg door het plaatsen van borden B1 en B2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 voor elke kruising met zijwegen;
  • 3.
    verkeer vanuit zijwegen van de Bemmelseweg en Industrieweg Oost voorrang te laten verlenen door het aanbrengen van haaietanden op het wegdek, zoals omschreven in hoofdstuk 4 artikel 7 van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, en plaatsen van borden B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:
    • a.
      de kruising van de Industrieweg Oost en de Newtonweg;
    • b.
      de kruising van de Industrieweg Oost en de Platinaweg;
    • c.
      aan beide zijden van de kruising van de Industrieweg Oost en de Einsteinweg/Voltweg;
    • d.
      de kruising van de Industrieweg Oost en de Bemmelseweg (noordelijke kruising);
    • e.
      de kruising van de Industrieweg Oost en de Bemmelseweg/Peppelenbos (zuidelijke kruising);
    • f.
      de kruising van de Bemmelseweg en de Einsteinweg/Marithaime;
    • g.
      de kruising van de Bemmelseweg en het pad tussen de Einsteinweg en Bemmelseweg;
  • 4.
    het verwijderen van borden B4 en B5 (voorrangskruispunt) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruising Bemmelseweg en de Mermsestraat omdat deze door plaatsing van borden B1 (voorrangsweg) van bijlage 1 van het RVV 1990 overbodig zijn geworden;
  • 5.
    de verkeerstekens aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Aldus besloten in de vergadering van 11 november 2014.
Burgemeester en wethouders,
de gemeentesecretaris, de burgemeester,
Th. Hoex MMO. drs A.S.F. van Asseldonk.
Dit besluit wordt op 19 november 2014 gepubliceerd in De Betuwe en de Staatscourant.
Niet mee eens?
Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.
Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes wekenna de dag waarop het besluit is verzonden.
Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:
  • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;
  • de datum en een omschrijving van dit besluit;
  • waarom u het niet eens bent met dit besluit.
Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!
Voorlopige voorziening
Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!
Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.
Digitaal voorlopige voorziening vragen
U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer K. Vogels (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed.
Afschrift aan: Politie
Divisie Executieve Ondersteuning
Afd. verkeersadvisering
Naar boven