Verkeersbesluitopheffen voorrangsregeling ter hoogte van drie kruispunten in Beuningen en één in Weurt
Logo Beuningen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
Het Delegatie- en Mandaatregister van januari 2013, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Ruimte;
Overwegende dat:
op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wijzigt.
Uit het oogpunt van:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
I s het gewenst om:
de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de onderstaande kruispunten, allen gelegen binnen de bebouwde kom, op te heffen:
  • a)
    het kruispunt Kerkstraat – Pastoor van der Marckstraat in Weurt;
  • b)
    het kruispunt Klaproosstraat – Schoolstraat in Beuningen;
  • c)
    het kruispunt Schoolstraat – parallelweg Van Heemstraweg in Beuningen;
  • d)
    het kruispunt Dorpssingel – parallelweg Van Heemstraweg in Beuningen;
Motivering
De bovenvermelde kruispunten betreffen allen kruisingen van wegen die in een 30 km/uur zone binnen de bebouwde kom liggen en zijn gecategoriseerd als zogenaamde erftoegangswegen. De nadruk op erftoegangswegen ligt op het bereikbaar maken van naastgelegen percelen/woningen en het ‘verblijven’ en niet zozeer op het zo snel en vlot mogelijk laten ‘stromen’ van verkeer. Landelijk zijn inrichtingsrichtlijnen opgesteld waarin omschreven staat welke inrichting dergelijke wegen idealiter zouden moeten hebben om de verblijfsfunctie op en om deze wegen te benadrukken. Vanuit het Duurzaam Veilig principe, dat onder meer uitgaat van een verbetering van de verkeersveiligheid door het realiseren van uniformiteit in weginrichting, is het wenselijk dat alle wegbeheerders in het land de wegen onder haar beheer op vergelijkbare wijze inrichten, met medegebruik van de beschikbare richtlijnen. Hiermee wordt namelijk bewerkstelligd dat bestuurders reeds uit de inrichting van een weg kunnen afleiden welk verkeersgedrag van hen gewenst wordt.
Een aantal specifieke kenmerken voor erftoegangswegen binnen de bebouwde kom zijn: op de weg geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur, de rijbaan wordt gemengd gebruikt door gemotoriseerd en langzaam verkeer, op de rijbaan is geen rijrichtingscheiding aanwezig en kruispunten binnen een 30 km/uur zone zijn gelijkwaardig ingericht (hier geldt de algemene verkeersregel: bestuurders van rechts hebben voorrang).
Met betrekking tot het laatstgenoemde kenmerk is geconstateerd dat in een aantal 30 km/uur zones binnen de kernen Weurt en Beuningen nog kruispunten aanwezig zijn die niet gelijkwaardig zijn ingericht. Het gaat in deze om de vier kruispunten zoals genoemd in dit verkeersbesluit, ter hoogte waarvan op dit moment nog een voorrangsregeling van kracht is. Het feit dat ter hoogte van deze kruispunten een voorrangsregeling van kracht is terwijl dat bij vergelijkbare kruispunten in 30 km/uur zones niet het geval is, schept verwarring bij weggebruikers en daarmee ontstaat verkeersonveiligheid. In het kader van het creëren van uniformiteit in weginrichting acht de gemeente het derhalve wenselijk om de vier kruispunten in kwestie gelijkwaardig te maken door de huidige van kracht zijnde voorrangsregelingen op te heffen.
Belangenafweging
De maatregelen die in dit verkeersbesluit genoemd worden hebben tot doel om de verkeersveiligheid in de 30 km/uur zones te waarborgen door, conform het Duurzaam Veilig principe, uniformiteit in weginrichting na te streven. Dit doel weegt naar de mening van de gemeente zwaarder dan dat de voorrangsregelingen in kwestie in stand worden gehouden. De beoogde maatregelen zijn in lijn met het beleid van de gemeente en worden uitgevoerd conform de daartoe geldende richtlijnen.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Het advies over dit verkeersbesluit is positief en staat in de bijlage.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
  • 1.
    door het verwijderen van de borden model B3, B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het verwijderen van de aanwezige haaientanden op het wegdek:
    • a.
      de aanwijzing van het kruispunt Kerkstraat – Pastoor van der Marckstraat in Weurt als voorrangskruispunt op te heffen;
    • b.
      de aanwijzing van het kruispunt Klaproosstraat – Schoolstraat in Beuningen als voorrangskruispunt op te heffen;
    • c.
      de aanwijzing van het kruispunt Schoolstraat – parallelweg Van Heemstraweg in Beuningen als voorrangskruispunt op te heffen;
    • d.
      de aanwijzing van het kruispunt Dorpssingel – parallelweg Van Heemstraweg in Beuningen als voorrangskruispunt op te heffen;
  • 1.
    de bijbehorende (onderdelen van de) verkeersbesluiten waarin destijds is besloten tot het instellen van de onder punt 1 van dit besluit genoemde voorrangsregelingen hierbij in te trekken;
  • 2.
    de onder punt 1 genoemde verkeerstekens te verwijderen zoals aangeduid op de bij dit besluit behorende tekening.
Bezwaar
Voor degene die een bijzonder belang heeft bij dit besluit, is het mogelijk om bezwaar in te dienen. U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen, Postbus 14, 6640 AA Beuningen. Het indienen van bezwaar schorst de werking van dit verkeersbesluit niet.
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de dag waarop dit verkeersbesluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer behandelen omdat het te laat binnen is. In het bezwaarschrift zet u:
  • uw naam, adres, datum en handtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld een kopie meesturen);
  • de reden waarom u bezwaar maakt.
Voorlopige voorziening
Tijdens de bezwaarprocedure geldt de genomen beslissing. Als u wilt dat de beslissing niet direct in werking treedt, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend.
Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening moet u wel een bijdrage betalen (griffierechten).
Verspreiding
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage. Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland.
Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders
Jeroen Hanegraaf
Afdelingshoofd Openbare Ruimte
Naar boven