Verkeersbesluitinstellen gereserveerde parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s bij in totaal 5 oplaadpunten
Logo Beuningen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
Het Delegatie- en Mandaatregister van januari 2013, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Ruimte;
Overwegende dat:
op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wijzigt.
Uit het oogpunt van:
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
I s het gewenst om:
ter hoogte van de E-laadpunten die op de hieronder genoemde locaties worden geplaatst een parkeervak aan te wijzen als parkeergelegenheid die uitsluitend bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s:
  • a)
    aan de noordzijde van het Julianaplein, ter hoogte van het pand met huisnummer 132;
  • b)
    aan de oostzijde van het parkeerterrein voor het pand Leigraaf 2 (sporthal Tinnegieter);
  • c)
    aan de zuidoostzijde van de straat Koolzaadveld, op het parkeerterrein gelegen voor de school die gevestigd is in het pand Koolzaadveld 1;
  • d)
    aan de zuidzijde van De Klef in Ewijk, ter hoogte van het pand met huisnummer 5;
  • e)
    aan de noordzijde van de Molenstraat in Winssen, ter hoogte van het pand Molenstraat 2;
Motivering
Elektrisch vervoer neemt een grote vlucht in Nederland. Steeds meer autoproducenten hebben één of meer elektrische voertuigen in hun assortiment en consumenten kopen deze ook steeds vaker (al dan onder invloed van belastingvoordelen en subsidiemogelijkheden). Uit cijfers blijkt dat er per eind mei 2014 meer dan 37.000 elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Om de groei in het elektrisch vervoer te kunnen (blijven) faciliteren is ook een publiek toegankelijk netwerk van oplaadpunten nodig, mede omdat 62% van de Nederlandse bevolking geen mogelijkheid heeft om een elektrisch voertuig op eigen terrein op te laden.
In de periode tot medio zomer 2012 stelde de stichting E-laad, een samenwerkingsverband van de Nederlandse netbeheerders, in het kader van een pilotproject gratis oplaadpunten voor elektrische voertuigen ter beschikking aan gemeenten en particulieren die hier via de gemeente een aanvraag voor indienden bij de stichting. Dit project is sinds de zomer van 2012 beëindigd.
Desondanks constateert de gemeente Beuningen dat aanvragen voor een oplaadpunt blijven binnenkomen. De gemeente wenst zoveel mogelijk aan deze aanvragen tegemoet te komen aangezien elektrisch rijden uitstekend past binnen de duurzaamheidsprincipes die de gemeente nastreeft:
  • P(eople): elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;
  • P(lanet): elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, o.a. door een afname van de C02-emissie en vermindering van de primaire energievraag;
  • P(rofit): er zijn aantrekkelijke (fiscale) landelijke regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrische rijden;
Ter facilitering van het elektrisch vervoer is, gelet op het voorgaande, besloten om op een vijftal locaties binnen de gemeente een nieuw oplaadpunt voor elektrische voertuigen te plaatsen. De selectie van deze vijf locaties voldoet aan de criteria die de gemeente stelt ten aanzien van het plaatsen van oplaadpunten, te weten:
  • 1)
    het oplaadpunt dient goed zichtbaar en makkelijk vindbaar te zijn voor gebruikers;
  • 2)
    bij voorkeur wordt het oplaadpunt op een openbaar parkeerterrein geplaatst;
  • 3)
    de loopafstand van het laadpunt naar de naastgelegen bestemming(en) moet niet te groot zijn;
  • 4)
    de locatie moet verkeersveilig zijn;
  • 5)
    met de plaatsing wordt voorzien van een goede spreiding van oplaadpunten binnen de gemeente.
De realisatie van de oplaadpunten vergt dat ter hoogte van elk oplaadpunt minimaal 1 parkeerplaats beschikbaar moet zijn, zodat bestuurders van elektrische auto’s hun voertuig hier parkeren om van het oplaadpunt gebruik te maken. In dat verband wordt het wenselijk geacht om middels dit verkeersbesluit ter hoogte van elk oplaadpunt een parkeervak aan te wijzen als parkeergelegenheid die uitsluitend bedoeld is voor het opladen van elektrische auto’s.
Belangenafweging
De maatregelen die in dit verkeersbesluit genoemd worden hebben tot doel om duurzaam vervoer te stimuleren en faciliteren. Dit doel weegt naar de mening van de gemeente zwaarder dan dat bestuurders van brandstofauto’s van de parkeerplaatsen in kwestie gebruik maken. Voor deze bestuurders is voldoende parkeergelegenheid in de directe omgeving van de oplaadpunten beschikbaar. Verder is met betrokken partijen overleg gevoerd en overeenstemming bereikt.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Het advies over dit verkeersbesluit is positief en staat in de bijlage.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
  • 1.
    door het plaatsen van borden model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met de tekst “laden elektrische voertuigen”, een parkeervak op de hieronder genoemde locaties aan te wijzen als parkeergelegenheid welke uitsluitend bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s:
    • a.
      aan de noordzijde van het Julianaplein, ter hoogte van het pand met huisnummer 132;
    • b.
      aan de oostzijde van het parkeerterrein voor het pand Leigraaf 2 (sporthal Tinnegieter);
    • c.
      aan de zuidoostzijde van de straat Koolzaadveld, op het parkeerterrein gelegen voor de school die gevestigd is in het pand Koolzaadveld 1;
    • d.
      aan de zuidzijde van De Klef in Ewijk, ter hoogte van het pand met huisnummer 5;
    • e.
      aan de noordzijde van de Molenstraat in Winssen, ter hoogte van het pand Molenstraat 2;
  • 1.
    de onder punt 1 genoemde verkeerstekens aan te brengen zoals aangeduid op de bij dit besluit behorende tekening.
Bezwaar
Voor degene die een bijzonder belang heeft bij dit besluit, is het mogelijk om bezwaar in te dienen. U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen, Postbus 14, 6640 AA Beuningen. Het indienen van bezwaar schorst de werking van dit verkeersbesluit niet.
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de dag waarop dit verkeersbesluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer behandelen omdat het te laat binnen is. In het bezwaarschrift zet u:
  • uw naam, adres, datum en handtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld een kopie meesturen);
  • de reden waarom u bezwaar maakt.
Voorlopige voorziening
Tijdens de bezwaarprocedure geldt de genomen beslissing. Als u wilt dat de beslissing niet direct in werking treedt, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend.
Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening moet u wel een bijdrage betalen (griffierechten).
Verspreiding
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage. Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:
•Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland
Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders
Jeroen Hanegraaf
Afdelingshoofd Openbare Ruimte
Naar boven