Gemeente Heusden –Ontwerp verkeersbesluit -tijdelijk instellen eenrichtingsverkeer en gedeeltelijke geslotenverklaring voor (brom)fietsers ten behoeve van grondtransporten –Nieuwkuijkseweg, Vaartweg, Wethouder van Buulwegen Vliedbergweg te Vlijmen
Logo Heusden
Ons kenmerk: ontwerp verkeersbesluit 2014-37
Burgemeester en wethouders van Heusden,
Gelet op:
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
Artikel 15, lid 2 van de WvW, ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot een beperking op uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandelend ambtenaar.
Uit het oogpunt van:
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
Overwegende dat:
In het kader van de hoogwaterbescherming van ’s-Hertogenbosch (HoWabo) kades moeten worden aangelegd en in het kader van LIFE+ Blues in the Marshes natuurontwikkeling wordt ingezet in het Vlijmens Ven met het afgraven van landbouwgrond;;
In het kader van deze werkzaamheden grote hoeveelheden grond verzet moeten worden, waarbij gedurende de looptijd van het project (2014 t/m 2017) veel grond het gebied moet verlaten via de openbare weg;
Het belangrijk is dat de transportroutes verkeersveilig zijn en dat de hinder voor de omwonenden en andere weggebruikers zoveel mogelijk wordt beperkt;
Er sprake is van een ruime uitvoeringsperiode, waarbinnen niet dagelijks sprake zal zijn van grondtransporten;
Verkeersmaatregelen niet gelden in weekenden en op momenten dat er geen grondtransport plaatsvindt;
Transporten plaatsvinden op werkdagen tussen 6.00 – 17.00 uur;
Gelet op het feit dat het werkgebied van Honderd Morgen en Vlijmens Ven via in- en uitrijwegen vanaf het openbare wegennet wordt benaderd respectievelijk wordt verlaten;
Voor het gebied ten westen van de Vliedbergweg gebruik wordt gemaakt van de route: Nieuwkuijkseweg, Vaartweg, Vliedbergweg, Honderdbunderweg, Duinweg, Lipsstraat, Spoorlaan, A59.
Voor het gebied ten oosten van de Vliedbergweg gebruik wordt gemaakt van de route: Nieuwkuijkseweg, Vaartweg, Wethouder van Buulweg, Vliedbergweg, Honderdbunderweg, Duinweg, Lipsstraat, Spoorlaan, A59.
De Vaartweg, de Nieuwkuijkseweg, de Wethouder van Buulweg en de Vliedbergweg niet voldoende breed zijn om (zwaar) verkeer al dan niet in combinatie met regulier verkeer in tweerichtingen in een hoge frequentie (veilig) af te wikkelen zonder dat er schade ontstaat aan de bermen;
Ter bescherming van (brom)fietsers de Vaartweg en de Wethouder van Buulweg gesloten wordt verklaard voor deze groep verkeersdeelnemers;
Voor de fietsers een alternatieve route (via de Heidijk) beschikbaar is;
De Honderdbunderweg niet voldoende breed is om zwaar verkeer in tweerichtingen in een hoge frequentie (veilig) af te wikkelen zonder dat er schade ontstaat aan de bermen. Om die reden op 7 locaties passeerhavens worden ingesteld. De voorrangsregeling bij de wegversmalling tussen de Nieuwkuijkseweg en Honderdbunderweg 29 omgedraaid wordt zodat volle vrachtwagens door kunnen rijden en lege vrachtwagens moeten uitwijken;
Belangenafweging:
Ter uitwerking van het HoWaBo-project (Hoog Wateraanpak ’s-Hertogenbosch) wordt een gebied van 750 hectare tussen Vlijmen, Vught en ’s-Hertogenbosch ingericht als waterbergingsgebied. Tijdens hoogwaterpieken op de Maas kan water hier tijdelijk worden geparkeerd. De waterberging wordt gerealiseerd door kades aan te leggen rondom het aangewezen gebied.
Het waterbergingsgebied overlapt voor een deel de natuurgebieden De Moerputten en het Vlijmens Ven. Om de bestaande natuurwaarden in dit gebied te behouden en zeldzame soorten de kans te geven zich te ontwikkelen, wordt in het kader van het project Blues in the Marshes voedselrijke, voormalige landbouwgrond afgegraven. De natte, schrale grond maakt het voor bijzondere planten en dieren, zoals het pimpernelblauwtje, mogelijk om te leven. De afgegraven grond wordt onder andere gebruikt voor de aanleg van de kades van de waterberging.
Bij de uitvoering van deze projecten worden grote hoeveelheden grond verzet, waarbij gedurende de looptijd van de projecten (2014-2017) veel grond het gebied moet verlaten via de openbare weg. Het is dan ook belangrijk dat de transportroutes verkeersveilig zijn en dat de hinder voor de omwonenden en andere weggebruikers zoveel mogelijk wordt beperkt.
De mate van verkeersveiligheid van een transportroute hangt nauw samen met de beschikbare wegbreedte. Is de weg te smal dan is de kans op conflicten tussen vrachtverkeer en fietsers groter dan wanneer er voldoende wegbreedte beschikbaar is om elkaar te passeren. Daarnaast speelt de kans op het optreden van bermschade een rol. Indien vrachtverkeer elkaar op een te smalle weg moet passeren en regelmatig de berm moet gebruiken, treedt schade op aan de berm. De schade aan de berm kan leiden tot verzakkingen en kan daarmee ook een verkeersveiligheids knelpunt worden.
Het algemeen belang van hoogwaterbescherming, natuurontwikkeling en verkeersveiligheid moet afgewogen worden tegen de overlast die men mogelijk ondervindt door de voorgestelde verkeersmaatregelen. Omdat het instellen van éénrichtingsverkeer op diverse wegen en het gesloten verklaren van de Vaartweg en de Wethouder van Buulweg voor (brom)fietsers ingrijpende maatregelen zijn en ook invloed hebben op de omringende straten is gekozen voor het nemen van een tijdelijk verkeersbesluit met toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene west bestuursrecht. Op deze manier worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld vooraf hun zienswijzen in te dienen. Dit stelt het college van Heusden in staat een nog betere afweging te maken bij het nemen van het uiteindelijke besluit.
Gehoord :
Er is advies gevraagd aan de politie Oost-Brabant, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het instellen van de genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen.
Er is overleg geweest met de aangrenzende wegbeheerder (gemeente Vught).
nemen gelet op het voorgaande, het volgende
BESLUIT
Het college van Heusden besluit:
  • 1.
    het volgende besluit voor te bereiden
    • a.
      door het plaatsen van verkeersborden conform model C2,C3 en C4 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, in de Vliedbergweg (gelegen tussen de Vaartweg en de Nieuwkuijkseweg) en in de Nieuwkuijkseweg ( gelegen tussen de Vaartweg en de Vliedbergweg ) in Vlijmen eenrichtingsverkeer in te stellen met onderbord “uitgezonderd (brom)fietsers”, een en ander conform toegevoegde tekening;
    • b.
      door het plaatsen van verkeersborden conform model C2 en C3 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, in de Vaartweg en in de Wethouder van Buulweg in Vlijmen eenrichtingsverkeer in te stellen, een en ander conform toegevoegde tekening;
    • c.
      door het plaatsen van verkeerborden C15 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Vaartweg en de Wethouder van Buulweg gesloten te verklaren voor (brom)fietsers), een en ander conform toegevoegde tekening;
    • d.
      door het verplaatsen van de verkeersborden F5 en F6 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de voorrangsregeling bij de wegversmalling op de Honderdbunderweg (gelegen tussen de Nieuwkuijkseweg en Honderdbunderweg 29) te wijzigen;
  • 2.
    Genoemde verkeersmaatregelen alleen van kracht te laten zijn op de momenten dat er grondtransporten plaatsvinden, doch uiterlijk tot en met december 2017.
Vlijmen, 6 november 2014
namens het college van Heusden,
Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte,
J.van der Borgh
MEDEDELINGEN
Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht). Dit houdt het volgende in:
Bent u het niet eens met dit ontwerp-besluit? Dan kunt u uw zienswijze hierop binnen 6 weken kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u uw zienswijze ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:
  • -
    Uw naam en adres;
  • -
    De datum;
  • -
    Een omschrijving (of een kopie) van het ontwerp- besluit waarop u uw zienswijze indient;
  • -
    Argumenten van uw zienswijze.
Na de zienswijzenperiode neemt het college een definitief besluit. Dit besluit wordt gepubliceerd op de gemeentepagina. Tegen het definitieve besluit kan gedurende 6 weken beroep bij de rechtbank aan worden getekend.
Naar boven