Gemeente Arnhem – BESLUIT Eldensedijk doorlaatwerk voorrang
Logo Arnhem
Zaaknummer: 2014-10-00498
Het RijnWaalpad is de naam voor de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Via zowel de Nelson Mandelabrug als de John Frostbrug worden fietsers naar de Huissensedijk en de Kruisstraat geleid. Van daaruit worden ze via een gedeeltelijk nieuw tracé door Overbetuwe en Lingewaard geleid om via de Waalbruggen in de Nijmeegse binnenstad te komen. Bij dit project zijn vier verschillende gemeenten betrokken, samen met de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland. Het RijnWaalpad is een initiatief van de Fietsersbond.
Een snelfietsroute is een hoogwaardige verbinding die het fietsverkeer over wat grotere afstanden van dienst kan zijn. Hierbij worden hoge eisen gesteld aan directheid, comfort, veiligheid en reissnelheid. Snelfietsroutes krijgen daarom zoveel mogelijk voorrang op kruisend autoverkeer.
Komend vanaf de Nelson Mandelabrug worden fietsers over het doorlaatwerk (de doorlaatbare brug) geleid, waarbij de aansluiting aan de noord- en de zuidzijde zodanig wordt aangepast, dat de fietsroute voorrang krijgt op het autoverkeer. Voor fietsers wordt de situatie hiermee niet alleen aantrekkelijker maar ook veiliger.
De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) genoemde belangen:
•het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Wij zijn van mening dat in dit geval geen van de andere belangen uit artikel 2 van de WvW 1994 in het geding zijn.
Zienswijzen
Belanghebbenden zijn in de gelegenheid gesteld om over het voornemen tot dit verkeersbesluit hun zienswijze kenbaar te maken. Hiervan is geen gebruik gemaakt.
Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem.
Er heeft overleg plaatsgevonden met de Korpschef Politie Nederland, Regio Oost Nederland, afdeling DROS.
Op grond van het voorgaande komen wij tot het volgende besluit.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ARNHEM;
gelet op:
  • -
    artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994,
  • -
    het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990),
  • -
    het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
  • -
    het bepaalde in artikel 15 van de WvW 1994;
mede gelet op:
  • -
    het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014,
  • -
    het Ondermandaatbesluit cluster Openbare Ruimte;
b e s l u i t e n:
1.door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990:
de aansluitingen aan de noord- en zuidzijde van het doorlaatwerk in de Eldensedijk aan te wijzen als voorrangskruispunt, met dien verstande dat aan bestuurders op de fietsroute voorrang moet worden verleend.
Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,
namens het college,
mr. Robbert van Rooij
Hoofd van de afdeling Vergunningen en Toezicht
Indien u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is verzonden c.q. bekendgemaakt bij het college van burgemeester en wethouders van Arnhem (Postbus 9200, 6800 HA Arnhem) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen, onder vermelding van datum en zaaknummer van het besluit.
Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (in tweevoud) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Rechtbank Gelderland, Afdeling bestuursrecht, Walburgstraat 2-4, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem).
 
 
Naar boven