Verkeersbesluit PC Stamstraat de Twijn Nijverdal, 14 oktober 2014 Nr.14INT04387
Logo Hellendoorn
Burgemeester en wethouders van Hellendoorn;
Overwegende
dat de PC Stamstraat moet worden aangepast door de komst van scholencluster De Twijn;
dat voor de veiligheid van de diverse weggebruikers en de doorstroming op de PC Stamstraat de rijbanen worden gescheiden, voorzien van middengeleiders. Op deze middengeleiders worden borden D2 van het RVV1990 geplaatst. Deze geven de verplichting om de middengeleider aan die zijde te passeren. Ook wordt hier “Julie-straatmeubilair” geplaatst;
dat voor de veiligheid van de overstekende scholieren er een zebrapad, voorzien van een zweepmast met ledbak waarin bord L2 van RVV1990, bij de toegang naar de school wordt aangebracht;
dat het niet wenselijk is dat verkeer op twee locaties het terrein verlaat en dat daarom eenrichtingsverkeer wordt ingesteld op de westelijke ingang naar de parkeerplaats bij de school;
dat een Duurzaam Veilige inrichting nabij een schoolomgeving uitgaat van een doorgetrokken as-markering, zodat men niet mag inhalen ter hoogte van de schoolingang;
dat de weg in Nijverdal ligt en dat de hoofdweg in eigendom en beheer is bij de gemeente Hellendoorn en de parallelweg in eigendom en beheer bij het scholencluster is. Het scholencluster is gehoord, en kan instemmen met deze verkeersmaatregelen;
dat een verkeersbesluit slechts kan worden genomen op één van de in artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 genoemde gronden;
dat door het (ver)plaatsen van bord E1 (zone) van de RVV1990, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers op de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer wordt gediend als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder a, b en d van de Wegenverkeerswet 1994;
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij kan deels instemmen met dit verkeersbesluit. Aanvullend adviseert hij een snelheidsverlaging (30 km/uur) in combinatie met fysieke maatregelen (streetprint en/of plateau). Hij geeft verder aan dat de inritconstructies te breed zijn, niet conform de richtlijnen 228 van het CROW Uitritten en uitritconstructies en tevens niet steil genoeg zijn. Aanpassing zal leiden tot snelheidsverlaging en daarmee toename van de verkeersveiligheid. Ten slotte merkt hij op dat de oversteekmogelijkheid voor fietsers niet recht tegenover de uitritconstructie ligt. Fietsers komen ergens op de uitritconstructie terecht. Geen duidelijke wenselijke plaats op de weg of uitrit.
Reactie op dit advies: Omdat de PC Stamstraat een hoofdroute is voor de uitruk van de hulpdiensten is het niet gewenst om hier 30 km/uur-maatregelen te nemen. Daarnaast is dit een belangrijke verkeersader in Nijverdal, waarop de afwikkeling van het verkeer ook belangrijk is. De ervaring leert dat de streetprint tot geluidsoverlast leidt. De (overige) opmerkingen gaan over de inrichting (feitelijk handelen en daarmee geen onderdeel van het verkeersbesluit). Over de inrichting is met diverse partijen gesproken. Er is gekozen voor een gebruiksvriendelijke oplossing. Door de overige maatregelen wordt voldoende veiligheid verwacht. De weggebruiker dient zelf ook zijn verantwoordelijkheid te nemen. Fietsers kunnen bijvoorbeeld afstappen en te voet via het zebrapad oversteken;
Gelet op de WVW 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer;
B e s l u i t e n t o t:
  • 1.
    het instellen van eenrichtingsverkeer op de westelijke toegang naar De Twijn door plaatsing van de borden C2 en C3 van het RVV1990;
  • 2.
    de aanleg van een zebrapad in twee delen op de PC Stamstraat ter hoogte van de ingang van De Twijn;
  • 3.
    het instellen van verplichte rijrichting langs de middengeleiders op de PC Stamstraat door plaatsing van bord D2 van RVV1990;
  • 4.
    het vanaf de ‘watertoren’ tot de Godfried Bomanstraat aanbrengen van een doorgetrokken as-markering (inhaalverbod).
 
Burgemeester en Wethouders van Hellendoorn,
de secretaris,
F. Dijkstra MBA
 
de burgemeester,
mevr. A.H. Raven BA
 
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na publicatie een bezwaarschrift bij ons indienen. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en dient tenminste de volgende gegevens te bevatten:
  • -
    uw naam en adres;
  • -
    een dagtekening;
  • -
    een omschrijving van dit besluit;
  • -
    de gronden waarop uw bezwaar stoelt (de motivering).
 
Naar boven