Aanpassing aansluiting Populierlaan - Rembrandtkade
Logo Rijswijk
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk,
gelet op het bepaalde ter zake in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het mandateringsbesluit Mandaatoverzicht I uit 2010;
overwegende;
  • dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;
  • dat de gemeente weggebruikers en passagiers wil beschermen;
  • dat de gemeente de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk wil waarborgen;
  • dat de gemeente in de Structuurvisie mobiliteit een netwerkvisie fiets heeft opgenomen;
  • dat in deze netwerkvisie fiets de belangrijkste fietsroutes in Rijswijk zijn opgenomen;
  • dat de gemeente Rijswijk eraan werkt om een samenhangend, direct, aantrekkelijk, veilig en comfortabel fietsnetwerk te realiseren;
  • dat de gemeente dit netwerk in samenwerking met andere overheden, zoals het Stadsgewest Haaglanden en de gemeenten in het Stadsgewest Haaglanden realiseert;
  • dat de gemeenten in het Stadsgewest Haaglanden ook werken aan betere fietsroutes;
  • dat er daardoor een aansluitend en kwalitatief fietsnetwerk wordt gerealiseerd in de regio;
  • dat in het kader hiervan al (aansluitende) onderdelen van de routes zijn gerealiseerd en geoptimaliseerd, zoals de fietsbrug over de Vliet (“De Oversteek”) en een deel van de Rembrandtkade en er nog routes volgen;
  • dat sternetroute 4 vanaf de grens met Delft (Jaagpad) tot aan de grens met Den Haag (Steenlaan) loopt;
  • dat de gemeente in maart van dit jaar een bijeenkomst heeft georganiseerd in het optimaliseren van sternetroute 4, onderdeel Populierlaan;
  • dat aanwezigen tijdens de bijeenkomst hebben aangegeven dat maatregelen aan de aansluiting Populierlaan en Rembrandtkade wenselijk zijn;
  • dat aangegeven werd dat het overzicht op het kruisende verkeer vanuit de aansluitende straten wordt beperkt door geparkeerde auto’s;
  • dat aangegeven werd dat de aansluiting op de Rembrandtkade onlogisch is;
  • dat aangegeven werd dat verkeer meerdere routes kan nemen en dat ook doet, waardoor het complex is om een goed overzicht op het totale verkeer te krijgen;
  • dat de aansluiting onderdeel van sternetroute 4 is;
  • dat er onderzoek is gedaan naar de verkeerssituatie door middel van observaties en tellingen;
  • dat aan de hand van de verschillende informatie een herontwerp van de kruising is gemaakt;
  • dat dit ontwerp tijdens een bijeenkomst waarvoor belanghebbenden en geïnteresseerden uitgenodigd waren, is gepresenteerd;
  • dat bewoners in de omgeving van de aansluiting een brief hebben ontvangen waarmee ze geïnformeerd zijn over het herontwerp van de aansluiting;
  • dat hen via die weg (alsnog) een mogelijkheid is geboden om te reageren op het herontwerp;
  • dat het merendeel van de reacties een bevestiging bevatte van wat de aanwezigen tijdens de bijeenkomst aangaven;
  • dat het merendeel van die mensen aangaven het fijn te vinden dat er maatregelen genomen worden;
    • dat er ook kritische reacties zijn gegeven waarvan het merendeel opbouwende kritiek was;
    • dat de reacties niet hebben geleid tot redenen om het herontwerp aan te passen;
    • dat met het herontwerp de eerder aangegeven punten weggenomen worden;
    • -
      dat met de aanpassingen het zicht op het kruisende verkeer verbetert doordat gezichtsbeperkende parkeervoorzieningen worden verwijderd;
    • -
      dat deze parkeervoorzieningen die ten behoeve van het zicht verwijderd worden, in de directe omgeving gecompenseerd worden;
    • -
      dat een beter zicht op het verkeer de veiligheid ten goede komt;
    • -
      dat met de aanpassingen de verschillende modaliteiten een duidelijke plek op de weg krijgen;
    • -
      dat met de aanpassingen de voorspelbaarheid van de verkeersbewegingen toeneemt omdat er minder mogelijkheden zijn;
    • -
      dat een betere voorspelbaarheid de verkeersveiligheid bevordert;
    • -
      dat ook aangegeven is dat in de huidige situatie de aansluiting door fietsers regelmatig wordt vermeden en een alternatieve route genomen wordt;
    • -
      dat die alternatieve route tegen de richting in fietsen inhoudt;
    • -
      dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren omdat tegemoetkomend of kruisend verkeer het tegen de richting inrijdend verkeer niet verwacht;
    • -
      dat met een veiligere aansluiting fietsers mogelijk wel de gewenste route gebruiken;
    • -
      dat er dan niet alleen voor fietsers maar ook voor het overige verkeer een veiligere verkeerssituatie ontstaat;
    • -
      dat met de aanpassing van de aansluiting de routes voor het gemotoriseerde verkeer veranderen;
    • -
      dat er geen routes afgesloten worden;
    • -
      dat de brandweer met de aanpassing heeft ingestemd;
    • -
      dat daarmee de bereikbaarheid van de wijken niet in het geding is.
besluiten;
  • -
    om haaientanden aan te brengen zoals op de bij dit besluit horende tekening aangegeven is;
  • -
    om de doorsteken voor gemotoriseerd verkeer uit de aansluiting te halen zoals op de bij dit besluit horende tekening is aangegeven.
De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.
Over de maatregel is overleg gevoerd met de politie.
Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_organisatie/gemeente
en gepubliceerd in de Staatscourant op 6 november 2014.
Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Stadhuis Rijswijk aan het Bogaardplein 15, iedere werkdag geopend van 8:30 tot 14:00 uur en op donderdagavond van 17:00 tot 19:00 uur.
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.
burgemeester en wethouders,
namens dezen,
_sign3_
G.C.M. van den Akker
Wnd. hoofd afdeling Stad en Samenleving
 
 
Naar boven