besluitnummer: 2014 - 47; Realisatie oplaadpunt voor een elektrische auto nabij de Strijplaan 178
Logo Rijswijk
VERKEERSBESLUIT INGEVOLGE ARTIKEL 18 WEGENVERKEERSWET 1994
Kenmerk: 14.108177
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk,
gelet op het bepaalde terzake in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het mandateringsbesluit Mandaatoverzicht I uit 2010,
  • -
    dat de gemeente Rijswijk doelmatig en zuinig energiegebruik wil bevorderen;
  • -
    dat de gemeente Rijswijk de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, wil voorkomen of beperken;
  • -
    dat de gemeente Rijswijk de vrijheid van het verkeer wil waarborgen;
  • -
    dat ten opzichte van conventionele auto’s, elektrische auto’s minder geluid produceren en geen CO2, NO2 en fijnstof uitstoten;
  • -
    dat elektrisch vervoer daarmee een beter leefklimaat bevordert;
  • -
    dat de gemeente Rijswijk naar een beter leefklimaat streeft en dit ook in haar beleid (de Structuurvisie Mobiliteit en het Duurzaamheidsbeleid) heeft vastgelegd;
  • -
    dat dit streven wordt bereikt door onder andere oplaadpunten voor elektrische auto’s in de openbare ruimte te plaatsen;
  • -
    dat er in Nederland en ook in Rijswijk steeds meer elektrische auto’s rijden;
  • -
    dat het in de lijn der verwachting ligt dat dit aandeel elektrische auto’s toeneemt;
  • -
    dat een elektrische auto regelmatig opgeladen moet worden;
  • -
    dat het wenselijk, al dan niet noodzakelijk is om een netwerk van oplaadpunten te hebben;
  • -
    dat de gemeente Rijswijk om die redenen een aantal oplaadpunten heeft gerealiseerd (pilot van Stichting E-laad);
  • -
    dat deze oplaadpunten in een behoefte voorzien;
  • -
    dat deze oplaadpunten bij bestemmingslocaties zoals Winkelcentrum In de Bogaard en Oud gerealiseerd zijn;
  • -
    dat er naast deze oplaadpunten vraag is naar oplaadpunten bij herkomstlocaties;
  • -
    dat dit blijkt uit het feit dat de gemeente onder andere verzoeken van Rijswijkse autobezitters van een elektrische auto/Rijswijkers die de aanschaf van een elektrische overwegen, heeft ontvangen;
  • -
    dat bij de gemeenten in de regio Haaglanden verzoeken van inwoners voor oplaadpunten bij herkomstlocaties binnenkomen;
  • -
    dat het Stadsgewest Haaglanden subsidie beschikbaar heeft gesteld voor de financiering van laadpalen in de regio Haaglanden;
  • -
    dat in de gemeenten van de regio Haaglanden hiermee oplaadpunten bij herkomstlocaties gerealiseerd zijn en worden;
  • -
    dat het met deze, door het Stadsgewest Haaglanden beschikbaar gestelde subsidie, mogelijk is om dit jaar nog 14 laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen;
  • -
    dat de gemeente Rijswijk ervoor kiest om oplaadlocaties bij herkomstlocaties te realiseren;
  • -
    dat de gemeente voor het bepalen van de oplaadlocaties onder andere kijkt naar verzoeken die binnen gekomen zijn;
  • -
    dat de oplaadlocaties voor algemeen gebruik zijn bestemd;
  • -
    dat gezien de steeds sneller groeiende behoefte aan elektrisch laden in de openbare ruimte de oplaadpalen met twee laad-aansluitingen worden uitgevoerd;
  • -
    dat vooralsnog bij de 14 nieuwe oplaadlocaties één parkeerplaats wordt ingericht;
  • -
    dat de reden hiervoor is dat op een parkeerplaats die voor het opladen van elektrische auto’s gereserveerd is, geen conventionele auto mag parkeren;
  • -
    dat dit in gebieden met een hoge parkeerdruk gevolgen heeft;
  • -
    dat door het realiseren van de oplaadlocatie naar verwachting niet onoverkomelijke parkeerproblemen zal leiden aangezien de elektrische auto’s momenteel al ergens in de buurt geparkeerd worden;
  • -
    dat het tweede parkeervak wordt ingericht op het moment dat uit de monitoring en vraag blijkt dat dit wenselijk is;
     
besluiten:
-om ter hoogte van de Strijplaan 178 het bord E4 (parkeergelegenheid) met een onderbord waarop de tekst “opladen elektrische auto” staat, te plaatsen;
De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.
Over de maatregel is overleg gevoerd met de politie.
 
Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening liggen met ingang van 15 oktober 2014 gedurende 6 weken ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Stadhuis Rijswijk aan het Bogaardplein 15, iedere werkdag geopend van 8.30 tot 14.00 uur en op donderdagavond van 17.00 tot 19.00.
Het verkeersbesluit is daarnaast online in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_organisatie/gemeente .
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende gedurende de termijn van ter inzage leggen schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.
 
Rijswijk,
Burgemeester en wethouders,
namens dezen,
wnd. hoofd afdeling Stad en Samenleving,
G.C.M. Van den Akker
 
Naar boven