Corsa reg.nr.: B14.003427
Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.
Het afdelingshoofd Inrichting Openbare Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2012, zoals is vastgesteld op 20 december 2011, onder nummer: 11.01046 en sindsdien gewijzigd.
Op 8 oktober 2014 is in de elektronische Staatscourant onder nummer 28113 een verkeersbesluit bekendgemaakt op grond van artikel 26 BABW. In voornoemd besluit is onder meer besloten een verplicht fietspad in te stellen op de fietsbrug 'Drielandenbrug' en de aanvoerende paden vanaf de wijken Drielanden en Stadsweiden door het plaatsen van de borden G11 (verplicht fietspad). Dit betreft een vergissing en moet zijn: een onverplicht fietspad met de bebording G13 (onverplicht fietspad).
Intrekken verkeersbesluit
Op grond van het voorgaande, wordt besloten het besluit met Corsanummer: B14.003074, zoals is gepubliceerd in de Staatscourant van www.officielebekendmakingen.nl op woensdag 8 oktober 2014, onder nummer: 28113, in zijn geheel in te trekken en daarvoor in de plaats onderstaand nieuw besluit te nemen met de hiervoor genoemde wijzigingen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Er wordt een nieuwe fietsbrug aangelegd over de rijksweg A28 ten behoeve voor het fiets- en voetgangersverkeer die de wijken Drielanden en Stadsweiden met elkaar gaan verbinden. Daarvoor is het nodig een aantal verkeersmaatregelen te treffen.
1. De fietsbrug zal aan de noordkant aansluiten op het bestaande onverplichte fietspad (G13) Zeepad en aan de zuidkant op het bestaande fietspadennet, waaronder het Muziekpad. Het is de bedoeling dat alleen fietsers en voetgangers over de brug mogen. Bromfietsers en snorfietsers kunnen gebruik blijven maken van de bestaande route onder de A28, de tunnel van de Westermeenweg. Snorfietsers kunnen ook gebruik maken van de Busbaantunnel op de Ouverturebaan. Om de aansluiting bij de bestaande fietspaden aan de Stadsweidenkant te stroomlijnen, is het noodzakelijk daarbij extra bebording aan te brengen om het onderscheid in en de overgang naar de verplicht (brom)fietspad te duiden.
2. Het nieuwe fietspad over de fietsbrug, zal in twee richtingen bereden kunnen worden. Daarvoor is het aanbrengen van asmarkering noodzakelijk.
3. Daarnaast is het noodzakelijk om de voorrang met de zijwegen en fietspaden te regelen met bebording en verkeerstekens op de weg. Bij een onderlinge kruising van fietspaden kan worden volstaan met het enkel aanbrengen van verkeerstekens (haaientanden en asmarkering) zonder aanvullende bebording.
4. In verband met de eventuele aansprakelijkheid is het noodzakelijk een gewichtsbeperking aan te brengen. De maximale belasting is berekend op 5 ton (is vijfduizend kilo).Hoewel een fietser met eventuele aanhanger dit niet snel zal bereiken, zou de brug eventueel bereden kunnen worden door hulp- en/of onderhoudsdiensten. Ook voor deze bijzondere categorie gebruikers is het noodzakelijk de bestaande beperking kenbaar te maken.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de borden G12a, G13, B6 en C21, alsmede de verkeerstekens: haaientanden en asmarkering van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
• het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; en
• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.
Voor de fietsbrug wordt gekozen voor het instellen van een onverplicht fietspad (G13) in plaats van een verplicht fietspad (G11). Brom- en snorfietsers worden hiermee geweerd en moeten de huidige route blijven gebruiken (tunnel onder de A28 bij de Westermeenweg en/of de Ouverturebaan).
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Noord- en Oost-Gelderland. Namens deze is er overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie NoordWest-Veluwe.