Coevorden: reconstructie van Heutszsingel e.o.
Logo Coevorden
Burgemeester en wethouders van Coevorden;
overwegende:
dat d.d. 29 oktober 2013 het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad is vastgesteld;
dat in hoofdstuk 6 van bovengenoemd Mobiliteitsplan staat beschreven dat de Wilhelminasingel, Van Heutszsingel en Van der Lelysingel de buitenring vormen rond de historische binnenstad Coevorden overeenkomstig het Wensbeeld Coevorden;
dat deze singels vooral een verkeersfunctie hebben en de belangrijkste structuur vormen om de binnenstad bereikbaar te maken;
dat deze singels in het Mobiliteitsplan gecategoriseerd zijn als “gebiedsontsluitingsweg met omgevingsinvloed”;
dat actuele verkeerstellingen hebben uitgewezen dat de huidige verkeersintensiteit op de Van Heutszsingel en de Van der Lelysingel ligt tussen de 6.500 tot 9.000 motorvoertuigen per etmaal;
dat dit aantal overeenkomt met een weg met een verkeersfunctie en dat dit aantal hoger is dan wat verwacht mag worden op wegen met een verblijfsfunctie (maximaal niveau van 5000 - 6000 motorvoertuigen per etmaal);
dat het riool van de Van Heutszsingel en de Van der Lelysingel, het gedeelte vanaf het Stationsplein tot de Jan Kuipersbrug over het Stieltjeskanaal, wordt vervangen;
dat dit tevens de mogelijkheid biedt om het betreffende weggedeelte te voorzien van een nieuwe (weg)inrichting;
dat de basis van een weg met de verkeersfunctie “gebiedsontsluitingsweg met omgevingsinvloed” in beginsel de volgende herkenningskenmerken heeft, te weten: voorrangsregeling, fietsvoorzieningen, vrijliggende voetpaden, parkeren buiten de rijbaan en een maximum snelheid van 50 km/u;
dat binnen het invloedsgebied van de Van Heutszsingel verschillende voorzieningen zijn gelegen, zoals een supermarkt, een basisschool en een kerk;
dat het wenselijk is om in schoolomgevingen een maximum snelheid van 30 km/u in te stellen;
dat bij de nieuwe inrichting van de singels rekening wordt gehouden met de cultuurhistorische waarden en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit;
dat bij deze waarden een weginrichting bestaat uit een rijbaan welke wordt vormgegeven met elementenverharding en met een bomenrij aan weerszijden van de rijbaan;
dat om het gebied rondom de Van Heutszsingel en de Van der Lelysingel de leefomgeving aangenamer te maken, de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer dient af te nemen;
dat om de vermindering van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer te realiseren de volgende maatregelen worden, zullen worden en zijn genomen:
  • -
    de route over de singels minder aantrekkelijk maken voor gemotoriseerd verkeer en andere routes stimuleren;
  • -
    stimuleren van alternatieven voor het autoverkeer, zoals openbaar vervoer, fiets en het aantrekkelijk maken voor voetgangers;
  • -
    het wijzigen van de bestaande bewegwijzering, waarbij het gemotoriseerd verkeer verwezen wordt via de hoofdwegen;
  • -
    voeren van gereguleerd parkeerbeleid (instellen van sturend parkeren, lang parkeren aan de rand van het centrum en gereguleerd parkeren in het centrum);
dat het doel van onderstaande maatregelen is dat:
  • -
    de Van Heutszsingel de verkeersfunctie behoudt;
  • -
    met de herinrichting van de Van Heutszsingel knelpunten worden opgelost;
  • -
    er rekening wordt gehouden met het feit dat naast de woningen aan deze straat ook een school, station, kerk en supermarkt zijn gelegen met een verkeersaantrekkende werking;
  • -
    het Stationsplein en de kruising Van Heutszsingel/Kasteel met name de veilige bereikbaarheid voor het langzame verkeer wordt gegarandeerd doordat de oversteekbaarheid goed moet zijn en de snelheid van het kruisende gemotoriseerde verkeer laag moet zijn;
dat bovenstaande doelen worden gerealiseerd door:
  • -
    het aanwijzen van een 30 km/u zone op het weggedeelte Van Heutszsingel, vanaf rotonde Stationsplein tot en met de kruising Molenbelt;
  • -
    het realiseren van 2 algemene gehandicaptenparkeerplaatsen nabij winkelcentrum de Gansehof;
  • -
    het aanleggen van een parkeergelegenheid voor een bus ter hoogte van de Paul Krugerschool, van Heutszsingel 9 en 11;
  • -
    het aanleggen van een gecombineerd fiets-, voetpad;
  • -
    de verkeerslichten (kruising M. v.d. Thijnensingel/Van Heutszsingel/Dr. Picardtlaan) te verwijderen en te kiezen voor een veilige kruisingsvorm in de vorm van een rotonde met een vrijliggende voorziening voor fietsers en voetgangers en waarbij het gemotoriseerde verkeer op de rotonde voorrang heeft;
  • -
    het weggedeelte M. v.d. Thijnensingel vanaf de nieuw aan te leggen rotonde (voorheen kruising M. v.d. Thijnensingel/Van Heutszsingel/Dr. Picardtlaan) tot de kruising met de A. Kramersingel aan te wijzen als 30 km/u zone;
  • -
    het weggedeelte Van Heutszspark, vanaf de te realiseren rotonde in noordelijke richting, voor het gemotoriseerd verkeer af te sluiten met uitzondering van fietsers en bromfietsers;
  • -
    het aanleggen van een aantal VOP’s ter hoogte van de Paul Krugerstraat, Churchilllaan, Weth. Rooslaan en Van Heutszspark;
  • -
    het realiseren van een oversteekpunt voor fietsers en voetgangers, met VOP, op de Burg. Van der Lelysingel ter hoogte van de Jan Kuiperbrug;
  • -
    de kruising Van Heutszsingel/Paul Krugerstraat/Molenbelt fysiek te wijzigen door het aanbrengen van klinkers op het weggedeelte Stationsplein-Molenbelt en deze als een plein vorm te geven;
  • -
    via een voorrangsregeling (door het aanbrengen van haaientanden) te bepalen dat het verkeer op de Van Heutszsingel op voornoemde kruisingen (Molenbelt, Gansehof en Paul Krugerstraat) voorrang heeft;
  • -
    de overige aansluitingen van wegen op de Van Heutszsingel worden vormgegeven als een uitritconstructie;
  • -
    op de aansluiting Van Heutszspark met de Van Heutszsingel het ingestelde éénrichtingsverkeer wordt opgeheven en dat er een inrijdverbod (Van Heutszspark) voor vrachtverkeer wordt ingesteld.
dat er “brainstorm”-avonden over de inrichting van de singels zijn gehouden met bewoners, eigenaren en gebruikers van de singels zijn georganiseerd op 19 juli 2012 en 15 november 2012;
dat het definitieve ontwerp is toegelicht op de “Informatieavond Singels” op 25 november 2013 en dat hiervoor de aanwonenden, de aanliggende gebruikers en de ondernemers werden uitgenodigd;
dat de toelichting op het definitieve ontwerp is verwoord in diverse persberichten;
dat artikel 2, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerwet 1994 de motieven noemt op grond waarvan een verkeersbesluit wordt genomen;
dat deze motieven o.a. zijn:
  • -
    het verzekeren van de veiligheid op de weg,
  • -
    het beschermen van de weggebruikers en passagiers,
  • -
    het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bereikbaarheid daarvan;
dat bovengenoemde doelstellingen worden beoogd met het nemen van bovengenoemde verkeersmaatregelen;
dat conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de regiopolitie Drenthe is gepleegd in de vorm van het toesturen van een adviesaanvraag op 3 september 2014;
dat d.d. 4 september 2014 door de Politie is aangegeven dat de politie geen bezwaar heeft tegen het voorgenomen verkeersbesluit;
gelet op:
artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, artikel 18, lid 1, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het “ Algemeen Mandaatbesluit Coevorden 2010” van burgemeester en wethouders van Coevorden d.d. 20 april 2010 alsmede het “Ondermandaatbesluit afdeling Publieksservice 2014” van het hoofd van de afdeling Publieksservice d.d. 2 mei 2014;
besluiten:
  • 1.
    overeenkomstig de wijze, zoals op de bij dit besluit behorende tekening nr. 11.071-47 van 12 mei 2014 is aangegeven bovengenoemde verkeersmaatregelen te realiseren door het plaatsen van de borden zoals deze op bovengenoemde tekening zijn aangegeven;
  • 2.
    de bebording te verwijderen welke staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening nr. 11.071-48 van 12 mei 2014;
  • 3.
    het besluit bekend te maken door publicatie op de website officëlebekendmakingen.nl en de digitale Staatscourant;
  • 4.
    Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 en 2 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.
    Coevorden, 29 oktober 2014
Burgemeester en wethouders van Coevorden,
namens dezen,
Teamleider Vergunningen,
R.Bezemer.
Naar boven