Instellen 30 km/uur zone gedeelte Cranenburgsestraat Groesbeek
Logo Groesbeek
Z-14-15338
Burgemeester en wethouders van Groesbeek
Overwegingen ten aanzien van het besluit
daartoe gemachtigd ingevolge artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;
 
voorgenomen het verzoek van de raden van Kranenburg en Groesbeek om de route Cranenburgsestraat – Hettsteeg te kunnen gebruiken voor verkeer met personenauto’s;
 
overwegende, dat ter uitvoering van dit verzoek per verkeersbesluit van 7 juli 2010 is besloten om de huidige gesloten verklaring ter hoogte van de landsgrens aan te passen in die zin dat de gesloten verklaring nog enkel blijft gelden voor vrachtauto’s middels verkeersborden model C07 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
 
dat met dit verkeersbesluit tevens is besloten om op het wegvak van de Cranenburgsestraat tussen Boersteeg en landsgrens de maximum toegestane snelheid van nu 80 km/uur zonaal te verlagen naar 60 km/uur door plaatsing van verkeersborden model A0160zb en A0160ze uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
 
dat dit verkeersbesluit bij uitspraak van 12 december 2012 door de Raad van State is bekrachtigd en derhalve sindsdien onherroepelijk is;
 
dat sindsdien wordt gewerkt aan voorbereiding en uitvoering van het geschikt maken van de Cranenburgsestraat;
 
dat uit in dat kader uitgevoerd nader ecologisch onderzoek (bron: ‘Uilen en openstelling van de Cranenburgsestraat te Groesbeek’, Royal Haskoning DHV, 11 oktober 2013) is gebleken dat in ieder geval bij verkeersintensiteiten tot ongeveer 2.500 motorvoertuigen per etmaal de populatie steen- en kerkuilen duurzaam in stand blijft;
 
dat het opheffen van de gesloten verklaring voor personenvoertuigen in de Cranenburgsestraat daardoor met voldoende zekerheid niet tot negatieve effecten op het niveau van de lokale populatie steenuilen zal leiden zolang de verkeersintensiteit beneden de 2.500 motorvoertuigen per etmaal blijft;
 
dat bij een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur de verkeersintensiteit na opheffing van de gesloten verklaring voor personenauto’s is geprognotiseerd op 2.200 a 2.500 motorvoertuigen per etmaal;
 
dat rekening houdend met een stukje groei de verkeersintensiteit in een worst case scenario zou kunnen oplopen tot 3.500 motorvoertuigen per etmaal bij een snelheid van 60 km/uur;
 
dat door het verder verlagen van de maximum toegestane snelheid van nu 80 km/uur naar 30 km/uur de aantrekkelijkheid van de verbinding voor het verkeer afneemt. De te verwachten hoeveelheid verkeer in het jaar 2022 bedraagt dan 1.200 a 1.900 motorvoertuigen per etmaal (bron: “Prognose verkeer grensovergang Cranenburgsestraat – Hettsteeg”, Goudappel Coffeng adviseurs mobiliteit, februari 2014);
 
dat door het verlagen van de maximum toegestane snelheid naar 30 km/uur dan ook met voldoende zekerheid de hoeveelheid verkeer beneden de 2.500 motorvoertuigen per etmaal zal blijven;
 
dat door het verlagen van de maximum toegestane snelheid van nu 80 naar 30 km/uur bovendien ook de feitelijk kans op een aanrijding afneemt tot een bijzonder laag niveau. Door de lagere snelheid is er namelijk meer reactietijd beschikbaar om tijdig een aanrijding af te wenden. Zo kunnen de soorten bij het waarnemen van een auto tijdig wegvliegen. Ook heeft de automobilist tijd genoeg om een vogel waar te nemen en de aanrijding af te wenden door bijvoorbeeld het gas verder terug te nemen;
 
dat het verband tussen de gereden snelheid en kans op een aanrijding een exponentiële daling vertoont naarmate de snelheid fors daalt. Dit is bijvoorbeeld wetenschappelijk aangetoond in onderzoek naar faunaverkeersslachtoffers onder grote en middelgrote zoogdieren. Bij verschillende snelheden is gebleken dat de wezenlijke reductie van het aantal slachtoffers optreedt beneden de 60 km/uur; 62% van het totaal aantal slachtoffers sneuvelde bij 80 km/uur, 17% bij 60 km/uur en 1% bij 50 km/uur (bron: “Leidraad Faunavoorzieningen bij Infrastructuur, Bijlagen, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, juni 2013). Alhoewel een en ander niet wetenschappelijk onderzocht is voor vogels, is een parallel relevant aangezien juist ook vogels wendbaar zijn en daarmee gebaat bij meer reactietijd.
 
dat de Uitvoeringsvoorschriften BABW het mogelijk maken om op wegvakken buiten de bebouwde kom een maximum snelheid in te stellen van 30 km/uur;
 
dat een en ander past binnen het vigerend verkeersbeleid waarin dit deel van de Cranenburgsestraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg;
 
dat de raad van Groesbeek op 26 september 2013 heeft besloten om het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen wat nodig is om het wegvak van de Cranenburgsestraat tussen de Boersteeg en de landsgrens her in te richten als een erftoegangsweg volgens het aangepaste ontwerp waarbij de maximum toegestane snelheid wordt vastgesteld op 30 km/uur;
 
dat in het ontwerp voor de aanpassing van dit wegvak van de Cranenburgsestraat, ten opzichte van het vorige plan voor herinrichting tot 60 km/uur zone, meerdere bijkomende snelheidsremmende maatregelen zijn opgenomen om de lagere maximum toegestane snelheid te ondersteunen en het wegbeeld in overeenstemming te brengen met het snelheidsregime van 30 km/uur;
 
dat het daarbij gaat om meerdere drempels die conform door het CROW in publicatie 172 geadviseerde maatvoering worden gerealiseerd als extra snelheidsremmende maatregelen in aanvulling op de reeds eerder geplande wegversmallingen met asverspringing;
 
dat het de gemeente Groesbeek, als wegbeheerder van de Cranenburgsestraat, binnen haar normale beheerstaak vrij staat om als feitelijke handeling snelheidsremmende maatregelen toe te voegen of bijvoorbeeld aan te passen;
 
dat dit verkeersbesluit strekt tot het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte gevolgen op de gunstige staat van instandhouding van de beschermde soorten steen- en kerkuil, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2, sub a van de Wegverkeerswet 1994;
 
dat het betreffende gedeelte van de Cranenburgsestraat in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Groesbeek;
 
dat de Afdeling Verkeer van de Politie Gelderland-zuid, getuige het advies van 3 oktober 2014, in verband met de juridische handhaafbaarheid geen bezwaren heeft en akkoord gaat met de voorgestelde maatregelen zoals vermeld op de bij dit besluit gevoegde tekeningen BC1870.0A0 / 3512-106 en 3512-802;
 
gelet op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
 
BESLUIT
  • 1.
    De maximum toegestane snelheid op het gedeelte van de Cranenburgsestraat tussen het 200 meter ten oosten van het kruispunt met de Boersteeg en de landsgrens zonaal te verlagen naar 30 km/uur door plaatsing van verkeersborden model A0130zb en A0130ze uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderborden ‘leefgebied uilen’ aan weerszijden van dit wegvak, als ook ter hoogte van de aansluiting naar de Ketelstraat;
 
  • 1.
    de afdeling Openbare Werken, te belasten met de uitvoering van dit besluit.
 
Groesbeek 21 oktober 2015

Burgemeester en wethouders

Namens deze,

HG Beumer

Beleidsmedewerker Verkeer

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na datum van verzending van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u tevens – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
 
Naar boven