Instellen eenrichtingsverkeer Valkseweg tussen Voltastraat en Rietberglaan (toegestane rijrichting vanaf de Voltastraat naar de Rietberglaan).
Logo Barneveld
Namens de burgemeester en wethouders van Barneveld
Verkeersmaatregelen:
I. Er wordt eenrichtingsverkeer ingesteld opde Valkseweg tussen de Voltastraat enRietberglaan waarbij de rijrichting wordtvastgesteld van west naar oost. Vanaf deVoltastraat wordt eenrichtingsverkeertoegestaan op dit wegvak en vanaf derotonde Rietberglaan wordt eengeslotenverklaring ingesteld. De maatregelwordt aangeduid door plaatsing vanborden C2 en C3 van bijlage 1 van hetRVV 1990.
II. Fietsers en bromfietsers worden uitgezonderd van deze maatregel door de plaatsing van hetonderbord OB04 van bijlage 1 van het RW 1990.Bovengenoemde maatregelen worden vastgesteld overeenkomstig de bij dit verkeersbesluitbehorende tekening "Eenrichtingsverkeer Valkseweg - bebordingsplan tbv verkeersbesluit" d.d.9 oktober 2014.Fietsers en bromfietsers worden uitgezonderd van deze maatregel door de plaatsing van hetonderbord OB04 van bijlage 1 van het RW 1990.
Bovengenoemde maatregelen worden vastgesteld overeenkomstig de bij dit verkeersbesluitbehorende tekening "Eenrichtingsverkeer Valkseweg - bebordingsplan tbv verkeersbesluit" d.d.9 oktober 2014.
Dit verkeersbesluit is gebaseerd op de volgende wet- en regelgeving
a. Artikel 15, eerste lid WVW 1994. Hierin staat vermeld dat een verkeersbesluit moet wordengenomen voor de plaatsing van aangewezen verkeerstekens voor zover daardoor een gebod ofverbod ontstaat. In artikel12 BABW staat voor welke verkeerstekens dit geldt
b. Artikel 18, eerste lid WVW 1994. Hieruit wordt afgeleid dat het gemeentebestuur bevoegd is tothet nemen van dit besluit.
c. Artikel 24 BABW. Hierin staat vermeld dat er overleg moet plaatsvinden met de korpschef vande desbetreffende politieregio.
d. De Mandaatregeling Gemeente Barneveld, vastgesteld op 21 juli 2014. Het nemen vanverkeersbesluiten is hierin gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Vastgoed enInfrastructuur.
De onderstaande belangen uit artikel2 WVW 1994 zijn de basis voor het verkeersbesluit:
• het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1, sub a);• het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1 sub b);
• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (lid 1, subc);
• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1, sub d)
Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit:
1. De verkeerssituatie op de Valkseweg heeft de laatste jaren de aandacht, omdat hierverkeersonveiligheid wordt ervaren.
2. Het bedrijventerrein De Valk is volgens het Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan (GWP)gecategoriseerd als erftoegangsweg, waarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur past. In2012 is het bedrijventerrein als zodanig ingericht waarbij 4 verkeersplateaus zijn gemaakt op deValkseweg.
3. Ook na de invoering van de maatregelen waren er nog klachten van verkeersonveiligheid. Er isin 2013 een evaluatie van de verkeersmaatregelen uitgevoerd, waaruit bleek dat er subjectiefgezien een verkeersveiligheidsprobleem is. Er wordt te hard gereden op de Valkseweg en errijdt relatief gezien veel doorgaand verkeer, dat niet in een verblijfsgebied thuishoort.
4. Bij de evaluatie is er ook een enquête gehouden onder bewoners en bedrijven en daaruit bleekdat aanvullende maatregelen ter verbetering van de verkeerssituatie gewenst zijn. Ook gelet opde werkelijke snelheid van het verkeer (ca. 50 km/uur) die hoger ligt dan de geldendemaximumsnelheid van 30 km/uur zijn aanvullende maatregelen gewenst.
5. Het is gewenst om het doorgaande verkeer te weren van de Val kseweg , waardoor deverkeersintensiteit op deze weg afneemt.
6. Gezien de aanwezigheid van enkele bedrijven en winkels aan de Valkseweg is het niet gewenstde weg fysiek af te sluiten. Eind 2013 is een verkeersbesluit genomen om een fysieke afsluitingte realiseren in de vorm van een bussluis op het wegvak tussen de Voltastraat en Rietberglaan.Dit besluit is echter niet uitgevoerd, maar vanwege bezwaren van belanghebbendeningetrokken. Deze bezwaren hadden te maken met verminderde bereikbaarheid (ook voorhulpdiensten), inkomstenderving door minder spontane aanloop bij bedrijven en mogelijkeschade die kan ontstaan bij het aanrijden van de bussluis.
7. Om het doorgaande verkeer toch enigszins te verminderen, wordt eenrichtingsverkeer ingesteldop de Valkseweg tussen de Voltastraat en de Rietberglaan. Fietsers en bromfietsers wordenuitgezonderd van deze maatregelomdat voor deze verkeersdeelnemers omrijden ongewenst is.
8. Deze maatregel wordt ingesteld op één wegvak van de Valkseweg, aan de oostzijde van deValkseweg, zodat de bereikbaarheid voor bewoners en bedrijven in westelijke richting nietafneemt. Alle bedrijven, winkels en woningen op De Valk blijven vanaf de westzijde bereikbaar.Dit is gewenst omdat dit voor de meeste functies de belangrijkste richting is. Bewoners enbedrijven zijn waarschijnlijk meer richting het westen georiënteerd vanwege de ligging van hetcentrum, scholen en uitvalswegen. Om deze bereikbaarheid niet te beperken wordt demaatregel alleen op de oostzijde van de Valkseweg ingesteld.
9. De verplichte rijrichting is vanaf de Voltastraat naar de Rietberglaan. Door deze maatregel is hetvoor voertuigen komend vanaf de rotonde Rietberglaan niet toegestaan de Valkseweg in terijden richting de Voltastraat. Vanaf de rotonde aan de oostzijde van de Valkseweg zullenbestuurders om moeten rijden via de Dr. W. Dreeslaan en Voltastraat indien zij hunbestemming op De Valk hebben. Deze omrijdafstand bedraagt circa 600 meter en wordt alsacceptabel beschouwd. Vanaf de Van Zuijlen van Nieveltlaan kan het verkeer wel via deValkseweg blijven rijden naar de rotonde. Een gedeelte van het huidige (doorgaande) verkeerop de Valkseweg wordt door deze maatregel geweerd, waardoor de verkeersintensiteit op deValkseweg afneemt. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
10. De verplichte rijrichting van het eenrichtingsverkeer van west naar oost heeft als voordeel datde buslijn richting de Meerwaarde in één richting wel via de Valkseweg kan blijven rijden engebruik kan maken van de bestaande halte. Ook is deze rijrichting gewenst voor het weren vandoorgaand verkeer. Verkeer vanaf de rotonde mag de Valkseweg niet oprijden en wordt directgeweerd. Bij een omgekeerde rijrichting kan (doorgaand) verkeer vanaf de Van Zuijlen vanNieveltlaan de Valkseweg inrijden en via de Voltastraat uitrijden. Hierdoor blijft er meerongewenst verkeer over het bedrijventerrein rijden in plaats van er omheen. Het is nietaannemelijk dat dit in omgekeerde richting plaatsvindt. Verwacht wordt dat verkeer dat vanaf deVerkeersbesluit Pagina 2 van 42 van 4gemeenteBarneveldrotonde wordt geweerd en de Dr. W. Dreeslaan moet nemen niet via de Voltastraat enValkseweg gaat rijden, omdat dit onaantrekkelijk is vanwege tweemaal linksafslaan, maar degewenste route via de verkeerslichten en de Van Zuijlen van Nieveltlaan zal volgen.
11. De spontane aanloop van klanten bij de bedrijven aan de Valkseweg zal in één richtingverdwijnen, maar vanuit de andere richting blijven bestaan. Daarmee wordt met deze maatregeltegemoet gekomen aan de bezwaren van bedrijven tegen het eerdere besluit voor een bussluisop de Valkseweg.
12. De lijnbus die gebruik maakt van de Valkseweg kan door deze maatregel niet meer via deValkseweg terug rijden naar het centrum. In overleg met de busmaatschappij is afgesprokendat de route wordt aangepast zodat de bus terugrijdt via de Dr. W. Dreeslaan en Van Zuijlenvia de Voltastraat enValkseweg gaat rijden, omdat dit onaantrekkelijk is vanwege tweemaal linksafslaan, maar degewenste route via de verkeerslichten en de Van Zuijlen van Nieveltlaan zal volgen.11. De spontane aanloop van klanten bij de bedrijven aan de Valkseweg zal in één richtingverdwijnen, maar vanuit de andere richting blijven bestaan. Daarmee wordt met deze maatregeltegemoet gekomen aan de bezwaren van bedrijven tegen het eerdere besluit voor een bussluisop de Valkseweg.
13. Er is overleg gevoerd met de brandweer en ambulancedienst. Zij hebben geen bezwaartegen het instellen van eenrichtingsverkeer omdat dit wegvak geen onderdeel uitmaakt vanNieveltlaan.13. Er is overleg gevoerd met de brandweer en ambulancedienst. Zij hebben geen bezwaartegen het instellen van eenrichtingsverkeer omdat dit wegvak geen onderdeel uitmaakt vanoverleg gevoerd met de brandweer en ambulancedienst. Zij hebben geen bezwaartegen het instellen van eenrichtingsverkeer omdat dit wegvak geen onderdeel uitmaakt vanvan eenrichtingsverkeer omdat dit wegvak geen onderdeel uitmaakt vande hoofduitrukroute en het gebied De Valk via voldoende andere wegen bereikbaar is. Invia voldoende andere wegen bereikbaar is. Ingeval van nood kunnen hulpverleningsvoertuigen tegen de verplichte rijrichting in rijden.
14. Er is overleg gevoerd met de politie en zij adviseert positief voor deze maatregelen, omdat demaatregel handhaafbaar is. Wel adviseert de politie om de maatregel fysiek te ondersteunen,als blijkt dat er in de nieuwe situatie gevaarlijke situaties ontstaan door weggebruikers die denood kunnen hulpverleningsvoertuigen tegen de verplichte rijrichting in rijden.14. Er is overleg gevoerd met de politie en zij adviseert positief voor deze maatregelen, omdat demaatregel handhaafbaar is. Wel adviseert de politie om de maatregel fysiek te ondersteunen,als blijkt dat er in de nieuwe situatie gevaarlijke situaties ontstaan door weggebruikers die deoverleg gevoerd met de politie en zij adviseert positief voor deze maatregelen, omdat demaatregel handhaafbaar is. Wel adviseert de politie om de maatregel fysiek te ondersteunen,als blijkt dat er in de nieuwe situatie gevaarlijke situaties ontstaan door weggebruikers die deadviseert de politie om de maatregel fysiek te ondersteunen,als blijkt dat er in de nieuwe situatie gevaarlijke situaties ontstaan door weggebruikers die demaatregelovertreden.
15. De maatregel wordt in eerste instantie alleen met bebording aangegeven. Na een periode van 1jaar (tenzij eerder ingrijpen noodzakelijk blijkt) wordt de maatregel geëvalueerd. Indien dewerking van het eenrichtingsverkeer onvoldoende blijkt, kan dan besloten worden om demaatregel eventueel fysiek te ondersteunen.
16. De Valkseweg is in eigendom en beheer bij de gemeente Barneveld.
17. Het besluit moet worden gepubliceerd in de Staatscourant waarbij belanghebbenden op demogelijkheid wordt gewezen binnen zes weken een bezwaarschrift bij het college vanvan 1jaar (tenzij eerder ingrijpen noodzakelijk blijkt) wordt de maatregel geëvalueerd. Indien dewerking van het eenrichtingsverkeer onvoldoende blijkt, kan dan besloten worden om demaatregel eventueel fysiek te ondersteunen.16. De Valkseweg is in eigendom en beheer bij de gemeente Barneveld.17. Het besluit moet worden gepubliceerd in de Staatscourant waarbij belanghebbenden op demogelijkheid wordt gewezen binnen zes weken een bezwaarschrift bij het college vanvan het eenrichtingsverkeer onvoldoende blijkt, kan dan besloten worden om demaatregel eventueel fysiek te ondersteunen.16. De Valkseweg is in eigendom en beheer bij de gemeente Barneveld.17. Het besluit moet worden gepubliceerd in de Staatscourant waarbij belanghebbenden op demogelijkheid wordt gewezen binnen zes weken een bezwaarschrift bij het college vanvanburgemeester en wethouders van Barneveld in te dienen.van Barneveld in te dienen.Verkeersbesluit
 
Barneveld, 6 november 2014
Namens S.J.P. van Ee-Looijmans
hoofd afdeling Vastgoed en Infrastructuur
 
Bezwaar- of beroepsclausule
Het verkeersbesluit ligt gedurende 6 weken, vanaf 6 november 2014, ter inzage bij Balie Wonen en Leefomgeving. Belanghebbenden die het niet eens zijn met een verkeersbesluit kunnen binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Barneveld, Postbus 63, 3770 AB te Barneveld. U dient te vermelden tegen welk besluit u bezwaar maakt. Belanghebbenden die en bezwaarschrift hebben ingediend, kunnen tevens de voorzieningsrechter van de rechtbank Arnhem verzoeken een voorlopigee voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dit vereist. Dit verzoek dient gericht te worden aan de rechtbank Arnhem, Sector Bestuursrecht, Postbus 6800 EM Arnhem.
 
 
 
Naar boven