Autorisatiebesluit NSCR 1, Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)

Datum 24 januari 2014

Kenmerk 2014-0000039304

In het verzoek van 14 november 2013, 2014-0000039393 en 2014-0000039392, heeft het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met het uitvoeren van het onderzoek “Intergenerationele overdracht van delinquentie”.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.13 van de Wet basisregistratie personen en artikel 44 van het Besluit basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving:

het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving ten behoeve van het onderzoek;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

g. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

h. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

i. het onderzoek:

het onderzoek beschreven in bijlage I bij dit besluit.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Artikel 2

  • 1. Aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

  • 2. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van het onderzoek en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene waarop het onderzoek betrekking heeft.

  • 3. Aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. De verstrekking van gegevens aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 3. Indien aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Artikel 5

Het besluit van de Minister Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 november 2011, BPR2010/52901, wordt ingetrokken.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking met ingang van 24 januari 2014 en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 24 januari 2014,

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Bijlage bij artikel 1 van dit besluit.

ONDERZOEKSPROJECT:

Intergenerationele overdracht van delinquentie

CENTRALE DOEL/PROBLEEMSTELLING VAN HET ONDERZOEK:

Het onderzoek richt zich op het generen van wetenschappelijk onderbouwde kennis over de vraag of delinquentie gedurende meerdere generaties in families voorkomt en waarmee die doorgifte dan wel het verdwijnen van delinquent gedrag samenhangt.

KORTE BESCHRIJVING VAN HET ONDERZOEKSPROJECT:

Het startcohort van het onderzoek is een groep van bijna 200 jongens die tussen 1911 en 1915 op Harreveld geplaatst werd. Harreveld was destijds een vak internaat. Deze jongens waren deels geplaatst omdat hun familie niet meer (goed) voor hen kon zorgen, deels omdat zij delicten gepleegd hadden. In veel gevallen kwamen de jongens uit problematische gezinnen. Het betreft kinderen die in extreem moeilijke omstandigheden het hoofd boven water hielden, en onhandelbaar waren of zich schuldig maakten (of moesten maken) aan bedelen of diefstal. In de huidige Justitiële Jeugd Inrichting Harreveld wordt wel gezegd dat veel van de kinderen die daar geplaatst worden komen uit gezinnen waar al generaties lang problemen zijn. Ook in de wetenschappelijke literatuur komt men dit soort veronderstellingen (en gedeeltelijke ondersteuning daarvoor) tegen. Als dat zo is, dan betekent dat nog niet dat in alle gezinnen waarin problemen vóórkomen die problemen van generatie op generatie worden doorgegeven. Die vraag kan eigenlijk alleen goed beantwoord worden door te kijken naar een groep personen die delinquent zijn, en te bezien of die delinquentie naar volgende generaties wordt ‘doorgegeven’.

De groep jongens die tussen 1911 en 1915 op Harreveld werd geplaatst biedt de unieke mogelijkheid die vraag te onderzoeken. Deze groep wordt tegenwoordig als een ‘hoog-risico’ groep bestempeld. De vraag is dan of deze jongens en hun nakomelingen goed terecht zijn gekomen, of dat de problematische gezinssituatie en het gedrag van de gezinsleden zich voortzette in na hen komende generaties. Een interessante vervolgvraag is of een eventuele doorgifte dan wel stoppen met kenmerken van het gezin (verslaving, financiële problemen) of de desbetreffende personen (sekse, opleiding) of maatschappelijke veranderingen (ontzuiling) samenhangt.

Het NSCR wil onderzoeken of delinquentie in bepaalde families over meerdere generaties voorkomt, hetgeen de hoofdvraag van het onderzoek is. Als nog meer informatie uit de archieven die het NSCR bevraagt komt, dan kan een aantal in de literatuur vigerende theorieën worden getoetst.

ONDERZOEKSGROEP:

De nazaten van de 200 kinderen die in 1911 op het vak internaat Harreveld zijn geplaatst.

OVER HOEVEEL PERSONEN WORDEN GEGEVENS OPGEZOCHT:

De gegevens van naar schatting 3.000 personen worden opgezocht.

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

01

PERSOON

01.01.10

A-nummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

51

PERSOON

51.02.10

Voornamen persoon

51.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

51.02.40

Geslachtsnaam persoon

51.03.10

Geboortedatum persoon

51.03.20

Geboorteplaats persoon

51.03.30

Geboorteland persoon

51.04.10

Geslachtsaanduiding

51.61.10

Aanduiding naamgebruik

02

OUDER1

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

02.03.20

Geboorteplaats ouder1

02.03.30

Geboorteland ouder1

02.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1

52

OUDER1

52.02.10

Voornamen ouder1

52.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

52.02.40

Geslachtsnaam ouder1

52.03.10

Geboortedatum ouder1

52.03.20

Geboorteplaats ouder1

52.03.30

Geboorteland ouder1

52.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1

03

OUDER2

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

03.03.20

Geboorteplaats ouder2

03.03.30

Geboorteland ouder2

03.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2

53

OUDER2

53.02.10

Voornamen ouder2

53.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

53.02.40

Geslachtsnaam ouder2

53.03.10

Geboortedatum ouder2

53.03.20

Geboorteplaats ouder2

53.03.30

Geboorteland ouder2

53.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2

04

NATIONALITEIT

04.05.10

Nationaliteit

54

NATIONALITEIT

54.05.10

Nationaliteit

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.20

Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.30

Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.06.20

Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.06.30

Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.07.40

Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

55.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.20

Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.30

Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner

55.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.06.20

Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.06.30

Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55.07.40

Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

06

OVERLIJDEN

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.08.30

Land overlijden

07

INSCHRIJVING

07.69.10

Gemeente waar de persoonskaart zich bevindt

07.70.10

Indicatie geheim

08

VERBLIJFPLAATS

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.10.10

Functie adres

08.10.20

Gemeentedeel

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

08.14.10

Land vanwaar ingeschreven

08.14.20

Datum vestiging in Nederland

58

VERBLIJFPLAATS

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

58.10.10

Functie adres

58.10.20

Gemeentedeel

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.15

Naam openbare ruimte

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

58.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

58.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

58.12.10

Locatiebeschrijving

58.13.10

Land adres buitenland

58.13.20

Datum aanvang adres buitenland

58.13.30

Regel 1 adres buitenland

58.13.40

Regel 2 adres buitenland

58.13.50

Regel 3 adres buitenland

58.14.10

Land vanwaar ingeschreven

58.14.20

Datum vestiging in Nederland

09

KIND

09.02.10

Voornamen kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

09.03.20

Geboorteplaats kind

09.03.30

Geboorteland kind

59

KIND

59.02.10

Voornamen kind

59.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

59.02.40

Geslachtsnaam kind

59.03.10

Geboortedatum kind

59.03.20

Geboorteplaats kind

59.03.30

Geboorteland kind

11

GEZAGSVERHOUDING

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curateleregister

11.82.20

Datum van de ontlening van de gegevens over gezagsverhouding

61

GEZAGSVERHOUDING

61.32.10

Indicatie gezag minderjarige

61.33.10

Indicatie curateleregister

61.82.20

Datum van de ontlening van de gegevens over gezagsverhouding

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst die deel uitmaakt van de Registratie niet-ingezetenen, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt.

3. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving is een instelling als bedoeld in artikel 44, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP en artikel 1.2 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.

Om als onderzoeksinstelling voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen in aanmerking te komen, moet zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • het onderzoek moet een algemeen belang dienen,

  • de gegevens uit de basisregistratie personen moeten noodzakelijk zijn voor het betreffende onderzoek,

  • de verzoeker dient te hebben aangetoond dat de nodige voorzieningen zijn getroffen teneinde te verzekeren dat verdere verwerking van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van het onderzoek en dat ook overigens is voorzien in zodanige waarborgen dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet onevenredig wordt geschaad,

  • de gegevens mogen slechts in geanonimiseerde vorm aan derden beschikbaar worden gesteld, tenzij de ingeschrevene uitdrukkelijk met de voorgenomen openbaarmaking van de hem betreffende gegevens heeft ingestemd,

  • de verzoeker moet hebben aangetoond dat de systematische verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor een goede uitvoering van het onderzoek, en

  • het College bescherming persoonsgegevens is over het verzoek om systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen gehoord.

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving voldoet aan deze voorwaarden.

3.1 De taak van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving is een nationaal onderzoeksinstituut dat zich toelegt op fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van criminaliteit en rechtshandhaving. Het maakt deel uit van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Veiligheid en Justitie en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving is in Amsterdam gevestigd. Het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving verricht interdisciplinair en longitudinaal onderzoek op het snijvlak van theorie, praktijk en beleid. Het onderzoek richt zich op drie complementaire thema’s: Mobiliteit en spreiding van criminaliteit, Burger en het strafrechtelijk systeem en Levensloop, criminaliteit en interventies.

Een nadere toelichting van het onderzoek waarvoor het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving gegevens vertrekt krijgt uit de basisregistratie personen is opgenomen in bijlage I van dit besluit.

3.2 Wijzen van verstrekken aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II bij dit besluit. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving mag gegevens opvragen over de personen waarop het onderzoek betrekking heeft.

3.3 Toelichting te verstrekken gegevens

Categorie 01 en 51 Persoon

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving dient de identiteit van de betrokkenen vast te kunnen stellen. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving krijgt hiertoe de identificerende gegevens uit categorie 01 van de persoonslijst van de ingeschrevene verstrekt. Het A-nummer wordt gebruikt om de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen aan elkaar te koppelen en tot de juiste persoon te herleiden. Gegevens uit categorie 01 dienen tevens om de ingeschrevene op de juiste wijze aan te kunnen schrijven.

Categorie 02 en 52 Ouder 1, categorie 03 en 53 Ouder 02

Aan de hand van de gegevens uit categorie 02 en 03 kan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving vaststellen wie de ouders van de ingeschrevene zijn. Dit kan onder meer van belang zijn wanneer de ingeschrevene minderjarig is.

Categorie 04 en 54 Nationaliteit

Aan de hand van de gegevens uit deze categorie kan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving vaststellen of de ingeschrevene de Nederlandse nationaliteit heeft of een andere nationaliteit bezit.

Categorie 05 en 55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving heeft gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap uit de categorieën 05 en 55 van de persoonslijst van de ingeschrevene nodig om vast te kunnen stellen of de ingeschrevene getrouwd, dan wel geregistreerd partner is. Daarnaast gebruikt het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving de gegevens uit de categorieën 05 en 55 om de ingeschrevene die getrouwd of partners is, op de juiste wijze aan te kunnen schrijven. Aan de hand van de gegevens “Datum sluiting”, “Aanduiding naamgebruik”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

Categorie 06 Overlijden

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving krijgt het gegeven “Datum overlijden” uit categorie 06 van de persoonslijst van de ingeschrevene verstrekt om vast te kunnen stellen of de ingeschrevene nog in leven is.

Categorie 07 Inschrijving

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving krijgt het gegeven “Indicatie geheim” uit categorie 07 van de persoonslijst van de ingeschrevene verstrekt. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan derden, dan wel aan kerken. Indien dit het geval is, kan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Categorie 08 en 58 Verblijfplaats

Gegevens uit de categorieën 08 en 58 van de persoonslijst van de ingeschrevene worden verstrekt ten behoeve van de correspondentie met de ingeschrevene. De gegevens betreffende de verblijfplaats van de ingeschrevene kunnen ook van belang zijn in verband met het vaststellen van de sociaaleconomische achtergrond van de ingeschrevene. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving krijgt van de ingeschrevene die in het buitenland woont ook het adres in het buitenland verstrekt.

Categorie 09 en 59 Kind

Aan de hand van gegevens uit de categorieën 09 en 59 kan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving vaststellen of de ingeschrevene kinderen heeft.

Categorie 11 en 61 Gezagsverhouding

Aan de hand van de categorieën 11 en 61 kan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving vaststellen of de ingeschrevene onder gezag valt van ouders of voogd, of onder curatele is gesteld.

3.4 Bijzonderheden aangaande het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving

Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving is geautoriseerd ten behoeve van meerdere onderzoeken. Het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving maakt ten behoeve van deze onderzoeken gebruik van één autorisatietabelregel.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving.

5. Wijzigingen

Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 17 november 2010, BPR2010/52901, ingetrokken. Deze intrekking is het gevolg van het in werking treden van de Wet basisregistratie personen op 6 januari 2014.

6. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van het Agentschap BPR, www.bprbzk.nl.

Naar boven