Autorisatiebesluit Amsterdam/Amstelland GGD TBC, Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)

Datum 21 juli 2014

Kenmerk 2014-0000392935

In het verzoek van 27 maart 2014, 2014-0000184617 hebben de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Amsterdam en Diemen ten behoeve van de GGD Amsterdam verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met een epidemiologisch onderzoek naar besmetting met actieve tuberculose.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de GGD:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Amsterdam en Diemen ten behoeve van de GGD Amsterdam;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

k. het Agentschap BPR:

het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

l. het onderzoek:

het onderzoek door de GGD Amsterdam naar besmetting met actieve tuberculose, zoals toegelicht in bijlage I;

m. een TB-patiënt:

een persoon die gediagnosticeerd is met actieve Tuberculose.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de GGD

Artikel 2

  • 1. Aan de GGD wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

  • 2. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van het onderzoek en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die als een contact van een TB-patiënt is geïdentificeerd tijdens het tuberculose contactonderzoek, uitgevoerd door de GGD Amsterdam, in de periode 2002-2012.

  • 3. Aan de GGD worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de GGD bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de GGD

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de GGD op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. De verstrekking van gegevens aan de GGD die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 3. Indien aan de GGD gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De GGD verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de GGD;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de GGD;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de GGD.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking op 21 juli 2014 en werkt terug tot en met 1 juni 2014. De werkingsduur van dit besluit is tijdelijk en eindigt op 31 augustus 2014.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 21 juli 2014

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Onderzoek: Tuberculose incidentie na contact onderzoek op de GGD Amsterdam

Achtergrond informatie:

Als een inwoner uit Amsterdam met actieve Tuberculose (TB) gediagnosticeerd wordt, dan wordt dit aan de GGD Amsterdam gerapporteerd. Omdat tuberculose een zeer besmettelijke ziekte is en het risico op transmissie naar contacten groot is worden de contacten van een TB-patiënt onderzocht. Elke TB-patiënt wordt door een onderzoeksverpleegkundige van de tuberculose-afdeling op de GGD Amsterdam geïnterviewd om te achterhalen met wie deze TB-patiënt recentelijk in contact is geweest. Vervolgens wordt er een contactonderzoek gestart waarin contacten van deze TB-patiënt onderzocht worden, hierbij wordt informatie verzameld over de duur en frequentie van het contact met de TB-patiënt. Op basis hiervan worden contacten gescreend op tuberculose infectie. Omdat het risico op het ontwikkelen van actieve tuberculose groot is na recente blootstelling aan een TB-patiënt krijgen contacten met tuberculose infectie preventieve behandeling aangeboden om progressie naar actieve tuberculose te voorkomen. Niet elk contact met een tuberculose infectie start met deze preventieve behandeling of maakt deze behandeling volledig af.

Onderzoeksvragen:

  • 1) Welk proportie van de contacten, geïdentificeerd tijdens een tuberculose contactonderzoek op de GGD Amsterdam gedurende 2002-2012, is geïnfecteerd met tuberculose tijdens het contactonderzoek?

  • 2) Wat is het risico op het ontwikkelen van actieve tuberculose onder de contacten, geïdentificeerd tijdens een tuberculose contactonderzoek op de GGD Amsterdam gedurende 2002–2012?

Methode:

Voor dit onderzoek worden alleen de contacten van TB-patiënten geïncludeerd die op het moment van het contactonderzoek in de regio Amsterdam wonen, zijnde de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Immers, alleen wanneer een contact van een TB-patiënt in de regio Amsterdam woont en zelf ook tuberculose ontwikkelt, wordt dit aan de GGD Amsterdam gerapporteerd. Van de contacten die na het contactonderzoek op de GGD verhuizen uit de regio Amsterdam, weet de GGD Amsterdam niet of deze ooit actieve tuberculose ontwikkelen.

Om onderzoeksvraag 2 goed te kunnen beantwoorden wil de GGD Amsterdam weten of er contacten zijn die na het contactonderzoek op de GGD zijn verhuisd uit de regio Amsterdam. En van de contacten die verhuisd zijn wil de GGD Amsterdam weten wat de exacte datum van uitschrijving is. Daarnaast wil de GGD Amsterdam weten welke contacten, na het contactonderzoek op de GGD, zijn overleden en wat de datum van overlijden was.

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

rubriek

omschrijving

01

PERSOON

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

04

NATIONALITEIT

04.05.10

Nationaliteit

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

06

OVERLIJDEN

06.08.10

Datum overlijden

06.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn

06.81.20

Akteaanduiding van de akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn

07

INSCHRIJVING

07.70.10

Indicatie geheim

08

VERBLIJFPLAATS

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.14.20

Datum vestiging in Nederland

58

VERBLIJFPLAATS (HISTORISCH)

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.12.10

Locatiebeschrijving

58.13.20

Datum aanvang adres buitenland

58.14.20

Datum vestiging in Nederland

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Amsterdam en Diemen ten behoeve van de GGD Amsterdam

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Amsterdam en Diemen ten behoeve van de GGD Amsterdam (in deze toelichting genoemd: de GGD).

De GGD is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

3.1. Taak van de GGD

Op grond van artikel 2, tweede lid, onder a, van de Wet publieke gezondheid (hierna: Wpg), dient het college van burgemeester en wethouders zorg te dragen voor het verwerven van, op epidemiologische analyse gebaseerd, inzicht in de gezondheidssituatie van de bevolking. In artikel 14 van de Wpg wordt bepaald dat het college van burgemeester en wethouders ter uitvoering van de bij of krachtens de Wpg opgedragen taken dienen zorg te dragen voor de instelling en instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten. Uit de genoemde artikelen volgt dat de GGD bevoegd is tot het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van epidemiologisch onderzoek.

Een van de epidemiologische onderzoeken die de GGD verricht is het onderzoek naar de besmetting met actieve tuberculose van personen die als contact van een TB-patiënt zijn geïdentificeerd gedurende een tuberculose contactonderzoek door de GGD Amsterdam in de periode 2002-2012. Dit onderzoek is toegelicht in bijlage I bij dit besluit.

De GGD is reeds geautoriseerd voor gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen in verband met de uitvoering van epidemiologisch onderzoek. De GGD krijgt jaarlijks een selectieverstrekking uit de basisregistratie personen waarmee steekproeven kunnen worden getrokken. Tevens is de GGD bevoegd om ten behoeve van de taak epidemiologie ad hoc vragen te stellen en om, indien de persoon die aan het onderzoek deelneemt hier toestemming voor heeft gegeven, spontane verstrekkingen van deze persoon te ontvangen.

De huidige autorisatie voor epidemiologisch onderzoek volstaat echter niet voor dit tuberculose onderzoek. Voor dit onderzoek is het ook van belang om verhuisbewegingen van de geïdentificeerde contacten van een TB-patiënt in beeld te krijgen en de adreshistorie van deze personen te achterhalen om de onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden.

In het onderhavige besluit is daarom de autorisatie van de GGD (inzake verstrekking op verzoek van gegevens uit de basisregistratie personen voor de taak epidemiologie) tijdelijk uitgebreid met de benodigde gegevens. De GGD kan uit de basisregistratie personen de gegevens van de te onderzoeken personen opvragen. De looptijd van het onderzoek is beperkt, zodat volstaan kan worden met een tijdelijke werkingsduur van dit autorisatiebesluit.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de GGD

De GGD krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de GGD vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de GGD behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen. Bij de niet-ingezetenen gaat het om personen die zijn vertrokken naar het buitenland, nadat zij eerst ingezetene zijn geweest.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de GGD

De GGD mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II. De GGD mag gegevens opvragen over ingeschrevenen die als een contact van een tuberculosepatiënt zijn geïdentificeerd tijdens het tuberculose contactonderzoek, uitgevoerd door de GGD Amsterdam, in de periode 2002-2012.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

De GGD gebruikt het burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.

De GGD heeft gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “Datum sluiting”, “Aanduiding naamgebruik”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

De GGD heeft tevens de mogelijkheid het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan de GGD aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

De GGD is ook bevoegd, indien dit noodzakelijk is in verband met de uitvoering van zijn taak, administratieve gegevens te vragen. Het betreft de gegevens over akten in geval van overlijden. Deze gegevens zijn nodig om bij het Centraal Bureau voor de Statistiek te kunnen achterhalen wat de doodsoorzaak is van personen die hebben deelgenomen aan een epidemiologisch onderzoek.

Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding en historische gegevens uit de categorie Verblijfplaats zijn nodig om te kunnen bepalen of de personen die een contact waren van een TB-patiënt in de periode 2002-2012 in de regio Amsterdam zijn blijven wonen of welke verhuismomenten, en per wanneer, er zijn geweest naar buiten de regio Amsterdam en weer terug naar deze regio.

Met het gegeven 08.13.20 Datum aanvang adres buitenland krijgt de GGD gegevens van niet-ingezetenen verstrekt. Deze verstrekking is noodzakelijk om te bepalen of een persoon die eerst ingezetene was naar het buitenland is vertrokken.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de GGD tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de GGD om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de GGD.

5. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van Agentschap BPR, www.bprbzk.nl.

Naar boven