Verkeersbesluit Blauwe zone Hoofdstraat Ter Apel
Logo Vlagtwedde
No. B02
Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlagtwedde;
Overwegende:
• dat de Hoofdstraat in Ter Apel een openbare weg is;
• dat op grond van artikel 2, lid 1 uit de Wegenverkeerswet 1994 nadere regels kunnen worden gesteld voor:
1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
4. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
• dat in het kader van het project herinrichting Hoofdstraat het gedeelte tussen de Marktstraat en de Stationsstraat opnieuw wordt ingericht waarbij de verblijfsfunctie centraal staat;
• dat de inrichting van de parkeergelegenheden langs en in de buurt van de Hoofdstraat tussen de Marktstraat en de Stationsstraat als gevolg van de herinrichting zal wijzigen;
• dat de parkeerplaatsen aan de kanaalzijde van de Hoofdstraat tussen de Marktstraat en de Stationsstraat komen te vervallen;
• dat de parkeerplaats op de hoek van de Hoofdstraat en de Marktstraat na de herinrichting wordt ontsloten via de Hoofdstraat en niet meer via de Marktstraat;
• dat de Bodenweg een nieuwe doorsteek krijgt richting de Hoofdstraat;
• dat in het visiedocument voor de herinrichting van de Hoofdstraat is opgenomen dat het gewenst is om een blauwe zone (parkeerschijfzone) in het gebied in te stellen om daarmee langparkeerders in het gebied te weren;
• dat uit tellingen in 2011 is gebleken dat gemiddeld 20% van de bestaande parkeerplaatsen in het gebied bezet worden gehouden door langparkeerders;
• dat in het visiedocument is opgenomen dat er in de nabijheid van het gebied waar de blauwe zone wordt ingesteld nog wel plaats moet zijn voor langparkeerders;
• dat hierin o.a. is gefaciliteerd door realisatie van een nieuwe parkeervoorziening waarop voor onbeperkte duur mag worden geparkeerd op de hoek van de Stationsstraat en Hoofdstraat;
• dat in het kader van de planvorming rondom de reconstructie van de Hoofdstraat geprobeerd is de ondernemers te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden om zo veel mogelijk parkeerplaatsen voor bezoekend winkelend publiek beschikbaar te houden;
• dat winkeliers ondanks hun veelal goede wil, als het er op aan komt, de gedragingen van hun personeel op straat niet definitief in de hand hebben en het instellen van een blauwe zone dus bepaald nodig is;
• dat het realiseren van extra parkeerplaatsen aan de kanaalzijde van de Hoofdstraat vanuit oogpunt van verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte niet gewenst is;
• dat het ontwerp voor de Hoofdstraat in goed overleg met betrokkenen tot stand is gekomen en het aantal realiseerbare parkeervakken in het ontwerp gemaximaliseerd is;
• dat in de procedure voor het opstellen van dit visiedocument een uitgebreide inspraakprocedure is gehouden waarbij de visie onder andere een week lang voor de ondernemers en inwoners ter inspraak in de bibliotheek is gepresenteerd en dat van deze inspraakmogelijkheid gebruik is gemaakt;
• dat aansluitend aan de in te stellen blauwe zone de Nederveen Cappelstraat bij verkeersbesluit ZA.10-7081/DB.10-1109 d.d. 23 november 2010 is aangewezen als een voetgangerszone met fietsen toegestaan;
• dat de raad in een openbare raadsvergadering heeft ingestemd met het definitieve visiedocument;
• dat de maximale parkeerduur in de blauwe zone 2 uur zal zijn, waardoor langparkeerders uit het gebied worden geweerd en er voor bezoekers van het winkelgebied wel voldoende tijd is om winkels te bezoeken, zonder (te)snel terug te moeten naar het geparkeerde voertuig;
• dat tijdsduur dat de blauwe zone gaat gelden wordt afgestemd op de openingstijden van het winkelgebied;
• dat over de tijdsduur dat de blauwe zone gaat gelden overleg heeft plaatsgevonden met de handelsvereniging Mercurius te Ter Apel en de handelsvereniging heeft aangegeven zich in voorgestelde tijden te kunnen vinden;
• dat in een blauwe zone alleen geparkeerd mag worden in de daarvoor aangegeven vakken;
• dat het in een blauwe zone op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep alleen is toegestaan om met een parkeerschijf te parkeren gedurende de beperkte parkeerduur;
• dat het in een blauwe zone op aangegeven parkeervakken zonder blauwe streep is toegestaan om te parkeren zonder een parkeerschijf voor een onbeperkte duur mitsdien deze parkeervakken zijn voorzien van een P – tegel of RVV bord E4;
• dat in de ruimtelijke fysieke inrichting hieraan invulling wordt gegeven voor de parkeervakken die zijn bestemd voor lang parkeren;
• dat gebruikers met een invalidenparkeerkaart in een blauwe zone voor onbeperkte duur kunnen parkeren op parkeerplaatsen voorzien van een blauwe streep;
• dat gehandicaptenparkeerplaatsen in de blauwe zone daarom ook geen beperking van de parkeerduur krijgen, omdat gebruikers met een invalidenparkeerkaart dan alsnog voor onbeperkte duur op één van de parkeerplaatsen voorzien van een blauwe streep kunnen parkeren en het beperken van de parkeerduur op de algemene gehandicaptenparkeerplaats daarmee geen effect heeft;
• dat gehandicaptenparkeerplaatsen, gelegen in de blauwe zone ook niet worden voorzien van een blauwe streep, omdat het geen wettelijke status heeft;
• dat handhaving in een blauwe zone belangrijk is om een blauwe zone goed te laten functioneren;
• dat in overleg tussen gemeente en politie wordt bepaald op welke wijze deze handhaving wordt vormgegeven;
• dat het verlenen van ontheffingen de werking van een blauwe zone te niet doet en hier daarom zeer terughoudend mee moet worden omgegaan;
• dat een blauwe zone, conform bijgevoegde tekening; wordt ingesteld in het volgende gebied:
a) Hoofdstraat tussen de Marktstraat en Stationsstraat;
b) Parkeerplaats op de hoek van de Hoofdstraat en Marktstraat;
c) Nederveen Cappelstraat tussen Hoofdstraat en de Kruier (voetgangerszone);
d) Bodenweg;
e) Markt (gedeelte aan de achterzijde van de Marktflat).
• dat, in overleg met omwonenden/ondernemers, is besloten om een gedeelte van de parkeervakken langs de nieuwe doorsteek tussen de Bodenweg en Hoofdstraat aan te wijzen als parkeervakken bedoeld voor langparkeren;
• dat, conform bijgevoegde tekening, op de volgende locaties binnen de blauwe zone alle parkeervakken, met uitzondering van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken, worden voorzien van een blauwe streep:
a) Hoofdstraat tussen Marktstraat en Stationssstraat
b) Parkeerplaats op de hoek van de Hoofdstraat en Marktstraat
c) Nederveen Cappelstraat tussen Hoofdstraat en de Kruier (voetgangerszone);
d) Het zuidelijke gedeelte van de parkeervakken langs de nieuwe doorsteek tussen de Bodenweg en de Hoofdstraat.
• dat, conform bijgevoegde tekening, op de volgende locaties binnen de blauwe zone alle parkeervakken worden uitgevoerd zonder blauwe belijning en worden voorzien van een P-tegel of RVV bord E4:
a) Het noordelijke gedeelte van de parkeervakken langs de nieuwe doorsteek tussen de Bodenweg en de Hoofdstraat;
b) De Bodenweg tussen het nieuwe doorsteekje richting de Hoofdstraat en de Nederveen Cappelstraat;
c) Markt (gedeelte aan de achterzijde van de Marktflat).
• dat laden en lossen in een blauwe zone is toegestaan;
• dat bij besluit van 4 mei 2004, no 12 een laad/los gebied (RVV bord E7) op de Bodenweg is ingesteld, om daarmee de voor laden en lossende vrachtwagens hinderlijk geparkeerde voertuigen op de Bodenweg te weren;
• dat, gelet op de regels die gelden in een blauwe zone, het huidige laad/los gebied op de Bodenweg overbodig is, omdat de Bodenweg onderdeel wordt van de blauwe zone er in een blauwe zone alleen op de daarvoor aangegeven plaatsen geparkeerd mag worden en laden en lossen wel blijft toegestaan;
• dat langs de kanaalzijde van de Hoofdstraat tussen de Marktstraat en de Stationsstraat in de huidige situatie een stopverbod geldt en dat dit stopverbod bij besluit van 26 oktober 1959 is vastgesteld;
• dat dit stopverbod is ingesteld om daarmee het zicht bij het uitrijden van de parkeerplaatsen langs de kanaalzijde niet te beperken;
• dat als gevolg van de herinrichting de parkeerplaatsen langs de kanaalzijde komen te vervallen en daarmee het stopverbod overbodig is;
• dat op voorhand niet is gebleken dat alle voorgenoemde maatregelen gevaarlijke verkeerssituaties oplevert;
• dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, district Groningen;
• dat de gemeente Vlagtwedde eenmalig zal voorzien in de aanschaf van een groot aantal parkeerkaarten, die op een aantal plekken in Ter Apel gratis af te halen zullen zijn, waardoor bijvoorbeeld inwoners die nog niet over de parkeerkaart beschikken financieel worden gecompenseerd voor de aanschafkosten van een parkeerkaart;
• dat bij de invoering van een blauwe zone door de gemeente extra aandacht wordt besteed aan de communicatie;
• dat door middel van publicatie in de Ter Apeler Courant van 13 augustus 2014, alsmede door aanplakking van een desbetreffende publicatie op het gemeentelijk publicatiebord algemene bekendheid is gegeven aan de te nemen verkeermaatregel;
• dat van de mogelijkheid om zienswijzen naar voren te brengen gebruik is gemaakt door de ondernemer van het pand Hoofdstraat 58 en de ondernemer van het pand Molenplein 5a;
• dat beide indieners van de zienswijzen de volgende motivatie aandragen voor de zienswijze:
De indieners van de zienswijzen halen regelmatig klanten op van thuis. Dit zijn klanten die veelal slecht ter been zijn. Door het instellen van de blauwe zone komt deze service volgens de indieners onder druk te staan, omdat de behandeling soms langer dan twee uur duurt. Dit betekent dat de indieners, als er in de blauwe zone wordt geparkeerd, tussentijds naar de auto terug moeten om deze te verplaatsen. De indieners vragen om een oplossing in de vorm een ontheffing zodat er langer dan twee aaneengesloten uren in de blauwe zone geparkeerd kan worden.
• dat de indiener van het pand aan het Molenplein daarnaast nog een oplossing in de vorm van een gereserveerde parkeerplaats aandraagt;
• dat beide ingediende zienswijzen en aangedragen motivatie geen aanleiding geeft tot een wijziging van het ontwerp – verkeersbesluit, vanwege de volgende reden:
Klanten die slecht ter been zijn kunnen, als zij daarvoor in aanmerking komen, gebruik maken van een gehandicaptenparkeerkaart. Met die kaart is het toegestaan om op alle parkeerplaatsen binnen een blauwe zone voor onbeperkte duur parkeren. Dit is geregeld artikel 85 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. De gehandicaptenparkeerkaart is persoonsgebonden. De kaart kan daarmee in elke auto gebruikt worden en is niet specifiek gebonden aan één kenteken. Dit betekent dat ook de indiener van de zienswijze gebruik kan maken van die kaart als het vervoer van een klant betreft die over zo’n kaart beschikt. In dat geval kan de indiener met de auto in de blauwe zone langer parkeren dan twee aaneengesloten uren.
• dat na beoordeling van de zienswijzen deze zienswijzen geen aanleiding geven om het ontwerp-verkeersbesluit aan te passen;
• dat de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn van de gemeente Vlagtwedde;
• dat deze wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom.  
Gelet op:
artikel 2 en artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet, artikel 15 van de Wegenverkeerswet, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, alsmede op het bepaalde in de Algemene Wet bestuursrecht en artikel 1 van het Delegatiebesluit Vlagtwedde 2002 en de Uitvoeringsvoorschriften Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer;
BESLUIT
  • 1.
    Een blauwe zone in te stellen (maximaal 2 uur) geldende op:
a) maandag 13-18h;
b) dinsdag, woensdag en vrijdag 9-18h;
c) donderdag 9-21h;
d) zaterdag 9-17h.
middels plaatsing van de verkeersborden E10 met onderbord met de tekst:
ma 13-18h;
di/wo en vr 9-18h;
do 9-21h;
za 9-17h.
en verkeersborden E11 van bijlage 1 van het RVV 1990 geldende in het volgende gebied (conform bijgevoegde tekening):
a) Hoofdstraat tussen de Marktstraat en Stationsstraat;
b) Parkeerplaats op de hoek van de Hoofdstraat en Marktstraat;
c) Nederveen Cappelstraat tussen Hoofdstraat en de Kruier (voetgangerszone);
d) Bodenweg;
e) Markt (gedeelte langs de achterzijde van de Marktflat).
  • 2.
    Op de volgende locaties binnen de blauwe zone alle parkeervakken, met uitzondering van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken, worden voorzien van blauwe belijning (conform bijgevoegde tekening):
a) Hoofdstraat tussen Marktstraat en Stationsstraat;
b) Parkeerplaats op de hoek van de Hoofdstraat en Marktstraat;
c) Nederveen Cappelstraat tussen Hoofdstraat en het voetgangersgebied;
d) Het zuidelijke gedeelte van de parkeervakken langs de nieuwe doorsteek tussen de Bodenweg en de Hoofdstraat;
  • 3.
    Op de volgende locaties binnen de blauwe zone alle parkeervakken worden uitgevoerd zonder blauwe belijning en worden voorzien van een P-tegel (conform bijgevoegde tekening):
a) Het noordelijke gedeelte van de parkeervakken langs de nieuwe doorsteek tussen de Bodenweg en de Hoofdstraat;
b) De Bodenweg tussen het nieuwe doorsteekje richting de Hoofdstraat en de Nederveen Cappelstraat;
c) Markt (gedeelte langs de achterzijde van de Marktflat).
  • 4.
    Het laad/los gebied op de Bodenweg op te heffen en het bijbehorende verkeersbesluit van 4 mei 2004, no. 12 in te trekken;
  • 5.
    Het stopverbod langs de Hoofdstraat tussen de Marktstraat en de Stationsstraat op te heffen en daarbij het verkeersbesluit van 26 oktober 1959 nummer 56 voor dit gedeelte van de Hoofdstraat in te trekken;
  • 6.
    Het verkeersbesluit van 1 februari 1971 met nummer 56 betreffende diverse parkeerverboden aan de Hoofdstraat tussen de Marktstraat en Stationsstraat in te trekken;
  • 7.
    Dit verkeersbesluit te publiceren op de gebruikelijke wijze in het huis – aan huisblad de Ter Apeler Courant en de Staatscourant.
 
Sellingen, 9 oktober 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlagtwedde

de secretaris

de heer J.M. de Vos

de burgemeester

mevrouw L.A.M. Kompier

Belanghebbenden die tevens zienswijzen hebben ingebracht en belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij daar redelijkerwijs niet in toe in staat zijn geweest, kunnen op grond van de Algemene wet Bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van publicatie beroep instellen tegen dit besluit bij de Rechtbank Groningen, sector Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
 
Aangezien het indienen van een bewaarschrift geen schorsende werking heeft, kan tevens, indien onverwijlde spoed dit vereist, een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de President van de Arrondissementsrechtbank, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
 
Bijlage: tekening
 
Naar boven