VERKEERSBESLUIT
Logo Laren
Instellen 30 km-zone op de Blaricummertollaan te Laren
Burgemeester en wethouders van Laren,
Gelet op:
  • -
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna:WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • -
    artikel 15, lid 1 van WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of een verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens E8a van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 15 van het BABW waarin verwoord is dat er dient te worden aangegeven op welke wijze wordt voldaan aan de gestelde voorschriften, zoals deze zijn opgenomen in Hoofdstuk II, Paragraaf 4, lid 1 en lid 4 van de 'Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens';
  • -
    artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Gooi en Vechtstreek, district Gooi Noord;
  • -
    het besluit van 4 december 2007 van burgemeester en wethouders van gemeente Laren, tot mandateren van de directeur van de Bel Combinatie voor het verrichten van diverse handelingen waaronder het nemen van verkeersbesluiten;
  • -
    het besluit van de directeur van de Bel Combinatie van 10 januari 2008 tot verlenen van ondermandaat aan de afdelingsmanager van afdeling Aanleg en Beheer voor het nemen van verkeersbesluiten.
Overwegende dat:
  • -
    in het rapport “Plan voor de integrale herinrichting van de de Eemnesserweg te Blaricum en de Blaricummertollaan te Laren” van januari 2013 is voorgesteld dat de functie van beide wegen wordt veranderd van gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50 km/h naar een erftoegangsweg met een verzamelfunctie met een snelheidsregime van 30 km/h;
  • -
    het “Plan voor de integrale herinrichting van de Eemnesserweg te Blaricum en de Blaricummertollaan te Laren” door de raad van Blaricum op 19 maart 2013 en de raad van Laren op 27 maart 2013 is vastgesteld;
  • -
    de in dit verkeersbesluit onder 'besluiten' genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeenten Blaricum en Laren, en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;
  • -
    overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg hierover heeft plaatsgevonden op 26 augustus 2014 met de Regiopolitie Gooi en Vechtstreek;
BESLUITEN:
  • A.
    de volgende verkeersmaatregelen te treffen:
  • I.
    Het plaatsen van twee borden A0130zb (begin 30 km-zone) en één bord A0230ze (einde 30 km-zone);
  • II.
    Het plaatsen van één bord H01a (grens bebouwde kom) met de naam “Laren”;
  • III.
    De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersborden te plaatsen, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende gewaarmerkte situatietekening;
  • A.
    I. een afschrift van dit besluit te zenden aan:
  • a.
    Centrale meldkamer van Politie Gooi en Vechtstreek (district Gooi-Noord), regionale brandweer organisatie en centrale post Ambulance vervoer, postbus 42, 1200 AA Hilversum;
  • b.
    Brandweer Laren;
namens het college van Laren,
L.Vos
Afdelingsmanager Aanleg en Beheer
BEL Combinatie
Datum, 16 september 2014
Bijlage: gewaarmerkte situatietekening, d.d. 11 september 2014
Bezwaar
Voor de mogelijkheden van bezwaar verwijzen wij u naar bijlage A van dit besluit. Hierin vindt u ook informatie over het vragen van een voorlopige voorziening bij de rechtbank. Een bezwaarschrift dient binnen zes weken na de datum van verzending van deze brief bij het college van burgemeester en wethouders te zijn ingediend.
BIJLAGE A
Bezwaarschrift
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb) kunt u, maar ook andere belanghebbenden bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (meestal het college van burgemeester en wethouders) een bezwaarschrift indienen. Het gemeenschappelijke postadres voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren is: Postbus 71, 3755 ZH EEMNES. Graag vermelden: t.a.v. de Commissie voor de bezwaarschriften
Het bezwaarschrift moet, ondertekend door u of uw gemachtigde, worden ingediend binnen zes weken nadat de beslissing waartegen u bezwaar maakt, aan de aanvrager van de beslissing is bekendgemaakt. De bekendmaking gebeurt via een brief van of namens het bestuursorgaan. Als datum van bekendmaking geldt de verzenddatum van die brief. De publicatie in de gemeentelijke advertentie geldt niet als bekendmaking; in de advertentie wordt de datum van de bekendmaking vermeld.
In het bezwaarschrift vermeldt u:
  • -
    uw naam en adres;
  • -
    de datum;
  • -
    tegen welke beslissing u bezwaar maakt (liefst met een kopie van die beslissing);
  • -
    wat uw bezwaren tegen die beslissing zijn.
Als u het bezwaarschrift door een gemachtigde laat indienen, moet u een door u ondertekende machtiging met het bezwaarschrift mee laten sturen.
Rechtspersonen, bijvoorbeeld een stichting of een vereniging, moeten een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en hun statuten meesturen.
Procedure
Uw bezwaarschrift wordt behandeld door de Commissie voor de bezwaarschriften. Deze commissie brengt over het bezwaarschrift advies uit aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan beslist daarna.
Voordat de commissie over een bezwaarschrift een advies opstelt, wordt u - of de door u aangewezen persoon - uitgenodigd uw bezwaren mondeling toe te lichten. Ook eventuele andere belanghebbenden én iemand namens het bestuursorgaan worden daarvoor uitgenodigd.
Het bestuursorgaan maakt de beslissing op uw bezwaarschrift aan u met een brief bekend. Het advies van de commissie wordt daarbij meegestuurd.
Voorlopige voorzieningen
Wanneer u - of een andere belanghebbende die bijvoorbeeld bezwaar heeft tegen een aan u verleende vergunning - een bezwaarschrift heeft ingediend en er een spoedeisend belang is, kan bij de "voorzieningenrechter" van de Arrondissementsrechtbank een verzoekschrift (in tweevoud) worden ingediend om een voorlopige voorziening te vragen. Een voorbeeld van een voorlopige voorziening is de gehele of gedeeltelijke schorsing van het besluit. Dit kan betekenen dat dit besluit gedurende een bepaalde periode, bijvoorbeeld voor de duur van de behandeling van het bezwaarschrift, niet in werking treedt.
De voorzieningenrechter treft alleen een voorlopige voorziening als een besluit op het bezwaarschrift, met het oog op de betrokken belangen, waaronder de uwe, niet kan worden afgewacht.
Het verzoekschrift moet worden gestuurd aan:
Rechtbank Midden-Nederland
Afdeling bestuursrecht
O.v.v. Voorlopige voorzieningen
Postbus 16005 3500 DA Utrecht
U kunt een verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij rechtbank Midden-Nederland via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kosten
Aan het indienen van een bezwaarschrift bij het college zijn geen kosten verbonden. U dient er rekening mee te houden dat aan het indienen van verzoekschrift voor een voorlopige voorziening wel kosten zijn verbonden (griffierecht).
Het bedrag hiervoor kunt u voldoen nadat u van de griffier van de rechtbank een nota hebt ontvangen.
Inlichtingen
Voor verdere inlichtingen over de bezwaarschriftprocedure kunt u terecht bij mevrouw A.M. Schulte of mevrouw S.J. Kist van de BEL Combinatie, tel.nr. 035 751 3305 of 035 751 3292.
Met vragen over de voorlopige voorziening bij de rechtbank kunt u contact opnemen met de Rechtbank Midden-Nederland, tel. nr. (algemeen) 030 223 3000.
Via de websites van de gemeenten kunt u een folder van het Ministerie Justitie downloaden met uitgebreide informatie over het indienen van een bezwaar en de verdere procedure.
Naar boven