Verkeersbesluit instellen diverse parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto's in Pijnacker, Nootdorp en Delfgauw
Logo Pijnacker-Nootdorp
Registratienummer: 14INT06233
Van toepassing zijnde wetsartikelen
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Gevolgde procedure
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de korpschef van de regiopolitie Haaglanden, in deze vertegenwoordigd door de bureauchef van het bureau Pijnacker-Nootdorp en heeft de korpschef positief geadviseerd.
Doelstelling(en) van dit besluit
Dit verkeersbesluit heeft de volgende, in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:
  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.
     
Overwegende dat:
  • de afgelopen tijd steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto en dat het elektrisch rijden de komende jaren verder zal toenemen;
  • elektrische auto’s regelmatig moeten worden opgeladen;
  • gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar aangewezen zijn op een parkeerplaats met een laadvoorziening;
  • gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;
  • het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto's op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar komen;
  • de gemeente een duurzaamheidsbeleid voert voor onder meer energietransitie en hernieuwbare energie (warmte, groene stroom en groen gas);
  • elektrisch rijden op groene stroom duurzaam, schoon en stil is en de vraag naar primaire brandstoffen vermindert;
  • dit substantieel bijdraagt aan de CO2-reductiedoelstelling en onze route naar klimaatneutraliteit in 2050;
  • de gemeente zich in regioverband gecommitteerd heeft aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, onder meer door duurzamere mobiliteit;
  • het bevorderen van elektrisch rijden past binnen deze doelstellingen;
  • het college voornemens is een overeenkomst aan te gaan met de gemeente Den Haag voor het verkrijgen van (in eerste instantie) 14 gratis oplaadpalen met dubbele aansluiting;
  • hiermee 14x2 = 28 parkeerplaatsen ingericht kunnen worden als parkeerplaats voor het opladen van elektrische auto’s;
  • dit nog niet voldoende is om in toekomstige behoefte te voldoen, maar in eerste instantie de hoogste nood kan ledigen van de tot juni 2014 bij de gemeente bekende bewoners met elektrische auto’s, die geen mogelijkheid hebben om op eigen terrein te laden;
  • uit oogpunt van keuzevrijheid voor zoveel mogelijk (toekomstige) gebruikers van elektrische auto’s , het wenselijk is om de laadpalen evenwichtig te verspreiden over de gemeente op goed bereikbare locaties;
  • mede uit oogpunt van een gunstige exploitatie, de bij de gemeente bekende bewoners met een elektrische auto zijn meegewogen bij de locatiekeuze;
  • de laadvoorzieningen zo veel mogelijk gekozen zijn in gebieden met een parkeerdruk van 85% of lager binnen een straal van ca. 150 m rond de laadvoorziening (d.w.z. 15% vrije parkeerplaatsen in de maatgevende periode van de dag (voor woonwijken is dit de nacht));
  • dit op een aantal locaties niet mogelijk is, maar omdat elektrische auto ’ s in principe gebruik gaan maken van de oplaadplaatsen en daarmee gewone parkeerplaatsen vrijkomen, de keuzevrijheid voor parkeren van overige auto’s niet ernstig wordt beperkt;
  • uit kostenoverweging geen locaties zijn gekozen waar elektriciteitskabels langer dan 25 meter getrokken moeten worden.
     
Gelet op het bovenstaande,
Besluiten wij:
  • 1.
    Op de volgende locaties twee aansluitende parkeervakken aan te wijzen en in te richten als parkeergelegenheid die alleen gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische auto’s:
    - Goudenregensingel-noord te Pijnacker nabij de Noordweg;
    - Emmastraat te Pijnacker nabij Koninginnehof;
    - Rivierenlaan te Pijnacker op het parkeerterrein bij het Baken;
    - Klapwijkseweg te Pijnacker op het parkeerterrein bij de kerk;
    - Vrouwenrecht te Pijnacker nabij de Marga Klompélaan;
    - Miep Gieslaan te Pijnacker nabij de Maria Vosstraat;
    - Nes te Pijnacker nabij de Klapwijkseweg;
    - Gantellaan te Pijnacker nabij de Hoylede;
    - Speenkruid te Pijnacker nabij de Floralaan;
    - Startbaan te Nootdorp nabij de Fellowshiplaan;
    - Veenderij te Nootdorp nabij de voetgangersbrug;
    - Sleutelbloem te Nootdorp nabij de Kruisweg;
    - Hollandsche Tuyn te Delfgauw nabij de parkeerplaats;
    - Kerkmeesterstraat te Delfgauw nabij de Melkdragerhof.
  • 2.
    Bij de onder 1 vermelde parkeervakken het verkeersbord E4 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord "opladen elektrische auto 2x" bij de genoemde parkeerplaatsen te plaatsen.
  • 3.
    De onder 1 vermelde parkeervakken met een wit kruis in het wegdek te markeren.
Eén en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende locatietekeningen met de registratienummers 14BIJ02898 t/m 14BIJ02911 en de overzichtstekening 14BIJ02913.
Inwerkingtreding
Op grond van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), treedt dit besluit in werking direct na bekendmaking in de Staatscourant.
Bezwaarmogelijkheden
Tegen dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons bezwaar maken. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met ingang van de dag na die, waarop het besluit bekend is gemaakt. U wordt verzocht op uw brief het woord ͞Bezwaarschrift͟ te vermelden. Nadat tegen een besluit een bezwaar is ingediend, kunt u de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag vragen een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet tijdens de bezwaarprocedure worden gedaan. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, telefoonnummer (070) 381 3131.
Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met dhr. R. de Ruijter van de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer 14015.
 
 
Pijnacker, 23 september 2014
Hoogachtend,
het college van Pijnacker-Nootdorp,
voor deze,
het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte,
Ing. C.D.N. de Leeuw den Bouter
 
Naar boven