Logo UdenVerkeersbesluit herinrichting ontmoetingsplein Bitswijk/Instellen eenrichtingsverkeer Vioolstraat en Luitstraat

GELET OP

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

De bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 1 januari 2011 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

OVERWEGENDE

Dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW

UIT HET OOGPUNT VAN

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d);

IS HET GEWENST OM

Met de realisatie van de mfa is het noodzakelijk de infrastructuur hierop aan te passen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekening . Dat in het belang van de verkeersveiligheid kunnen indien omstandigheden daartoe vragen, aanvullende maatregelen worden getroffen;

MOTIVERING

De multifunctionele accommodatie (mfa) Ontmoetingsplein MuzeRijk wordt een plek in de Bitswijk waar bewoners binnen korte afstand actief kunnen meedoen aan de samenleving. Er komen twee scholen, kinderopvang, peuterspeelzaal, gespecialiseerde dagopvang, sporten, een gezamenlijke ontmoetingsruimte en wonen. Met de realisatie van de mfa is het noodzakelijk de infrastructuur hierop aan te passen.

BELANGENAFWEGING

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

  • 1.Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Vioolstraat en de Luitstraat en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.Op het ontmoetingsplein wordt een multifunctionele accommodatie (mfa) gerealiseerd met twee scholen, kinderopvang, peuterspeelzaal, gespecialiseerde dagopvang, sporten, een gezamenlijke ontmoetingsruimte en wonen;

  • 3.De wegen Vioolstraat, Tamboerijnstraat en Luitstraat zijn erftoegangswegen die rondom de voormalige Bitswijkschool liggen. De Klarinetstraat is een gebiedsontsluitingsweg;

  • 4.Met de realisatie van de mfa is het noodzakelijk de infrastructuur hierop aan te passen;

  • 5.Door de noodzaak vanuit de parkeervraag om meer parkeermogelijkheden te realiseren worden onder andere haakse parkeervakken toegepast. Op deze wijzen zijn meer parkeervakken te realiseren. Daarnaast zal er voor de hoofdingang een kiss & ride strook worden gerealiseerd waarbij kinderen aan de trottoirzijde uit kunnen stappen;

  • 6.De plaatselijke situatie wordt gekenmerkt door hoofdzakelijk niet-school-gerelateerd-verkeer van aanwonenden en het mfa/school-gerelateerd-verkeer;

  • 7.Om te komen tot een ordentelijke doorstroming en een overzichtelijke situatie voor weggebruikers is gekozen voor een eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer van oost naar west op de Vioolstraat. Voor de fietsers is in de tegenrichting een goed gemarkeerde fietsstrook voorzien. Fietsers kunnen daarmee wel vanuit twee richtingen de mfa bereiken, het autoverkeer niet. Dit geldt ook voor het gedeelte Luitstraat tussen de Vioolstraat en de Klarinetstraat;

  • 8.Met het ter plaatse instellen van een eenrichtingsverkeer vanaf de Citerstraat op de Vioolstraat alsook het gedeelte Luitstraat vanaf Vioolstraat tot aan de Klarinetstraat, wordt het belang gediend als bedoeld in artikel 2 eerste lid sub d tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer rond de mfa. Fietsers kunnen in de situatie van het eenrichtingsverkeer wel vanuit twee richtingen de mfa bereiken, het autoverkeer niet. Daarbij kunnen fietsers in de tegenrichting gebruik maken van goed gemarkeerde fietsstrook. Er ontstaat hierdoor een ordentelijke doorstroming van het verkeer;

  • 9.Omdat er door het instellen van een eenrichtingsverkeer vanaf de Citerstraat op de Vioolstraat alsook het gedeelte Luitstraat vanaf Vioolstraat tot aan de Klarinetstraat een overzichtelijke en daarmee ook verkeersveilige verkeerssituatie ontstaat waarbij fietsers vanuit twee richtingen de mfa kunnen bereiken en het autoverkeer slechts van oost naar west, wordt het belang gediend als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 10.De gemeente heeft daarom het belang tot het instellen van een eenrichtingsverkeer vanaf de Citerstraat op de Vioolstraat alsook het gedeelte Luitstraat vanaf Vioolstraat tot aan de Klarinetstraat ten behoeve van een ordentelijke doorstroming van het verkeer en overzichtelijkheid zwaarder laten wegen dan het handhaven van een tweerichtingenverkeer, waarbij juist een onoverzichtelijke verkeerssituatie ontstaat en de doorstroming van het verkeer rond de mfa wordt belemmerd;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Brabant Noord, district De Leijgraaf, team Uden, die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

b e s l u i t

  • 1.Het verkeersbesluit tot het herinrichten van het ontmoetingsplein Bitswijk/instellen eenrichtingsverkeer Vioolstraat en Luitstraat te nemen en dienovereenkomstig uit te voeren;

  • 2.Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens bord C02, C03 en D04 met onderbord uitgezonderd fietsers en bromfietsers volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op tekening 330770.EHV.316.T04;

  • 3.Deze verkeersmaatregelen treden in werking nadat de betreffende verkeerstekens zijn aangebracht.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in het Udens weekblad d.d 22-01 en de Staatscourant d.d. 22-01.

Uden,

namens Burgemeester en wethouders van Uden

ing. A.M.P. Prinsen

hoofd afdeling Openbare Werken

Naar boven