Logo UdenVerkeersbesluit inrichten gelijkwaardige kruisingen Looweg, Karperdijk en Bedafseweg

GELET OP

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

De bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 1 januari 2011 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

OVERWEGENDE

Dat op grond van het bepaalde in artikel

UIT HET OOGPUNT VAN

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b);

IS HET GEWENST OM

De kruisingen op de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg gelijkwaardig in te richten zodat hiermee een eenduidige verkeersituatie wordt gecreëerd voor alle weggebruikers. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekening. Dat in het belang van de verkeersveiligheid kunnen indien omstandigheden daartoe vragen, aanvullende maatregelen worden getroffen;

MOTIVERING

De Looweg, Karperdijk en Bedafseweg zijn erftoegangswegen type II in het buitengebied van Uden waar een maximumsnelheid geldt van 60 km/h. Er loopt een vrij liggend verplicht fietspad in twee richtingen parallel aan de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg. Daarnaast komen diverse zijwegen uit op deze wegen. Op de ene kruising heeft rechts voorrang, op de andere kruising niet. In verband met duidelijkheid voor weggebruikers is het daarom wenselijk de diverse kruisingen eenduidig en gelijkwaardig in te richten.

BELANGENAFWEGING

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

  • 1.Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.De Looweg, Karperdijk en Bedafseweg zijn erftoegangswegen type II in het buitengebied van Uden waar een maximumsnelheid geldt van 60 km/h. Er loopt tevens een vrij liggend verplicht fietspad in twee richtingen parallel aan de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg;

  • 3.Daarnaast komen diverse zijwegen uit op deze wegen. De zijwegen zijn divers van vorm en de voorrang is op verschillende wijze geregeld. Hierdoor kan onduidelijkheid ontstaan bij weggebruikers over de voorrang met als gevolg verkeersonveilige situaties;

  • 4.Derhalve is het nodig en wenselijk de kruisingen op eenduidige gelijkwaardige wijze in te richten en daarmee ook de voorrang op dezelfde uniforme wijze te regelen;

  • 5.De kruisingen worden op eenduidige gelijkwaardige wijze ingericht waarbij weggebruikers van rechts voorrang hebben. Het vrij liggend fietspad krijgt op iedere kruising voorrang;

  • 6. Met het inrichten van gelijkwaardige kruisingen op de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg wordt het belang gediend als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, namelijk het verzekeren van de veiligheid op de weg. Er ontstaat immers een eenduidige en uniforme situatie van de weg zijnde de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg en de zijwegen en daarmee ook de wijze waarop de voorrang tussen verschillende weggebruikers is geregeld. Weggebruikers van rechts hebben op een gelijkwaardige kruising voorrang. Het inrichten van gelijkwaardige kruisingen heeft tevens een verkeersremmend effect. Weggebruikers zullen anticiperen op het verkeer dat van rechts kan komen en daarop vervolgens de snelheden aanpassen;

  • 7. Met het inrichten van gelijkwaardige kruisingen op de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg waarbij het vrij liggend fietspad op de kruisingen voorrang krijgt wordt het belang gediend als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet, namelijk het beschermen van weggebruikers en passagiers. Zowel voor het fietsverkeer alsook andere weggebruikers wordt bij elke kruising een eenduidige verkeerssituatie en is de voorrang op de zelfde wijze geregeld;

  • 8.De gemeente heeft met het inrichten van gelijkwaardige kruisingen op de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg en daarmee het creëren van eenduidige en uniforme voorangssituaties de bovenvermelde verkeersbelangen zwaarder laten wegen dan het laten voortbestaan van voor weggebruikers onduidelijke verkeerssituaties op een weg waar een maximumsnelheid geldt van 60 km/h;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Brabant Noord, district De Leijgraaf, team Uden, die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

b e s l u i t

  • 1.Het verkeersbesluit tot het gelijkwaardig inrichten van de kruisingen op de Looweg, Karperdijk en Bedafseweg te nemen en dienovereenkomstig uit te voeren;

  • 2.Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op verkeersbesluittekeningen F13-2506 bladnummers 1, 2, 3 en 4;

  • 3.Deze verkeersmaatregelen treden in werking nadat de betreffende verkeerstekens zijn aangebracht.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in het Udens weekblad d.d 22-01-2014 en de Staatscourant d.d. 22-01-2014.

Uden,

namens Burgemeester en wethouders van Uden

ing. A.M.P. Prinsen

hoofd afdeling Openbare Werken

Naar boven