Verlenging busbaan Gijzenrooiseweg
Logo Geldrop-Mierlo
Het college van burgemeester en wethouders
Overwegingen ten aanzien van het besluit
 
Aanleiding
De bestaande busbaan langs de Gijzenrooiseweg (in de richting van het kruispunt Eindhovenseweg / Gijzenrooiseweg) blijkt in de praktijk vaak niet lang genoeg. Met name in de ochtendspits heeft het kruispunt Eindhovenseweg / Gijzenrooiseweg een te lage capaciteit. Dit wordt nog versterkt doordat er verder op de Eindhovenseweg ook filevorming ontstaat bij het kruispunt met de Hooge Akker. Dit heeft wachtrijen op de Eindhovenseweg en de Gijzenrooiseweg tot gevolg, die verder reiken dan de busstrook lang is. Het openbaar vervoer rijdt daardoor een onbetrouwbare dienstregeling en de bussen kunnen niet op tijd beginnen aan de volgende rit vanaf het NS-station in Eindhoven.
 
Huidige verkeersituatie
In de huidige situatie loopt de busbaan, vanaf de bushalte bij de kruising Schaarland / Gijzenrooiseweg, tot aan het kruispunt Eindhovenseweg / Gijzenrooiseweg. Deze strook is circa 160m lang. Voor dit punt deelt het busverkeer de Gijzenrooiseweg met het reguliere wegverkeer. In de ochtendspits is de wachtrij voor het kruispunt Eindhovenseweg / Gijzenrooiseweg (met verkeerslichteninstallatie) regelmatig langer dan deze 160m. De wachtrij staat tot voorbij het kruispunt Schaarland / Gijzenrooiseweg, waardoor het busverkeer niet meer met voorrang het kruispunt kan bereiken.
 
Dit heeft negatieve effecten op de dienstregeling en ook voor de aansluiting van het busvervoer op het treinverkeer vanaf het NS-station in Eindhoven. Hierdoor vermindert ook de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van de auto. Dit is in strijd met gemeentelijk en provinciaal beleid en betekent ook een verslechtering van de bereikbaarheid van Geldrop per openbaar vervoer.
 
Gewenste verkeersituatie
Voorgesteld wordt om de bestaande busbaan langs de Gijzenrooiseweg te verlengen. Er is voor gekozen om de busbaan een flink stuk zuidwaarts door te trekken tot voorbij het kruispunt Rielsedijk / Gijzenrooiseweg. Dit is vrij eenvoudig mogelijk, omdat er bij de aanleg van de Gijzenrooiseweg in 1997 reeds rekening is gehouden met de mogelijkheid van een aan te leggen busbaan. Een deel van de brede middenberm zal worden gebruikt om de rijstrook voor het reguliere verkeer (richting Eindhoven) aan te leggen, waardoor de busbaan op de huidige rijbaan komt te liggen. Deze zogenaamde buitenligging van de busbaan heeft de voorkeur, omdat de eventuele aanleg van een busbaan in middenligging zorgt voor aanzienlijke meerkosten (o.a. aanpassen in de VRI Gijzenrooiseweg – Eindhovenseweg en het verplaatsen van de bestaande bushalte met perron van zijligging naar middenligging).
Verlengde busbaan
Uit verkeerstechnisch onderzoek is gebleken dat het voor een goede doorstroming van het lijnbusverkeer richting Eindhoven gewenst is om de busbaan te verlengen tot ongeveer 400m voor het kruispunt Schaarland / Gijzenrooiseweg. Er is voor gekozen om de busbaan nog verder te verlengen tot voorbij het kruispunt Rielsedijk / Gijzenrooiseweg, zodat er ook ruimte ontstaat om, ter regulering van de verkeersstromen op de Eindhovensweg eventueel de VRI-regeling op de Eindhovenseweg aan te passen. Hierdoor zouden namelijk de wachtrijen op de Gijzenrooiseweg nog langer kunnen worden. Met de extra verlenging van de busbaan heeft dit dan geen verdere negatieve gevolgen voor de doorstroming van het busverkeer.
Extra uitvoegstrook
Ter hoogte van het kruispunt Schaarland / Gijzenrooiseweg, waar ook een verkeerslichtinstallatie aanwezig is, is het nodig om een extra uitvoegstrook aan te leggen. De bestaande uitvoegstrook voor rechtdoorgaand en rechtsafslaand verkeer wordt exclusief voor rechtdoorgaand verkeer. Daarnaast komt een extra uitvoegstrook voor rechtsafslaand verkeer en voor de lijnbus. Deze strook van de busbaan is derhalve niet exclusief voor het lijnbusverkeer. Deze strook is circa 60m lang, waarbij het rechtsafslaand verkeer van rijbaan dient te wisselen.
Vervallen fietsoversteekplaats
Verder vervalt de fietsoversteekplaats (Schaarland) aan de oostzijde van het kruispunt Schaarland / Gijzenrooiseweg. Deze fietsoversteek wordt nauwelijks gebruikt, omdat aan de westzijde van het kruispunt een fietspad in twee richtingen is gelegen.
 
Juridisch kader
Op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.
De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming op 19 augustus 2014 plaatsgevonden met de politie.
Het besluit is op 9 september 2014 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 10 september 2014 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.
Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersbesluit verlenging busbaan Gijzenrooiseweg (tekeningnummer VKB2014-05)’ d.d. 02-09-2014.
 
BESLUIT
Het vorenstaande brengt ons tot het volgende besluit:
 
  • 1.
    Het aanbrengen van diverse aanduidingen ‘Lijnbus’ op busstrook langs de Gijzenrooiseweg vanaf het begin van de busbaan ten zuiden van het kruispunt Rielsedijk / Gijzenrooiseweg tot voorbij het kruispunt Schaarland – Gijzenrooiseweg;
  • 2.
    Het aanbrengen van een doorgetrokken witte streep op de Gijzenrooiseweg tussen de oostelijke rijstrook en de busbaan vanaf het begin van de busbaan ten zuiden van het kruispunt Rielsedijk / Gijzenrooiseweg tot voorbij het kruispunt Schaarland – Gijzenrooiseweg.
Geldrop 9 september 2014

Namens deze,

Gabriel van Houtert

Senior Ontwerp

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
 
Naar boven