Provincie Groningen: verkeersbesluit ivm ongelijkvloers maken N366 - A.G. Wildervanckweg in Ter Apelkanaal
Logo Groningen
Zaaknr. 513319
 
Corr. nr. 2014-31989
 
GEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Overwegingen ten aanzien van het besluit
dat het eindbeeld voor de provinciale weg Veendam - Stadskanaal - Ter Apel - Duitse grens (N366) uitgaat van een hoogwaardige stroomweg waarbij de aansluitingen van de N366 met het onderliggende wegennet ongelijkvloers zijn uitgevoerd;
 
dat in dit kader de aansluiting van de provinciale weg N366 met de provinciale A.G. Wildervanckweg (zgn. pook Avebe), ter hoogte van Avebe te Ter Apelkanaal, in de gemeente Vlagtwedde, wordt gereconstrueerd en ongelijkvloers gemaakt;
 
dat Provinciale Staten hiervoor een planuitwerking- en realisatiebesluit hebben genomen;
 
dat de huidige vormgeving van de aansluiting Avebe/A.G. Wildervanckweg op de N366 niet past bij de functie stroomweg die de N366 heeft;
 
dat in de N366 bij de A.G. Wildervanckweg een nieuw viaduct wordt aangelegd;
 
dat verder de N366 wordt verhoogd tussen het nieuwe viaduct en het bestaande viaduct over de weg genaamd Jipsingboermussel en het Musselkanaal;
 
dat onder het nieuwe viaduct een zogenaamde kluifrotonde, een langgerekte rotonde, wordt aangelegd;
 
dat die kluifrotonde de op- en afritten van de N366 verbindt met de A.G. Wildervanckweg;
 
dat door het ongelijkvloers maken van genoemde wegaansluiting de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling van het verkeer worden verbeterd;
 
dat het van belang is dat het verkeer op genoemde rotonde voorrang dient te krijgen van het naderende verkeer;
 
dat aan de oostzijde van de nieuwe kluifrotonde, gelegen in de A.G. Wildervanckweg, sprake zal zijn van een middengeleider;
 
dat het van belang is om de middengeleider voorbij te gaan zoals het bord aangeeft;
 
dat bij besluit van 16 oktober 2008, nr. 2008-57599, WE, een maximumsnelheid van 80 km per uur is ingesteld voor de provinciale weg Veendam - Stadskanaal - Ter Apel - Duitse grens (N366) te Jipsingboermussel, voor zover dit betreft het gedeelte dat is gelegen tussen circa 300 en 220 meter
ten noorden respectievelijk ten zuiden van de aansluiting met de A.G. Wildervanckweg, voor verkeer in beide richtingen;
 
dat door het ongelijkvloers maken van de aansluiting van de N366 met de A.G. Wildervanckweg het wenselijk is om (weer) een maximumsnelheid van 100 km per uur (aanduiding autoweg) in te stellen voor de N366, op en ter weerszijden van deze wegaansluiting, voor verkeer in beide richtingen;
 
dat daardoor genoemd besluit van 16 oktober 2008 kan worden ingetrokken;
 
dat de toe- en afritten van de N366 ter plaatse ook dienen te worden aangewezen als autoweg;
 
dat indien het bord G3 (autoweg) wordt geplaatst, de rijbaan en de toe- en afritten dienen te zijn aangewezen als voorrangsweg;
 
dat in verband hiermee genoemde weggedeelten dienen te worden aangeduid als voorrangsweg;
 
dat het gewenst is aan te geven om de afritten vanaf de kluifrotonde niet op te rijden;
 
dat voorts wordt voorzien in de behoefte van de bevolking uit het gebied aan een veilige (brom)fietsvoorziening;
 
dat direct aan de oostzijde van de A.G. Wildervanckweg, tussen de aansluiting met de weg genaamd Jipsingboermussel en de aansluiting met de gemeentelijke Handelsweg, een (brom)fietspad wordt aangelegd;
 
dat het van belang is dat het verkeer op de gemeentelijke Handelsweg voorrang dient te krijgen van het naderende (brom)fietsverkeer rijdend op genoemd pad;
 
dat na overleg ingevolge artikel 25, lid 1, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) de gemeente Vlagtwedde hiermee instemt;
 
dat voorts de A.G. Wildervanckweg, vanaf de aansluiting met de Handelsweg tot de aansluiting met de kluifrotonde, gesloten dient te worden verklaard voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur en brommobielen, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen (bord C9);
 
dat ter plaatse reeds genomen verkeersmaatregelen in het onderhavige besluit worden meegenomen vanwege de overzichtelijkheid van de besluitvorming;
 
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg heeft plaatsgevonden met de Politie Eenheid Noord-Nederland, District Groningen, Ondersteuning Ommelanden, Midden en Oost, die bij brief van 26 augustus 2014, kenmerk N14.022047, heeft bericht geen bezwaar te hebben tegen de voorgenomen verkeersmaatregelen;
 
Gelet op:
- artikel 18, aanhef en lid b, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen WVW 1994):
verkeersbesluiten worden genomen voor zover zij betreffen het verkeer op wegen onder beheer van
een provincie door gedeputeerde staten;
- artikel 15, lid 1, van de WVW 1994:
de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen
verkeerstekens, en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt
gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 12, aanhef en lid a, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna
te noemen BABW):
de plaatsing of verwijdering van de borden die zijn opgenomen in o.a. de hoofdstukken A tot en met
G van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 moet geschieden
krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 24, aanhef en lid a, van het BABW:
verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale
politiekorps i.c. de Politie Eenheid Noord-Nederland, District Groningen, Ondersteuning
Ommelanden, Midden en Oost;
- artikel 2, aanhef en lid 1, van de WVW 1994 (o.a. het verzekeren van de veiligheid op de
weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het zoveel mogelijk waarborgen van de
vrijheid van het verkeer);
- de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;
- het Bevoegdhedenbesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen 2011, waarbij de
bevoegdheid tot het treffen van verkeersmaatregelen is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling
Wegenbouw.
BESLUIT
1. het besluit van 16 oktober 2008, nr. 2008-57599, WE, waarbij een maximumsnelheid van 80 km per
 uur is ingesteld voor de provinciale weg Veendam - Stadskanaal - Ter Apel - Duitse grens (N366) te
  Jipsingboermussel, voor zover dit betreft het gedeelte dat is gelegen tussen circa 300 en 220 meter
ten noorden respectievelijk ten zuiden van de aansluiting met de A.G. Wildervanckweg te Ter
Apelkanaal, voor verkeer in beide richtingen, in te trekken;
 
2. onder intrekking van bestaande besluiten en het verwijderen van diverse verkeersborden c.q.
verkeerstekens:
a. de borden volgens model C15 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 (RVV 1990) waardoor de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal, vanaf de
aansluiting met de weg genaamd Jipsingboermussel tot de aansluiting met de Boswijklaan
gesloten is verklaard voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, in beide richtingen;
b. de borden volgens de modellen B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990, regelende de
 voorrang op de splitsing van wegen gevormd door de A.G. Wildervanckweg en de Handelsweg te
Ter Apelkanaal, zodanig dat het verkeer op de A.G. Wildervanckweg voorrang heeft;
c. de borden volgens de modellen B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en de aanwezige
 voorrangsdriehoeken, regelende de voorrang op de splitsing van wegen gevormd door de A.G.
Wildervanckweg en de Boswijklaan te Ter Apelkanaal, zodanig dat het verkeer op de A.G.
Wildervanckweg voorrang heeft; dit in verband met het opheffen van deze aansluiting;
 
3. door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen G3 en G4, beide van bijlage 1 van het
 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aan te wijzen als autoweg:
a. de provinciale weg Veendam - Stadskanaal - Ter Apelkanaal - Duitse grens (N366), voor zover
 dit betreft het gedeelte dat is gelegen tussen 300 meter en 220 meter ten noorden respectievelijk
 ten zuiden van de aansluiting met de A.G. Wildervanckweg (zogenaamde pook Avebe) te
 Ter Apelkanaal, in de gemeente Vlagtwedde, voor verkeer in beide richtingen;
b. de toe- en afritten naar/van de provinciale weg N366, ter hoogte van de aansluiting (kluifrotonde)
 met de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal;
 
4. door het plaatsen van borden overeenkomstig model B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, aan te
 duiden als voorrangsweg:
a. de provinciale weg Veendam - Stadskanaal - Ter Apelkanaal - Duitse grens (N366), voor zover
dit betreft het gedeelte dat is gelegen tussen 300 meter en 220 meter ten noorden respectievelijk
ten zuiden van de aansluiting met de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal, in beide
richtingen;
b. de toe- en afritten naar/van de provinciale weg N366, ter hoogte van de aansluiting (kluifrotonde)
 met de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal;
c. de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal, vanaf de aansluiting met de weg genaamd
Jipsingboermussel tot de oostelijke aansluiting van de zogenaamde kluifrotonde, gelegen in het
verlengde en westelijk van deze weg en onder en ter weerszijden van de N366;
 
5. door het plaatsen van borden overeenkomstig model D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan te
 duiden als rotonde:
a. het plein dat is gelegen in het verlengde en westelijk van de A.G. Wildervanckweg (zogenaamde
 pook Avebe) in Ter Apelkanaal, bij de aansluitingen met de toe- en afrit naar/van de N366 en gelegen ten oosten van de hoofdrijbaan van de provinciale weg N366;
  b. het plein dat is gelegen in het verlengde en westelijk van de A.G. Wildervanckweg (zogenaamde
 pook Avebe) in Ter Apelkanaal, bij de aansluitingen met de toe- en afrit naar/van de N366 en
 gelegen ten westen van de hoofdrijbaan van de provinciale weg N366;
 
6. door het plaatsen van borden overeenkomstig model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het
aanbrengen van voorrangsdriehoeken, aan het verkeer kenbaar te maken dat :
a. het verkeer rijdende op de bij 5.a. en 5.b. genoemde rotondes voorrang heeft op het naderende
  verkeer;
b. het verkeer rijdende op de Handelsweg te Ter Apelkanaal voorrang heeft op het naderende
(brom)fietsverkeer komende van het pad dat gelegen is direct aan de oostzijde van de A.G.
Wildervanckweg;
c. het verkeer rijdende op de weg genaamd Jipsingboermussel in Ter Apelkanaal voorrang heeft op
het naderende verkeer rijdende op de A.G. Wildervanckweg;
 
7. door het plaatsen van het bord overeenkomstig model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, alle
bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft:
- aan het begin van de middengeleider, aan de oostzijde van de bij 5.a. genoemde rotonde;
 
8. door het plaatsen van borden overeenkomstig model C2 van bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten
te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee:
a. de afrit van de provinciale weg N366 naar de bij 5.a. genoemde rotonde, in zuidelijke richting;
b. de afrit van de provinciale weg N366 naar de bij 5.b. genoemde rotonde, in noordelijke richting;
 
9. door het plaatsen van het bord overeenkomstig model C9 van bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten
te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan
 25 km/uur en brommobielen, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen:
- de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal, vanaf de aansluiting met de Handelsweg tot de bij
 5.a. genoemde rotonde;
 
10. door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen G12a en G12b, beide van bijlage 1
 van het RVV 1990 aan te duiden als verplicht (brom)fietspad/einde verplicht (brom)fietspad:
- het pad, gelegen direct aan de oostzijde van de A.G. Wildervanckweg te Ter Apelkanaal en
tussen de aansluiting met de Handelsweg en de weg genaamd Jipsingboermussel;
 
11. Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie www.officielebekendmakingen.nl/
Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten) en de Kanaalstreek/Ter Apeler Courant (edities van
  woensdag 10 september 2014).
Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/ 
bekendmakingen.
 
12. Een afschrift van dit besluit te zenden naar:
- Politie Eenheid Noord-Nederland, District Groningen, RET, Cluster Verkeer te Assen, per e-mail
naar: div.non@drenthe.politie.nl;
- gemeente Vlagtwedde, per e-mail naar: josvogt@vlagtwedde.nl;
- gemeente Stadskanaal, per e-mail naar: h.ensing@stadskanaal.nl;
- Qbuzz, t.a.v. de heren P. Huzeling en B. van Duinen, per e-mail naar:
StremmingenGD@qbuzz.nl;
- Senza Communicatie, per e-mail naar: p.limburg@senza.nl;
- Ministerie van Defensie, DVVO;
- de afdelingen Verkeer & Vervoer, Beheer & Onderhoud en Wegenbouw, alle van de provincie
Groningen.
Groningen, 2 september 2014.

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

R.A. Lombaerts
Hoofd van de afdeling Wegenbouw
Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een ieder wiens belang rechtstreeks bij dit
besluit is betrokken, tijdens de termijn van terinzageligging (met ingang van donderdag 11
september 2014 tot en met woensdag 22 oktober 2014 in kamer D416 van het provinciehuis te
 Groningen), een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift kan worden gestuurd
 naar de provincie Groningen, t.a.v. Gedeputeerde Staten, Postbus 610, 9700 AP Groningen. Als
 er bezwaar is gemaakt, kan ook een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Rechtbank
 Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
Een dergelijk verzoek moet zijn ondertekend en ten minste het volgende bevatten:
- de naam en het adres van de verzoeker;
- de dagtekening;
- de gronden van het verzoek (motivering).
   Bij het verzoek moet voorts een afschrift van het bezwaarschrift worden overgelegd. Zo mogelijk
wordt ook een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft, overgelegd. Naar
aanleiding van het verzoek kan de bevoegde voorzieningenrechter een voorlopige voorziening
treffen als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan
griffierecht geheven.
Informatie is te verkrijgen bij de heer I.J. Westerdijk van de afdeling Wegenbouw van de provincie
Groningen, telefoon: 050 - 316 46 03.
 
 
Naar boven