Verkeersbesluit
Logo Lingewaard
Kenmerk: 14INT01391
Onderwerp
Verkeersbesluit tot handhaven, opheffen en instellen van diverse verkeersmaatregelen op de Van Voorststraat en Loostraat te Huissen in verband met herinrichting van (delen van) deze straten.
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, en paragraaf 7b van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Lingewaard 2014, is de teamleider Infrastructuur bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Overwegende dat:
    • de gemeente Lingewaard in 2014 in een aantal van haar kernen aan de slag gaat, dan wel reeds aan de slag is, met verbetering, vervanging en renovatie van het bestaande riool;
    • de werkzaamheden in de kern Huissen omvatten o.a. het vervangen van het riool in de Van Voorststraat en een deel van de Loostraat behelst;
    • de gemeente met betrekking tot de bovengenoemde werkzaamheden in Huissen in het kader van ‘werk met werk maken’ tevens van de gelegenheid gebruik wenst te maken om de Van Voorststraat en het gedeelte van de Loostraat tussen Kruigang en Bredestraat her in te richten;
    • de Van Voorststraat en de Loostraat beide zogenaamde gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom zijn, waarop een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt;
    • de nadruk op gebiedsontsluitingswegen ligt op een vlotte doorstroming van het verkeer, waarbij uitwisseling van verkeer met omliggende (woon)straten plaatsvindt op veilig vormgegeven kruispunten;
    • een kenmerk van gebiedsontsluitingswegen daarnaast bestaat uit het zoveel mogelijk scheiden van langzaam en gemotoriseerd verkeer om zodoende grote verschillen in snelheid en massa op de rijbaan te voorkomen en daarmee de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers zoveel mogelijk te waarborgen;
    • de herinrichting van de Van Voorststraat en Loostraat, gelet op het voorgaande, dan ook enerzijds is gericht op het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en anderzijds op het verbeteren/waarborgen van de verkeersveiligheid van met name langzame verkeersdeelnemers door deze een als zodanig duidelijk herkenbare eigen plek op de weg te geven;
    • de herinrichting in dat verband, naast het aanbrengen van nieuwe verharding en markeringen, voorziet in het wijzigen, opheffen dan wel instellen van een aantal verkeersmaatregelen;
    • de eerste van deze verkeersmaatregelen het aanpassen van de huidige voorrangsregeling ter hoogte van een aantal kruispunten op de Van Voorststraat en de Loostraat betreft;
    • zowel de Van Voorststraat als de Loostraat zijn aangewezen als voorrangsweg, waarbij ter hoogte van zijwegen een voorrangsregeling van kracht is waarbij bestuurders komende vanuit zijwegen voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de Van Voorststraat als de Loostraat;
    • de voorrang ter hoogte van de aansluiting van de zijwegen op de Van Voorststraat en de Loostraat in de huidige situatie is geregeld middels de aanwezigheid van bebording en haaientanden op het wegdek;
    • het in het kader van de herinrichting van beide straten wenselijk wordt geacht om de aansluitingen van zijwegen op de Van Voorststraat als een in- en uitritconstructie vorm te geven, hetgeen concreet betekent dat de volgende aansluitingen worden aangepast:
      • de aansluiting van de Korte Loostraat op de Van Voorststraat;
      • de aansluiting van de Pater Rijkenstraat op de Van Voorststraat;
      • de aansluiting van de Van Gelrestraat op de Van Voorststraat;
      • de aansluiting van de Duisterestraat op de Van Voorststraat;
    • met de aanwezigheid van een in- en uitritconstructie de voorrang ter plaatse feitelijk geregeld is aangezien bestuurders ingevolge artikel 54 van het RVV 1990 bij het in- en uitrijden van een in- en uitrit overig verkeer voor moeten laten gaan;
    • het voorgaande derhalve betekent dat de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de bovengenoemde aansluitingen kan worden opgeheven, hetgeen middels dit verkeersbesluit wordt bewerkstelligd;
    • voorts benadrukt moet worden dat met de reconstructie van bovengenoemde kruispunten geen verandering wordt aangebracht in de wijze waarop ter plaatse voorrang verleend moet worden, maar wel wordt bewerkstelligd:
      • dat de ondergeschiktheid van de zijwegen ten opzichte van de voorrangsgerechtigde weg (Van Voorststraat) extra wordt benadrukt;
      • dat de naderingssnelheid ter hoogte van de betreffende aansluitingen op de Van Voorststraat door verkeer komende vanuit de zijwegen laag is, hetgeen positief is voor met name de verkeersveiligheid van het kruisende fietsverkeer op de Van Voorststraat;
      • dat overbodig geworden bebording en markering kan worden verwijderd, hetgeen gunstig is voor de kwaliteit van de openbare ruimte;
         
    • de tweede verkeersmaatregel die in het kader van de herinrichting wordt genomen bestaat uit het vervangen van de huidige fietsstroken aan weerszijden van de Van Voorststraat en Loostraat, voor zover gelegen tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, door vrijliggende paden aan weerzijden van de weg die worden aangewezen als verplicht fietspad;
    • bovengenoemde nieuwe vrijliggende fietspaden aansluiten op de reeds bestaande vrijliggende fietspaden aan weerszijden van de Loostraat,
    • fietsers als gevolg van deze maatregel ook op het heringerichte gedeelte van de Loostraat en de Van Voorststraat de beschikking krijgen over een vrijliggende fietsvoorziening, waardoor de verkeersveiligheid voor fietsers op deze (delen van) wegen derhalve wordt verbeterd;
    • daarnaast wordt bewerkstelligd dat met de nieuwe vrijliggende fietspaden uniform ingerichte fietsvoorzieningen op de gehele route Loostraat – Van Voorststraat komen te liggen, hetgeen naast een verbetering van de verkeersveiligheid ook een verbetering van de doorstroming voor de fiets betekent;
       
    • de derde verkeersmaatregel bestaat uit het aanleggen van een aantal middenbermen, welke tot doel hebben om voetgangers de gelegenheid te geven om de straat waarop deze wordt aangelegd in twee fasen over te steken;
    • het in deze gaat om het aanleggen van een nieuwe middenberm op de volgende locaties:
      • Van Voorststraat, tussen de Bredestraat en de Korte Loostraat;
      • Van Voorststraat, ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats in de schoolzone nabij het kruispunt Van Voorststraat – Van Gelrestraat – Pater Rijkenstraat;
    • het verder wenselijk wordt geacht dat ter hoogte van elk van de bovengenoemde middenbermen middels bebording een gebod voor bestuurders wordt ingesteld om de betreffende middenberm bij nadering aan de rechterzijde te passeren;
    • bestuurders hiermee enerzijds worden geattendeerd op de aanwezigheid van de middenbermen in kwestie en anderzijds wordt voorkomen dat bestuurders de middenbermen onverhoopt langs de verkeerde zijde passeren, hetgeen gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben;
    • de huidige middenberm in de Kruigang, ter hoogte van de aansluiting op de Loostraat, in het kader van de herinrichting komt te vervallen;
    • het huidige van kracht zijnde passeergebod op deze middenberm dan ook middels dit verkeersbesluit wordt ingetrokken;
       
    • voorts genoemd dient te worden dat de gemeente in haar archieven geen verkeersbesluiten heeft aangetroffen waarin de huidige verkeersmaatregelen op de (delen van de) Loostraat en Van Voorststraat die nu heringericht gaan worden zijn vastgelegd;
    • de gemeente het om administratieve redenen dan ook wenselijk acht om de huidige verkeersmaatregelen die ook na de herinrichting worden gehandhaafd formeel middels dit verkeersbesluit vast te leggen;
    • het in deze gaat om het handhaven van de volgende verkeersmaatregelen:
      • de aanduiding van de Loostraat en Van Voorststraat, tussen Kruigang en de rotonde Stadswal, als voorrangsweg;
      • de huidige adviessnelheid van 30 km/uur op het gedeelte van de Van Voorststraat dat is aangeduid als schoolzone;
      • de huidige verplichte rijrichtingen rechtdoor/rechtsaf en rechtdoor/linksaf, waarvan fietsers worden uitgezonderd, op de Van Voorststraat ter hoogte van het kruispunt met de Van Gelrestraat. Deze verplichte rijrichting is ter plaatse van kracht in verband met het eenrichtingsregime dat in de Van Gelrestraat van kracht is, waarbij het niet is toegestaan om deze vanaf de Van Voorststraat in te rijden;
      • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Bredestraat op de Van Voorststraat;
      • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van het Van Wijkplein op de Van Voorststraat;
      • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Kruigang op de Loostraat;
      • de huidige passeergeboden voor bestuurders om de in de straten aanwezige middenbermen bij nadering aan de rechterzijde te passeren;
    • tot slot genoemd dient te worden dat de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen allen strekken tot het zoveel mogelijk waarborgen van de doorstroming van het verkeer en het verzekeren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers;
Vereisten van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
 
Het is daarom gewenst om:
  • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de hieronder genoemde aansluitingen op te heffen in verband met de reconstructie van de betreffende aansluitingen tot in- en uitritconstructie, door het verwijderen van de borden conform model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de aanwezige haaientanden op het wegdek,:
    • a.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Korte Loostraat op de Van Voorststraat;
    • b.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Pater Rijkenstraat op de Van Voorststraat;
    • c.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Van Gelrestraat op de Van Voorststraat;
    • d.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Duisterestraat op de Van Voorststraat;
  • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Bredestraat op de Van Voorststraat te handhaven;
  • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van het Van Wijkplein op de Van Voorststraat te handhaven;
  • de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Kruigang op de Loostraat te handhaven;
  • de huidige fietsstroken aan weerszijden van de Loostraat en Van Voorststraat, voor zover gelegen tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, op te heffen en de nieuwe vrijliggende fietspaden die in de plaats hiervan worden aangelegd aan te wijzen als verplicht fietspad;
  • de reeds bestaande vrijliggende fietspaden aan weerszijden van de Loostraat en Voorststraat, voor zover gelegen tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, te handhaven;
  • de aanduiding van de Loostraat en Van Voorststraat, tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, als voorrangsweg te handhaven;
  • de huidige adviessnelheid van 30 km/uur in het als schoolzone aangewezen gedeelte van de Van Voorststraat te handhaven;
  • de huidige verplichte rijrichtingen rechtdoor/rechtsaf en rechtdoor/linksaf voor bestuurders op de Van Voorststraat ter hoogte van het kruispunt met de Van Gelrestraat te handhaven;
  • de huidige reeds aanwezige passeergeboden voor bestuurders om de in de straten aanwezige middenbermen bij nadering aan de rechterzijde te passeren;
  •  
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:
  • 1.
    de huidige adviessnelheid van 30 km/uur op het als schoolzone aangeduide gedeelte van de Van Voorststraat, globaal gelegen tussen de Korte Loostraat en de Van Gelrestraat, te handhaven door het terugplaatsen van de borden model A4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 nadat de herinrichting van de Loostraat en Van Voorststraat is voltooid;
  • 2.
    de huidige aanduiding van de Loostraat en de Van Voorststraat, tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, als voorrangsweg te handhaven door het terugplaatsen en waar nodig (bij)plaatsen van borden model B1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 nadat de herinrichting van beide straten is voltooid;
  • 3.
     de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de hieronder genoemde aansluitingen op te heffen in verband met de reconstructie van de betreffende aansluitingen tot in- en uitritconstructie, door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage I van het RVV 1990 alsmede de aanwezige haaientanden op het wegdek;
    • a.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Korte Loostraat op de Van Voorststraat;
    • b.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Pater Rijkenstraat op de Van Voorststraat;
    • c.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Van Gelrestraat op de Van Voorststraat;
    • d.
      de voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Duisterestraat op de Van Voorststraat;
  • 4.
    het bijbehorende (onderdeel van het) verkeerbesluit, voor zover betrekking hebbende op het instellen van de onder punt 3 van dit besluit genoemde voorrangsregelingen, hierbij in te trekken.
  • 5.
    door het terugplaatsen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het opnieuw aanbrengen van haaientanden na de herinrichting van de Loostraat en Van Voorststraat:
    • a.
      de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Bredestraat op de Van Voorststraat, waarbij het verkeer op de Van Voorststraat voorrang geniet, te handhaven;
    • b.
      de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van het Van Wijkplein op de Van Voorststraat, waarbij het verkeer op de Van Voorststraat voorrang geniet, te handhaven;
    • c.
      de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Kruigang op de Loostraat, waarbij het verkeer op de Loostraat voorrang geniet, te handhaven;
  • 6.
    door het (terug)plaatsen van borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een passeergebod voor bestuurders in te stellen dan wel te handhaven om de hieronder genoemde middenbermen bij nadering aan de rechterzijde te passeren:
    • a.
      de bestaande middenbermen in de Loostraat gelegen ter hoogte van het kruispunt met de Kruigang;
    • b.
      de nieuwe middenberm die in de Van Voorststraat, tussen de Bredestraat en de Korte Loostraat, wordt aangelegd;
    • c.
      de nieuwe middenberm die in de Van Voorststraat, ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats nabij het kruispunt met de Van Gelrestraat en Pater Rijkenstraat, wordt aangelegd;
    • d.
      de bestaande middenberm in de Van Voorststraat ter hoogte van de aansluiting op de rotonde Stadswal;
  • 7.
    het huidige passeergebod voor bestuurders om de middenberm in de Kruigang, gelegen ter hoogte van de aansluiting op de Loostraat, bij nadering aan de rechterzijde te passeren op te heffen in verband met het vervallen van de betreffende middenberm, door het verwijderen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het intrekken van het bijbehorende (onderdeel van het) verkeersbesluit waarin destijds is besloten tot het instellen van dit passeergebod;
  • 8.
    de huidige verplichte rijrichting rechtdoor/rechtsaf op de Van Voorststraat ter hoogte van het kruispunt met de Van Gelrestraat, voor bestuurders komende vanuit zuidoostelijke richting en waarvan fietsers worden uitgezonderd, te handhaven door het terugplaatsen van bord model D6r van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord OB52 nadat de herinrichting van de straat is voltooid;
  • 9.
    de huidige verplichte rijrichting rechtdoor/linksaf op de Van Voorststraat ter hoogte van het kruispunt met de Van Gelrestraat, voor bestuurders komende vanuit noordwestelijke richting en waarvan fietsers worden uitgezonderd, te handhaven door het terugplaatsen van bord model D6l van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord OB52 nadat de herinrichting van de straat is voltooid;
  • 10.
    de huidige fietsstroken aan weerszijden van de Loostraat en Van Voorststraat, voor zover gelegen tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, op te heffen en het (onderdeel van het) verkeersbesluit waarin destijds is besloten tot het instellen van deze fietsstroken hierbij in te trekken;
  • 11.
    door het (terug)plaatsen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990:
    • a.
      de nieuwe vrijliggende paden die in het kader van de herinrichting aan weerszijden van de Loostraat en Van Voorststraat worden gerealiseerd, tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, aan te wijzen als verplicht fietspad;
    • b.
      de in de huidige situatie reeds bestaande als verplicht fietspad aangewezen vrijliggende paden aan weerszijden van de Loostraat en Van Voorststraat, voor zover aanwezig tussen de Kruigang en de rotonde Stadswal, te handhaven;
  • 12.
    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeerstekens te plaatsen, aan te brengen dan wel te verwijderen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk aan verbonden tekeningen.
 
Bezwaar
Indien u het niet eens bent met dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons indienen.
 
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
  • de naam en het adres van de indiener;
  • de dagtekening (datum);
  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • de gronden van het bezwaar of beroep (motivering).
 
Het bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Voor schorsende werking is een uitspraak van de Voorzieningenrechter nodig. Hiervoor kan, tegelijk met of na de indiening van het bezwaarschrift, een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Hiervoor is griffierecht verschuldigd.
 
Tegen dit besluit kunnen eventueel ook andere belanghebbenden een bezwaarschrift indienen.
 
Bemmel, 21 juli 2014
 
namens burgemeester en wethouders van Lingewaard,
 
 
afdeling Openbare Ruimte,
E.J.T. Dirks, teamleider Infrastructuur.
Naar boven