Lelystad verkeersbesluit:
Logo Lelystad
Aanduiden van een verplicht fiets/bromfietspad langs de Larserringweg en het regelen van de voorrang op de kruisingen waar het verplicht fiets/bromfietspad conflicteert met gemotoriseerd verkeer.
Registratienummer: 141027867
Het college van de gemeente Lelystad,
Gelet op:
  • -
    de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
  • -
    het bepaalde in artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan ons college toekomt;
Overwegingen:
  • 1.
    De gemeenteraad heeft in november 2013 de verkeersvisie buitengebied vastgesteld.
  • 2.
    Hierbij is de Larsserringweg aangewezen als een gebiedsontsluitingsweg waarbij de maximum snelheid van 80 km/u is gebleven.
  • 3.
    Bij een dergelijke snelheid dienen fietsers en bromfietsers volgens Duurzaam Veilig, geen gebruik te maken van de weg.
  • 4.
    Bewoners hebben tijdens de inspraakavonden “Verkeersvisie Buitengebied” de nadrukkelijke wens voor een uitbreiding van het al bestaande vrijliggende fietspad gepleit.
  • 5.
    De Larserringweg is opgenomen in de toeristische fietsknooppuntenroute, waardoor de verwachting is dat het fietsverkeer zal toenemen.
  • 6.
    Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
  • 7.
    de betreffende weg is in beheer bij de gemeente Lelystad;
Doel van het besluit:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
Motivering
Langs de Larserringweg wordt een nieuw verplicht fiets/bromfietspad voor de afwikkeling het brom- en fietsverkeer gerealiseerd.
De Larserringweg is een circa zeven kilometer lange gestrekte weg. Langs het noordelijke deel van de Larserringweg ligt er over een lengte van circa 1 kilometer al een vrij-liggend verplicht fiets/bromfietspad.
Dit pad wordt verlengd tot aan de Rietweg. Momenteel moeten alle fietsers en bromfietsers, buiten het al aangelegde fiets/bromfietspad, gebruik maken van de weg. Deze weg staat open voor al het verkeer. De maximaal toegelaten snelheid is op deze weg 80 km/u. De Larserringweg wordt ook door scholieren gebruikt. Door het grote snelheidsverschil tussen fietsers, bromfietsers en gemotoriseerd verkeer is een vrijliggend fiets/bromfietspad zeer gewenst.
Met de aanleg van dit vrij liggende verplicht fiets/bromfietspad en de aanduiding daarvan tot verplicht fiets/bromfietspad wordt de verkeersveiligheid voor de fietsers en bromfietsers nadrukkelijk verbeterd.
Mede hierom is het wenselijk dat onderstaande maatregelen worden uitgevoerd en middels een verkeersbesluit worden geformaliseerd.
Bij de kruisingen met de Zeebiesweg en de Lisdoddeweg wordt verplicht fiets/bromfietspad uitgebogen zodat men voorrang moet verlenen op het verkeer van de Zeebiesweg en de Lisdoddeweg. Bovendien is de oversteek van de zijwegen van de Larserringweg, via de bestaande verkeersgeleiders zodat er door de fietsers en bromfietsers gefaseerd kan worden overgestoken.
Fietsers en bromfietsers dienen bij de Zeebiesweg en de Lisdoddeweg, de Larserringweg over te steken met behulp van de "opvang" paden. Het verkeer op de Larserringweg heeft voorrang op het overstekende verkeer. Door middel van markering zal de snelheid beheerst worden. Er worden borden geplaatst met een adviessnelheid 60km/h. Na de kruising wordt de adviessnelheid beëindigd. Daarnaast worden de kruisingen met de Larserringweg en de Lisdoddeweg en Zeebiesweg verduidelijkt door schijnplateaus.
Belangenafweging
De aanleg van het vrijliggende fiets/bromfietspad is een uitdrukkelijke wens van bewoners van het buitengebied. Dit project is na inspraakreacties op de visie Buitengebied naar voren gehaald in uitvoering.
De in dit verkeersbesluit opgenomen maatregelen dienen in het bijzonder de belangen van de fietser en de bromfietser.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gevoerd met de korpschef.
Er is een positief schriftelijk advies van de korpschef ontvangen over de verkeersmaatregel, registratienummer:- .
Besluit
  • 1.
    door plaatsing van borden volgens model G12a (verplicht fiets/bromfietspad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 het verplichte fiets/bromfietspad langs de Larserringweg,vanaf de Dronterweg tot aan de kruising met de Rietweg, aan te duiden.
  • 2.
    door plaatsing van borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te bepalen dat het verkeer komend van de uitrit Zeeasterweg voorrang moet verlenen aan de bestuurders van de kruisende weg Larserringweg.
  • 3.
    Door plaatsing van borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) bij de fietsoversteken Lisdoddeweg, kruising/fietsoversteek Larserringweg – Lisdoddeweg, Zeebiesweg, kruising/fietsoversteek Larserringweg – Zeebiesweg en fietsoversteek Larserringweg ter hoogte van Rietweg, te bepalen dat het verkeer op het fiets/bromfietspad voorrang verleent aan bestuurders op de kruisende weg.
  • 4.
    Door plaatsing van borden G12a (verplicht fiets/bromfietspad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 de opvangpaden op de Lisdoddeweg en de Zeebiesweg aan te duiden als verplicht fiets/bromfietspad.
  • 5.
    Door plaatsing van borden A4 60km p/u (adviessnelheid), van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor de kruispunten Larserringweg – Zeebiesweg, Larserringweg – Lisdoddeweg en Larserringweg – Zeebiesweg de maximum snelheid van 60 km p/u te adviseren.
  • 6.
    Door plaatsing van borden A5 60 km p/u (einde adviessnelheid) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, na de kruispunten Larserringweg – Zeebiesweg, Larserringweg – Lisdoddeweg en Larserringweg – Zeebiesweg, de adviessnelheid van 60 km p/u te beëindigen.
één en ander aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;
Lelystad, 19 augustus 2014
Datum van publicatie: 27 augustus 2014
Het college van de gemeente Lelystad,
de secretaris
de burgemeester
Openbaarmaking en ter visie legging
Het verkeersbesluit ligt voor een ieder van 28 augustus 2014 tot 10 oktober 2014 ter inzage tijdens de openingstijden bij de Stadswinkel.
Bezwaar
Openbare bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door publicatie in de digitale Staatdscourant en de Flevopost, editie 27 augustus 2014, verspreidingsgebied Lelystad.
Gelet op de artikelen 3:45, 6:5 en 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de datum van publicatie tegen dit verkeersbesluit bezwaar maken bij het college van de gemeente Lelystad.
Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan het college van de gemeente Lelystad, afdeling Beheer Openbare Ruimte, Postbus 91, 8200 AB Lelystad.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op.
Indien spoedeisende belangen daartoe nopen, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland een voorlopige voorziening worden gevraagd. Het adres van de rechtbank is:
Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.
Voor het voeren van deze procedure is een griffierecht verschuldigd
Naar boven