Het aanbrengen en verwijderen van de hieronder genoemde verkeerstekens ten behoeve van verschillende maatregelen in het kader van de aanpak kritische ontwerpelementen (AKOE) in de provincie Noord-Brabant op rijksweg A27, te weten:
het aanbrengen van
fileproofmarkering
op:
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 7.650 en km. 7.200 ter hoogte van verzorgingsplaats Galgeveld te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 9.350 en km. 9.800 ter hoogte van verzorgingsplaats Kalix Berna te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 10.900 en km. 10.500 ter hoogte van aansluiting 17 te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 11.250 en km. 11.500 ter hoogte van aansluiting 17 te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 21.100 en km. 21.550 ter hoogte van aansluiting 20 te Geertruidenberg.
het aanbrengen of verlengen van blokmarkering op:
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 8.750 en km. 8.950 ter hoogte van verzorgingsplaats Kalix Berna te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 13.450 en km. 13.300 ter hoogte van aansluiting 19 te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 17.800 en km. 17.400 ter hoogte van knooppunt Hooipolder in de gemeente Geertruidenberg;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 21.500 en km. 20.700 ter hoogte van aansluiting 20 te Geertruidenberg;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 22.150 en km. 22.350 ter hoogte van aansluiting 21 te Hank;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 31.200 en km. 31.650 ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 32.050 en km. 31.750 ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam.
het aanbrengen, wijzigen of verwijderen van een (dubbele) doorgetrokken streep op:
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 5.100 en km. 5.250 ter hoogte van aansluiting 15 te Breda;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 8.750 en km. 8.950 ter hoogte van verzorgingsplaats Kalix Berna te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 13.450 en km. 13.300 ter hoogte van aansluiting 19 te Oosterhout;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 17.800 en km. 17.400 ter hoogte van knooppunt Hooipolder in de gemeente Geertruidenberg;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 21.500 en km. 20.700 ter hoogte van aansluiting 20 te Geertruidenberg;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 22.150 en km. 22.350 ter hoogte van aansluiting 21 te Hank;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 28.450 en km. 28.300 ter hoogte van aansluiting 22 te Nieuwendijk;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 31.200 en km. 31.650 ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam;
-
-
hoofdrijbaan rechts tussen km. 31.550 en km. 31.650 ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam;
-
-
hoofdrijbaan links tussen km. 32.050 en km. 31.750 ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, zoals genoemd zijn in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a. van de Wvw ben ik bevoegd dit besluit te nemen.
In het kader van de aanpak kritische ontwerpelementen (AKOE) worden op rijksweg A27 in de provincie Noord-Brabant een aantal maatregelen genomen. Deze maatregelen zijn ter bevordering van de verkeersveiligheid en zijn onderdeel van een maatregelenpakket dat wordt genomen, zodat de maximumsnelheid van 130 km/uur voor de betreffende wegvakken kan gaan gelden.
In verband met deze maatregelen moeten er verkeerstekens op en langs rijksweg A27 worden aangebracht of verwijderd. Hieronder vindt u de specifieke maatregelen per locatie waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft:
Op de hoofdrijbaan links ter hoogte van aansluiting 20 te Geertruidenberg wordt de invoegstrook over de bestaande vluchtstrook verlengd door het wijzigen van de markering. Hiertoe wordt tussen km. 21.500 en km. 20.700 130 meter blokmarkering aangebracht en wordt de doorgetrokken streep over 200 meter gewijzigd (AKOE locatie 78-5).
Op de hoofdrijbaan rechts ter hoogte van aansluiting 20 te Geertruidenberg wordt 450 meter fileproofmarkering aangebracht door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen km. 21.00 en km. 21.550 (AKOE locatie 78-7).
Op de hoofdrijbaan rechts ter hoogte van aansluiting 21 te Hank wordt het puntstuk en de uitvoegstrook verlengd. Tussen km. 22.150 en km. 22.350 wordt het bestaande puntstuk met 50 meter verlengd door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep. Tevens wordt tussen km. 22.150 en km. 22.350 de uitvoegstrook met 60 meter verlengd door het wijzigen van de bestaande doorgetrokken streep over 200 meter en het aanbrengen van blokmarkering over een lengte van 60 meter (AKOE locatie 78-8).
Op de hoofdrijbaan rechts ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam wordt tussen km. 31.550 en km. 31.650 het bestaande puntstuk met 46 meter verlengd door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep (AKOE locatie 79-2).
Op de hoofdrijbaan links ter hoogte van aansluiting 22 te Nieuwendijk wordt tussen km. 28.450 en km. 28.300 het bestaande puntstuk met 50 meter verlengd door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep (AKOE locatie 79-6).
Op de hoofdrijbaan links ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam wordt het puntstuk en de invoegstrook verlengd. Tussen km. 31.200 en km. 31.650 wordt het bestaande puntstuk verlengd met 70 meter door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep. Tussen genoemde kilometers wordt tevens de uitvoegstrook met 140 meter verlengd door het wijzigen van de bestaande doorgetrokken streep over 210 meter en het aanbrengen van blokmarkering over een lengte van 140 meter (AKOE locatie 79-7).
Op de hoofdrijbaan links ter hoogte van aansluiting 23 te Werkendam wordt het puntstuk en de uitvoegstrook verlengd. Tussen km. 32.050 en km. 31.750 wordt het bestaande puntstuk verlengd met 55 meter door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep. Tussen genoemde kilometers wordt tevens de uitvoegstrook met 66 meter verlengd door het wijzigen van de bestaande doorgetrokken streep over 287 meter en het aanbrengen van blokmarkering over een lengte van 66 meter (AKOE locatie 79-8).
Op de hoofdrijbaan rechts ter hoogte van aansluiting 15 te Breda wordt tussen km. 5.100 en km. 5.250 het bestaande puntstuk verlengd met 110 meter door middel van het het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep (AKOE locatie 111I-8).
Op de hoofdrijbaan rechts ter hoogte van verzorgingsplaats Kalix Berna te Oosterhout wordt de uitvoegstrook over de bestaande vluchtstrook verlengd door het wijzigen van de markering. Hiertoe wordt tussen km. 8.750 en km. 8.950 50 meter blokmarkering aangebracht en wordt de doorgetrokken streep over 177 meter gewijzigd (AKOE locatie 111I-9).
Op de hoofdrijbaan rechts ter hoogte van verzorgingsplaats Kalix Berna te Oosterhout wordt 440 meter fileproofmarkering aangebracht door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen km. 9.350 en km. 9.800 (AKOE locatie 111I-10).
Op de hoofrijbaan rechts ter hoogte van aansluiting 17 te Oosterhout wordt 225 meter fileproofmarkering aangebracht door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen km. 11.250 en km. 11.500 (AKOE locatie 111I-12).
Op de hoofrijbaan links ter hoogte van verzorgingsplaats Galgeveld te Oosterhout wordt 420 meter fileproofmarkering aangebracht door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen km. 7.650 en km. 7.200 (AKOE locatie 111I-27).
Op de hoofrijbaan links ter hoogte van aansluiting 17 te Oosterhout wordt 420 meter fileproofmarkering aangebracht door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen km. 10.900 en km. 10.500 (AKOE locatie 111I-29).
Op de hoofdrijbaan links ter hoogte van aansluiting 19 te Oosterhout wordt de invoegstrook over de bestaande vluchtstrook verlengd door het wijzigen van de markering. Hiertoe wordt tussen km. 13.450 en km. 13.300 90 meter blokmarkering aangebracht en wordt de doorgetrokken streep over 170 meter gewijzigd (AKOE locatie 111I-31).
Op de hoofdrijbaan links ter hoogte van knooppunt Hooipolder te Geertruidenberg wordt de invoegstrook over de bestaande vluchtstrook verlengd door het wijzigen van de markering. Hiertoe wordt tussen km. 17.800 en km. 17.400 90 meter blokmarkering aangebracht en wordt de doorgetrokken streep over 225 meter gewijzigd (AKOE locatie 111I-32).
Vanwege de doelstellingen, zoals die in de Wvw in artikel 2 zijn aangegeven is het vanuit:
-
-
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
-
-
het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
-
-
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
-
-
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
-
-
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
van belang dat de boven genoemde maatregelen worden genomen.
De geschetste situaties zijn aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen:
-
-
locatie 78-5 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 78-7 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 78-8 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 79-2 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 79-6 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 79-7 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 79-8 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-8 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-9 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-10 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-12 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-27 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-29 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-30 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-31 van 24 juni 2014;
-
-
locatie 111I-32 van 24 juni 2014.
De betrokken weggedeelten zijn in beheer bij het Rijk en zijn gelegen in de gemeenten Breda, Oosterhout, Geertruidenberg en Werkendam.
Door mij is geen voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Reden hiervan is, dat ik ervan uitga dat belanghebbenden door het nemen van dit besluit niet in hun rechten worden aangetast.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Nationale Politie, Regionale Eenheid Zeeland – West-Brabant, Staf District, te Oosterhout.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
hoofd Vergunningverlening
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland,