Voorrangsregeling Aadijk
Logo Almelo
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Vereiste van besluit:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Uit het oogpunt van:
  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg
  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
Is het gewenst om
De voorrang te regelen op de kruising Burgemeesterschneiderssingel en de Aadijk (borden B06 en J19), de verplichte rijrichting aan te geven door het plaatsen van de borden (D05, D04 D02L en D02R) en een verbod in te stellen voor bestuurders “door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting” (borden F5 en F6).
Motivering:
Begin 2001 is binnen de deelontwikkeling “ Bleskolk ” van het bedrijventerrein Turfkade West, tussen de Bleskolksingel en de Aadijk , een deel van de BMSS aangelegd. Met de aanleg werd geanticipeerd op ontwikkeling van het plan Waterrijk. Dit wegdeel loopt nu dood tegen de Aadijk . In de oorspronkelijke plannen voor Waterrijk werd de BMSS in de periode 2006- 2008 doorgetrokken richting het noorden en daar aantakken op de N36. Door de successievelijke bijstellingen van het plan is doortrekken tot de N36 niet meer aan de orde. Afhankelijk van de woningbouwontwikkeling Almelo Noordflank en de keuzes voor de ontwikkeling van het transitiegebied boven de Westermaatweg, zal er op termijn hooguit sprake zijn van een doortrekking en aantakking van de BMSS op de Almeloseweg .
In 2001 is de verkoop van de bedrijfskavels tussen de Virulyweg en BMSS gestart. Deze kavels zijn ontsloten aan de zijde van de Virulyweg maar hebben tevens een “zichtgevel” aan de zijde van de BMSS. Op grond van het beeldkwaliteitsplan werden kopers van een bedrijfskavel verplicht zowel aan de zijde van de Virulyweg als aan de zijde van de BMSS een voorgevel te realiseren.
Omstreeks 2003 / 2004 zijn hier de eerste bedrijfsgebouwen opgeleverd. Feit is dat 7 jaar na de geplande doortrekking van de BMSS deze zichtlokatie niet de verwachte “exposure” voor de bedrijven oplevert. Hieraan kan (deels) tegemoet worden gekomen door het aanleggen en openstellen van de kruisingAadijk – BMSS. De openstelling mag echter niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid van met name langzaam verkeer
Alternatieven en voorgestelde keuze
De facto zijn er drie alternatieven:
  • 1.
    Huidige situatie handhaven tot er meer duidelijkheid is over woningbouwontwikkeling van Almelo Noordflank en de transitiestrategie van het gebied boven de Westermaatweg.
  • 2.
    Openstellen van de kruising en upgraden van de Aadijk in combinatie met de aanleg van een vrij liggend fietspad.
  • 3.
    Openstellen van de kruising voor uitsluitend personenauto’s en langzaam verkeer. Vrachtverkeer heeft in dit alternatief niet de mogelijkheid links of rechts af te slaan richting respectievelijk de Plesmanweg en de Almeloseweg . (zie bijlagen 1 & 2)
Ad 1
Voordeel is dat met deze optie er geen investeringen hoeven te worden gedaan.
Echter; in het licht van de voorgeschiedenis en de hierbij gewekte verwachtingen, ontraden wij deze optie.
Ad 2
Voordeel van deze optie is een voor zowel autoverkeer als langzaam verkeer, adequate verbinding tussen de Almeloseweg en het bedrijventerrein. Nadeel zijn de hoge kosten. De aanlegkosten zijn geraamd op minimaal € 565.000 ,- Dit is exclusief kosten voor verwerving, verleggen kabels en leidingen en groen. Ook is een ruimtelijke procedure nodig met een geschatte doorlooptijd van 1 jaar. Als de woningbouwontwikkeling van Almelo Noordflank stagneert en er meer zicht is op de ontwikkeling van het transitiegebied kan deze optie nog aan de orde komen. Op dit moment ontraden wij deze optie omdat kosten en vereiste ambtelijke inzet niet in verhouding staan tot de opbrengst en de verkeerstechnische voordelen.
Ad 3: voorkeursvariant:
De zichtbaarheid van de bedrijven is beperkter dan in het oorspronkelijke plan Waterrijk.
Toch adviseren wij uw college te kiezen voor deze variant omdat met deze optie wordt tegemoetgekomen aan het profiel van zichtlocatie voor dit deel van het bedrijventerrein terwijl de kosten relatief gering zijn en de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is gewaarborgd.
In het ontwerp dat wij u voorstellen, is links èn rechts afslaan ( respectievelijk richting Plesman en Almeloseweg ) voor vrachtverkeer niet mogelijk.
Belangenafweging:
Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van het parkeerbeleidsplan. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor een of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij het opstellen van dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Gelet op
De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.
Besluiten:
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en wethouders om:
De voorrang te regelen op de kruising Burgemeesterschneiderssingel en de Aadijk (borden B06 en J19), de verplichte rijrichting aan te geven door het plaatsen van de borden (D05, D04 D02L en D02R) en een verbod in te stellen voor bestuurders “door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting” (borden F5 en F6).
Almelo, 14-08-2014
Hoogachtend,
Namens het college van Burgemeester en Wethouders van Almelo,
manager Centrale Registratie en Leefomgeving,
A.Smit
Bezwaarprocedure:
Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in het Almelo’s Weekblad.
Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet ten minste de volgende elementen bevatten:
  • -
    de naam en het adres van de indiener;
  • -
    de dagtekening;
  • -
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • -
    de gronden van het bezwaar.
Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.
In spoedgevallen is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo (telefoon 0546-832470). In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is dat u een bezwaarschrift hebt ingediend.
Afschrift van dit besluit incl. tekening wordt gezonden aan:
  • 1.
    Ligger
  • 2.
    De districtschef van het politiedistrict Noordwest-Twente t.a.v. de heer J. Tijink
  • 3.
    SB/BB/TS (2x)
  • 4.
    ROM/ROV/VV
  • 5.
    Publiekszaken
  • 6.
    Brandweer
  • 7.
    Ambulance Oost, Postbus 784, 7550 AT Hengelo
  • 8.
    Connexxion, Noordbroek 6, 7604 BJ Almelo
  • 9.
    Twente Milieu
  • 10.
    Stadstoezicht/Parkeerbeheer
  • 11.
    Connexxion Taxi Services B.V., Marssteden 30, 7547 TC Enschede, 053 4753431
  • 12.
    RVC Nederland, Zuiderspoorstraat 11/16, 7512 AX  ENSCHEDE
  • 13.
    ROM/ROV/VV/M. Marines
Naar boven