Autorisatiebesluit Belastingdienst Caribisch Nederland, Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)

Datum 25 juni 2014

Kenmerk 2014-0000323583

In het verzoek van 22 september 2013, 2013-0000615175 heeft de directeur van de Belastingdienst Caribisch Nederland verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de verstrekkingenvoorziening (PIVA-V) in verband met de heffing en invordering van belastingen, het innen en invorderen van lokale heffingen en het uitoefenen van toezicht op de in-, uit- en doorvoer van goederen en toezicht op accijnsgoederen.

Gelet op de artikelen 20, derde lid, en 26, eerste lid, van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Minister van Financiën:

de Minister van Financiën ten behoeve van de Belastingdienst Caribisch Nederland;

b. het bestuurscollege:

het bestuurscollege van het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba;

c. het openbaar lichaam:

het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba;

d. een ingeschrevene:

een ingeschrevene als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder g, van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES;

e. een persoonslijst:

een persoonslijst als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder e, van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES;

f. de verstrekkingenvoorziening:

de verstrekkingenvoorziening als bedoeld in artikel 3a van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES;

g. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving basisadministraties BES, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES;

h. de selectieverstrekking van gegevens:

de eenmalige of periodieke verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, onder 2e van de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES;

i. het Agentschap BPR:

het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Paragraaf 2. De selectieverstrekking van gegevens aan de Minister van Financiën

Artikel 2

  • 1. Op de selectiedatum worden in de verstrekkingenvoorziening eenmalig de persoonslijsten van de ingeschrevenen geselecteerd die op of na 1 januari 2011 ingezetene waren van Bonaire, Sint Eustatius of Saba.

  • 2. Van de geselecteerde persoonslijsten worden op de leveringsdatum de in de bijlage opgenomen gegevens aan de Minister van Financiën verstrekt voor zover deze gegevens op de persoonslijsten zijn opgenomen.

  • 3. De selectiedatum en de leveringsdatum worden door het Agentschap BPR in overleg met de Minister van Financiën vastgesteld.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de Minister van Financiën

Artikel 3

  • 1. De verstrekking van gegevens aan de Minister van Financiën die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij ‘indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ is vermeld.

  • 2. Indien een verstrekking aan de Minister van Financiën op grond van dit besluit een gegeven betreft dat door het bestuurscollege op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 3. Indien aan de Minister van Financiën gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De Minister van Financiën verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van Financiën;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van Financiën;

    • c. de gegevens uit een basisadministratie die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Minister van Financiën.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking met ingang van 25 juni 2014 en werkt terug tot en met 1 juni 2014.

's-Gravenhage, 25 juni 2014

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

Rubriek

Omschrijving

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

ID-nummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

01.81.10

Registereiland akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn

01.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon

   

51

PERSOON

   

51.01.20

ID-nummer persoon

51.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon

   

02

OUDER1

   

02.01.10

A-nummer ouder1

02.01.20

ID-nummer ouder1

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.20

Adellijke titel/predicaat ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

02.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1

02.81.10

Registereiland akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn

02.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder1

   

03

OUDER2

   

03.01.10

A-nummer ouder2

03.01.20

ID-nummer ouder2

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.20

Adellijke titel/predicaat ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

03.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2

03.81.10

Registereiland akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn

03.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder2

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.85.10

Datum van ingang geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Nationaliteit

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

ID-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.20

Adellijke titel/predicaat echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.07.40

Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn

06.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Eiland van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving op het eiland

08.10.10

Functie adres

08.10.20

District

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land waarnaar vertrokken

08.13.20

Datum vertrek van het eiland

08.13.30

Adres buitenland waarnaar vertrokken 1

08.13.40

Adres buitenland waarnaar vertrokken 2

08.13.50

Adres buitenland waarnaar vertrokken 3

08.14.10

Land vanwaar ingeschreven

08.14.20

Datum vestiging op het eiland

08.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfplaats

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Eiland van inschrijving

58.10.10

Functie adres

58.10.20

District

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.12.10

Locatiebeschrijving

58.13.20

Datum vertrek van het eiland

   

09

KIND

   

09.01.10

A-nummer kind

09.01.20

ID-nummer kind

09.02.10

Voornamen kind

09.02.20

Adellijke titel/predicaat kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

09.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Kind

   

10

VERBLIJFSVERGUNNING

   

10.39.10

Aanduiding verblijfsvergunning

10.39.20

Datum einde verblijfsvergunning

10.39.30

Ingangsdatum verblijfsvergunning

10.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfsvergunning

10.86.10

Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfsvergunning

   

60

VERBLIJFSVERGUNNING

   

60.39.10

Aanduiding verblijfsvergunning

60.39.20

Datum einde verblijfsvergunning

60.39.30

Ingangsdatum verblijfsvergunning

60.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfsvergunning

60.86.10

Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfsvergunning

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisadministraties persoonsgegevens BES vormt de juridische basis van een geautomatiseerd stelsel van bevolkingsadministraties op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland). Dit systeem staat bekend als Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba (PIVA). Het PIVA-stelsel kent twee (gekoppelde) vormen van databestanden. Door de eilanden zijn basisadministraties ingericht waarin persoonsgegevens in de vorm van persoonslijsten zijn opgeslagen. Om de gegevensverstrekking uit de bevolkingsadministraties van Caribisch Nederland zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen, is een centraal bestand opgebouwd met een kopie van alle persoonslijsten die ook in de drie PIVA’s van Caribisch Nederland aanwezig zijn, de verstrekkingenvoorziening.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Nederlandse overheidsorganen die persoonsgegevens uit de bevolkingsadministraties van Bonaire, Sint Eustatius en Saba nodig hebben voor de uitvoering van hun taak, kunnen deze gegevens verstrekt krijgen uit de verstrekkingenvoorziening. Daarnaast kunnen ook bepaalde in de regelgeving aangewezen niet-overheidsorganen met een bijzonder publiek of maatschappelijk belang gegevens verstrekt krijgen uit de verstrekkingenvoorziening.

Het autorisatiebesluit

Organisaties die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de PIVA-V dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken, de verzoekende organisatie op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES. Onder meer bepalend is in hoeverre het voor een goede taakvervulling noodzakelijk is dat deze gegevens op systematische wijze verstrekt worden en welke wijze van systematische gegevensverstrekking het meest in aanmerking komt, gezien de wijze waarop de verzoekende organisatie haar taak vervult. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, wiens gegevens de organisatie verstrekt wenst te krijgen, in acht genomen.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de verzoekende organisatie genomen. In dit autorisatiebesluit wordt opgenomen welke gegevens, over welke personen en voor welke taken, aan de organisatie worden verstrekt.

Het autorisatiebesluit wordt zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel die in de verstrekkingenvoorziening wordt opgenomen. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde organisatie herkend en kan via het netwerk de gegevensverstrekking geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de PIVA-V kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manier plaats. Eenmalig of periodiek worden persoonslijsten geselecteerd die aan een of meerdere voorwaarden voldoen. Van de geselecteerde persoonslijsten wordt een vastgestelde set gegevens verstrekt.

Overige verstrekkingen

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie ‘onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt.

3. De Minister van Financiën

De geadresseerde van dit besluit is de Minister van Financiën ten behoeve van de Belastingdienst Caribisch Nederland (in deze toelichting genoemd: de Minister van Financiën).

De Minister van Financiën is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder j. van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES.

3.1. Taken van de Minister van Financiën

De Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) is onderdeel van de Belastingdienst Nederland. BCN bestaat uit de Belastingdienst en de Douane Caribisch Nederland.

De Belastingdienst Caribisch Nederland voert namens de Minister van Financiën de volgende kerntaken uit:

  • heffen en innen van belastingen;

  • toezicht houden op het naleven van de fiscale wetten en regels;

  • innen van lokale heffingen.

De Douane Caribisch Nederland oefent binnen Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint Eustatius) permanent toezicht uit op:

  • de invoer, uitvoer en doorvoer van goederen;

  • de binnenlandse vervaardiging, opslag en uitslag van accijnsgoederen.

Het toezicht van Douane Caribisch Nederland bij de in-, uit- en doorvoer van goederen bestaat uit twee onderdelen. Dit zijn:

  • fiscale bepalingen;

    Deze zijn met name gebaseerd op de Douane- en accijnswet BES en de Belastingwet BES.

  • niet-fiscale bepalingen.

    Op basis van deze wetgeving is de in- uit- en doorvoer van bepaalde goederen verboden of aan bijzondere voorschriften onderhevig. Deze wetgeving is van belang om de samenleving te beschermen tegen goederen die de veiligheid en gezondheid van mens, dier en flora kunnen bedreigen. Alle bepalingen op dit terrein hebben een bepaalde achtergrond. Deze achtergrond is het dienen van de Veiligheid, Gezondheid, Economie, en Milieu (kortweg VGEM) van Caribisch Nederland.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de Minister van Financiën

De Minister van Financiën heeft ten behoeve van de uitvoering van de bovengenoemde taken systematische gegevensverstrekking nodig uit de PIVA-V. De Minister van Financiën krijgt hiervoor een eenmalige selectieverstrekking uit de verstrekkingenvoorziening.

Eenmalig worden de persoonslijsten van alle personen geselecteerd die op of na 1 januari 2011 ingezetene waren van Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Deze gegevens zijn nodig voor een of meer van de volgende taken:

  • de heffing en invordering van belastingen als bedoeld in artikel 1.2 van de Belastingwet BES;

  • het innen en invorderen van heffingen op grond van lokale regelingen van een van de openbare lichamen;

  • het uitoefenen van toezicht op de in-, uit- en doorvoer van goederen;

  • het uitoefenen van toezicht op de binnenlandse vervaardiging, opslag en uitslag van accijnsgoederen.

Voor de naheffing of navordering van belastingen moet de Minister van Financiën kunnen bepalen of een persoon in het verleden ingezetene was van Bonaire, Sint Eustatius of Saba. De datum van 1 januari 2011 sluit aan bij de datum waarop de Belastingwet BES is in werking is getreden.

Van de geselecteerde persoonslijsten worden de gegevens, opgenomen in de bijlage aan de Minister van Financiën verstrekt.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

De Minister van Financiën heeft tevens de mogelijkheid het gegeven ‘07.70.10 Indicatie geheim’ op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene het openbaar lichaam heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan derden. Indien dit het geval is, kan de Minister van Financiën aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Het gegeven Registereiland akte (01.81.10, 02.81.10 en 03.81.10) en het gegeven 08.09.10 Eiland van inschrijving zijn nodig voor identificatie van een persoon en voor het leggen van de relatie tussen ouders en kinderen.

De Minister van Financiën heeft gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor de belastingtaken en voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens ‘datum sluiting’, ‘aanduiding naamgebruik’, ‘geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner’ en ‘datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap’ kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

Gegevens over het buitenlands adres zijn nodig om belastingplichtigen die buiten de BES-eilanden wonen te kunnen opsporen.

Historische verblijfplaatsgegevens zijn nodig voor de heffing en invordering van belastingen, bijvoorbeeld voor het beoordelen van adresgegevens in een belastingaangifte.

Kindgegevens zijn nodig in verband met de kinderaftrek en de verificatie van de kindertoeslag.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Minister van Financiën tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit een basisadministratie die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Minister van Financiën om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Minister van Financiën.

Naar boven