Overwegende dat de Hoofdstraat is gelegen in de kern Amstenrade, onderdeel vormend van de gemeente Schinnen;
dat de Hoofdstraat zich kenmerkt als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom en dat ter plaatse een maximumsnelheid geldt van 50 km/u;
dat de weginrichting van de Hoofdstraat is afgestemd op deze wegcategorisering;
dat diverse winkelvoorzieningen aan weerszijden deze hoofdstraat zijn gelegen;
dat diverse verblijfsgebieden aan weerszijden van deze Hoofdstraat zijn gelegen;
dat de Hoofdstraat nabij de aansluiting Raadhuisplein voorziet in een geregelde voetgangersoversteekplaats (GVOP);
dat in het kader van de aanleg van de Buitenring Parkstad Limburg middels recente telgegevens inzicht wordt verschaft in de objectieve (actuele) verkeersdruk;
dat deze telgegevens een verkeersintensiteit per etmaal uitwijzen van circa 6000 motorvoertuigen;
dat deze verkeersintensiteit relatief laag is afgezet tegen de wegcategorie en de weginrichting;
dat vanwege de doorsnijding van de kern Amstenrade door een gebiedsontsluitingsweg en de situering van voorzieningen en verblijfsgebieden de oversteekbaarheid als een belangrijk aandachtspunt geldt;
dat in de huidige situatie sprake is van gespreid oversteken in de Hoofdstraat;
dat medio 2014 een rioolreconstructie plaatsvindt in de Hoofdstraat tussen grofweg het Raadhuisplein en de Oppevenerweg;
dat in het kader van deze reconstructie uitvoerig overleg is gevoerd met omwonenden, ondernemers, winkeliers en belanghebbenden;
dat vanuit winkeliers/ondernemers/bewoners een behoefte is geuit voor het realiseren van een extra oversteekplaats voor voetgangers in de Hoofdstraat;
dat een extra oversteekplaats voor voetgangers de kwaliteit van de oversteekbaarheid dient te verbeteren;
dat bij de aanleg van een voetgangersoversteekplaats zichtbaarheid, herkenbaarheid en opvallendheid centraal staat conform daarvoor geldende landelijke aanbevelingen van het CROW;
dat een extra voetgangersoversteekplaats ervoor dient te zorgen dat oversteekbewegingen in plaats van gespreid meer gecentraliseerd en gestuurd plaatsvinden;
dat tijdens informatieavonden overleg is gevoerd over de locatie van een nieuwe voetgangersoversteekplaats;
dat deze derhalve is gepland in de Hoofdstraat nabij nr. 32 en de aansluiting Nieuwstraat;
dat deze voorkeurslocatie op enige afstand van een flauwe bocht in de Hoofdstraat is gesitueerd;
dat ter hoogte van de voorkeurslocatie in het kader van de rioolreconstructie reeds een voorziening ten behoeve van een gefaseerde oversteek (middengeleider) wordt gerealiseerd;
dat de uitzichtsituatie voor automobilisten, rekeninghoudend met aanbevelingen van het CROW, voldoende is om een voetgangersoversteek verkeersveilig te laten functioneren;
dat in het kader van zichtbaarheid, herkenbaarheid, opvallendheid en de plaatselijke verkeerskundige situatie het wenselijk is deze voetgangersoversteekplaats te voorzien van signaleringslichten;
dat de gemeente Schinnen voornemens is om ondanks voldoende uitzicht een voorsignalering te plaatsen middels een daarvoor geschikte installatie;
dat overleg heeft plaatsgevonden met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL);
dat het ROVL van mening is dat een extra GVOP conform actuele plannen een verbetering is ten opzichte van de huidige oversteeksituatie;
dat de extra GVOP de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid verbeterd;
dat een extra oversteekplaats een positieve bijdrage levert aan het ontmoedigen van sluipverkeer op de route Allee-Hoofdstraat-Provincialeweg;
dat alle in dit besluit genoemde wegvakken in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Schinnen en dat deze gemeente logischerwijs de rol van wegbeheerder vervult;
dat overleg is gevoerd met de taakveldhouder verkeer van de regiopolitie Stein-Beek-Schinnen;
gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 alsmede het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
gelet op de Mandaatregeling gemeente Schinnen 2009;