Gemeente Tiel - verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen bouw Westluidense Poort - Westluidensestraat e.o. te Tiel
Logo Tiel
VERKEERSBESLUIT
TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN BOUWFASE WESTLUIDENSE POORT Nr. VB2014008
 
Gelet op
Artikel 18, eerst lid, onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;
 
Het besluit van 7 april 2014 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd is aan de manager van Team Werkvoorbereiding.
 
Aanleiding voor het verkeersbesluit
In 2006 heeft de gemeenteraad het Masterplan Waalfront vastgesteld. De Westluidense Poort is een deelproject hiervan. De gemeente heeft vervolgens in 2011 het project Westluidense Poort aanbesteed en in het najaar van 2013 gegund.
 
Vervolgens is  een start gemaakt met het inventariseren van de tijdelijke gevolgen voor het verkeer tijdens de bouwfase. Hierbij zijn bewoners en andere belanghebbenden betrokken en zover dit mogelijk was is rekening gehouden met hun wensen. In dit verkeersbesluit staan enkele tijdelijke maatregelen gedurende de bouwfase (1 februari 2014 tot en met 31 december 2016). Enkele kleinschalige maatregelen zijn eerder al middels een tijdelijke verkeersmaatregel (tvm) bekend gemaakt. Grotere en meer langdurige maatregelen die tijdens de bouwfase genomen worden staan in dit verkeersbesluit benoemd. Uitgangspunt hierbij is dat voor zowel de weggebruiker als het personeel van de aannemer een zo veilig mogelijke situatie ontstaat, en tegelijkertijd de overlast voor weggebruikers, bewoners en andere belanghebbenden zo veel mogelijk wordt beperkt.
 
De verkeerssituatie die na gereedkomen van het cultuurcluster Westluidensepoort zal ontstaan, wordt nog in een separaat verkeersbesluit vastgesteld.
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
 
Op grond van artikel 34 BABW kunnen door het bevoegd gezag dan wel door het openbaar lichaam, dat het beheer heeft over een weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, door de eigenaar van de weg in de hierna genoemde omstandigheden en voor de duur van die omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12, worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet, worden uitgevoerd:
  • 1.
    ingeval van de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dringende omstandigheid van voorbijgaande aard;
  • 2.
    ingeval van een door het wegverkeer veroorzaakte ernstige aantasting van voorbijgaande aard van de in het tweede lid, onder a, van artikel 2 van de wet genoemde belangen.
 
Op grond van artikel 35 BAW kunnen de plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van maatregelen, bedoeld in artikel 34, geschieden zonder een daaraan ten grondslag liggend verkeersbesluit.
 
Op grond van artikel 37 BABW geschieden in afwijking van artikel 35 de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
 
Onder de gegeven omstandigheden wordt een verkeersbesluit thans wel nodig geacht.
 
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om te besluiten om tot onderstaande verkeersmaatregelen te komen.
 
Type wegen
De Havendijk, Nieuwe Tielseweg, Waalstraat, Huf van Burenstraat, Eerste Bleekveldstraat, Koninginnestraat, Rechtbankstraat en Westluidensestraat bevinden zich binnen de bebouwde kom. Op de Nieuwe TIelseweg en Havendijk is sprake van een snelheidsregime van 50 km/uur. Op de Waalstraat, Huf van Burenstraat, Eerste Bleekveldstraat, Koninginnestraat, Rechtbankstraat en Westluidensestraat is sprake van een snelheidsregime van 30 km/uur. De wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Tiel.
 
 
Het verkeersbesluit wordt genomen overwegende dat:
  • 1.
    gedurende de bouwwerkzaamheden aan de omgeving, bekend als “de Westluidense Poort” de Huf van Burenstraat en de Koninginnestraat tijdelijk zullen worden afgesloten voor (doorgaand) autoverkeer;
  • 2.
    de binnenstad ontsloten dient te blijven;
  • 3.
    het mitsdien noodzakelijk wordt geacht een veilige ontsluiting naar de binnenstad aan te leggen en daarom de Westluidense straat weer wordt opengesteld voor auto en vracht verkeer;
  • 4.
    deze tijdelijke verkeersmaatregelen mogelijk zeker twee jaar gaan duren;
  • 5.
    de Koninginnestraat vanwege de breedte (na en gedurende de aanleg van de damwanden) onveilig wordt geacht voor verkeer met vrachtauto en auto richting de binnenstad, in combinatie met voetganger, en fietser in beide richtingen;
  • 6.
    dat hier geen trottoir beschikbaar is;
  • 7.
    dat voetgangers en (jonge) fietsers in de praktijk niet fysiek te weren zijn van een weg in de binnenstad, waardoor de aansprakelijkheid bij enig ongeval door de gemeente als opdrachtgever erkend zal dienen te worden;
  • 8.
    dat er een veiliger ontsluiting mogelijk is door het openstellen van de Westluidense straat, (vanaf de Havendijk richting de binnenstad), die na asfaltering voldoende breedte heeft voor voornoemd vrachtverkeer en auto’s;
  • 9.
    dat op deze route voorzieningen worden getroffen ten behoeve van de veiligheid van de (jonge) fietser door het inrichten van twee voorrangskruispunten;
  • 10.
    de hulpdiensten op het overleg gehouden op 29 januari 2014 over de tijdelijke verkeerssituatie positief geadviseerd hebben;
  • 11
    gedurende de voorbereiding van het project WLP regelmatig overleg met omwonenden en aanliggende bedrijven heeft plaatsgevonden en de belangen van de bewoners zo veel als dat dit mogelijk is zijn meegenomen.
  • 12
    dat zoveel mogelijk met omleidingen aangeven staat t.b.v. de weggebruiker
 
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft op 11 juli 2014 tevens overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland. Hij bracht een positief advies uit over de voorgestelde maatregelen, mits er bij de geslotenverklaringen op onderborden zou worden opgenomen welke uitzonderingen van kracht zijn.
 
Besluit:
  • 1.
    Het afsluiten van het bouwterrein voor alle verkeer, behoudens ontheffinghouders (Huf van Burenstraat, gedeelte van Eerste Bleekveldstraat gedeelte Rechtbankstraat en parkeerterrein Bleekveld (Koninginnestraatzijde) door plaatsing van de borden volgens het model C01 met onderborden met de tekst "uitgezonderd ontheffinghouders" en L08 met onderbord OB54 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  • 1.
    Tot het tijdelijk doortrekken van de Westluidensestraat en aansluiten op de Nieuwe Tielseweg ter hoogte van de coupure.
  • 1.
    Het afsluiten van het oostelijk gelegen fietspad langs de Havendijk voor alle verkeer van door plaatsing van borden C01 en C14 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 2.
    Het instellen van een inrijverbod voor vrachtverkeer op de Hucht door plaatsing van borden C07 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 3.
    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur op de Nieuwe Tielseweg rondom de rotonde met de Brugstraat en aansluiting van de Havendijk, en op de Havendijk tot voorbij de haakse bocht richting de Waalkade door plaatsing van borden A0130 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 4.
    Het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Westluidensestraat – Nieuwe Tielseweg, waarbij de Nieuwe Tielseweg in de voorrang wordt geplaatst, door plaatsing van voorrangsmarkeringen en de borden B1 en B6 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  • 5.
    Het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Westluidensestraat – Waalstraat, waarbij de route Waalstraat richting (noordzijde) Westluidensestraat in de voorrang wordt geplaatst, door plaatsing van voorrangsmarkeringen en de borden B4, B5 en B6 met onderborden OB713 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  • 6.
    Het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Westluidensestraat – Tolhuiswal/Koninginnestraat, waarbij de route Tolhuiswal/Koninginnestraat in de voorrang wordt geplaatst, door plaatsing van voorrangsmarkeringen en het bord B3 en B6 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  • 1.
    Het aanwijzen van de Koninginnestraat tot losliggend voetpad en losliggend (brom)fietspad door plaatsing van de borden volgens het model G07 en G12a en van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 2.
    Het gedeelte Westluidensestraat tussen de Waalstraat en de in/uitgang van de bouwuitrit aan de Westluidensestraat aan te wijzen als een weg met éénrichtingsverkeer door plaatsing van de borden volgens het model C02 en C03 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Hierbij is de verplichte rijrichting komende vanaf de bouwuitrit (zijde Nieuwe Tielseweg) richting de Waalstraat.
  • 3.
    Het gedeelte Westluidensestraat tussen de Tolhuiswal en de Waalstraat aan te wijzen als een weg met éénrichtingsverkeer met uitzondering van (brom)fietsers door plaatsing van de borden volgens het model C02, C03 en D05 (allen met onderbord OB54) van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Hierbij is de verplichte rijrichting komende vanaf de Waalstraat richting Tolhuiswal.
  • 4.
    Tot het aanwijzen van een parkeerschijfzone met een maximum parkeerduur van een half uur op een gedeelte van de Waalstraat en Westluidensestraat door plaatsing van de borden volgens het model E10zb en E11ze van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 5.
    Tot het aanwijzen van een laad- en loshaven op de Westluidensestraat, aan de oostzijde van de rijbaan, op het gedeelte tussen de Waalstraat en de Tolhuiswal, door plaatsing van het bord E07 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 6.
    Het op diverse plaatsen informeren en waarschuwen voor werk in uitvoer of uitwegen van bouwverkeer op alle bovengenoemde wegen, door plaatsing van de borden J16 en J37 (met onderbord "in/uitrit werkverkeer") van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 7.
    Het waarschuwen voor een gedeelte tweerichtingsverkeer op de Westluidensestraat (uitrijdend bouwverkeer tussen bouwuitrit richting Nieuwe Tielseweg) door plaatsing van het bord J29 van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 8.
    Het tijdelijke verplaatsen van de zonegrens parkeerverbodszone, betaaldparkeerzone en zone 30 op de Westluidensestraat tot voorbij de bouwuitrit bij het begin van het éénrichtingsgedeelte. Dit door middel van plaatsing van de borden A0130zb, E01zbt en BW111zb van bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • 9.
    Alles conform bijgevoegde en als zodanig gewaarmerkte plattegrondtekening.
  • 10.
    Alle bovenstaande maatregelen duren tot het einde van de bouwwerkzaamheden (31 december 2016 of zoveel eerder als dit mogelijk blijkt)
 
Tiel, 23 juli 2014
burgemeester en wethouders,
namens hen,
 
 
 
K. van Moosel
teammanager Werkvoorbereiding
 
 
Bezwaarmogelijkheid
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen. In het bezwaarschrift vermeldt u:
  • 1.
    uw naam en adres (inclusief postcode);
  • 2.
    de datum;
  • 3.
    waarom u het niet eens bent met het besluit;
  • 4.
    het kenmerk van het besluit
 
Vergeet niet uw handtekening op het bezwaarschrift te zetten.
 
Een onafhankelijke bezwarencommissie behandelt uw bezwaarschrift. Deze commissie bepaalt ook of u gelegenheid krijgt om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De wettelijke termijn voor het afhandelen van uw bezwaarschrift bedraagt twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan in sommige gevallen verlengd worden.
 
Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. De behandeling van een verzoek door de voorzieningenrechter is niet gratis. U betaalt € 150,-- als u particulier bent. In andere gevallen (bijvoorbeeld voor een stichting) bedragen de kosten € 297,--.
Het postadres van de rechtbank is: rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
 
Naar boven