Logo AlbrandswaardVERKEERSBESLUIT – Jan van Almondestraat - Poortugaal

Nummer: 56173

Burgemeester en wethouders van Albrandswaard,

Gelet op:

  • -artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeersteken E4 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit indien onder dit verkeersteken een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid;

  • -artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -de stichting E-Laad, een samenwerkingsverband van de Nederlandse netbeheerders, tot medio het najaar van 2012 in het kader van een pilotproject gratis oplaadpunten voor elektrische auto’s ter beschikking stelde aan gemeenten en particulieren die hier een aanvraag voor indienden bij de stichting;

  • -ook in de gemeente Albrandswaard naar aanleiding van dit pilotproject enkele oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn gerealiseerd aangezien het plaatsen van oplaadpunten past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente;

  • -elektrisch rijden namelijk uitstekend past binnen de drie P’s van duurzaamheid:

    • People: elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;

    • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, o.a. door een afname van de CO2-emissie en vermindering van de primaire energievraag;

    • Profit: er zijn aantrekkelijke (fiscale) landelijke regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden;

  • -de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s in Nederland begint toe te nemen, wat positief is aangezien dit bijdraagt aan het realiseren van duurzame mobiliteit en een schone lucht;

  • -de Stadsregio Rotterdam deze ontwikkeling in de regio wenst te stimuleren door onder meer het gebruik van elektrisch vervoer extra te stimuleren;

  • -de Stadsregio in dat verband in 2013 het programma “Schoon op weg” in het leven heeft geroepen, waarbinnen onder meer werd voorzien in een subsidie voor gemeenten, bedrijven en inwoners van de gemeenten binnen de regio die op eigen terrein een oplaadpunt voor elektrische auto’s willen realiseren;

  • -dit betekende dat ook bewoners en bedrijven in de gemeente Albrandswaard in 2013 hiertoe een aanvraagformulier bij de Stadsregio konden indienen;

  • -diverse in 2013 door particulieren ingediende subsidieaanvragen door de Stadsregio gehonoreerd zijn, wat betekent dat op diverse locaties binnen de gemeente oplaadpunten worden geplaatst door het bedrijf Cofely;

  • -één van de locaties waar de gemeente naar aanleiding van een ingediende aanvraag een oplaadpunt wenst te realiseren de Jan van Almondestraat te Poortugaal betreft;

  • -het bij de realisatie van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen wenselijk wordt geacht dat ter hoogte van het oplaadpunt parkeergelegenheid aanwezig is waar bestuurders van elektrische auto’s hun voertuig kunnen parkeren teneinde van het oplaadpunt gebruik te kunnen maken;

  • -elk oplaadpunt beschikt over de mogelijkheid om twee voertuigen gelijktijdig op te laden, wat betekent dat het in voorkomende gevallen wenselijk kan zijn om ter plaatse van het oplaadpunt twee parkeervakken voor elektrische auto’s beschikbaar te hebben;

  • -de gemeente het oplaadpunt in de Jan van Almondestraat van origine aan de zuidzijde van de straat ter hoogte van het pand met de huisnummers 89/91 had voorzien, waarbij ter plaatse van het oplaadpunt twee parkeervakken zouden worden aangewezen als parkeergelegenheid die enkel bedoeld is voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • -de gemeente recentelijk een verkeersbesluit heeft genomen tot het instellen van de bovengenoemde parkeergelegenheid;

  • -de gemeente na publicatie van het betreffende verkeersbesluit echter enkele bezwaren van omwonenden heeft ontvangen;

  • -naar aanleiding hiervan overleg is gevoerd tussen de aanvrager(s) van het laadpunt, de gemeente en de bezwaarmakers teneinde tot een oplossing te komen;

  • -dit overleg heeft geleid tot het benoemen van een alternatieve locatie voor het oplaadpunt in de Jan van Almondestraat, waar allen zich in kunnen vinden;

  • -deze nieuwe locatie de parkeerstrook aan de zuidzijde van de straat, direct ten westen van de rotonde Jan van Almondestraat – Zwaardijk – Blaakse Wetering betreft;

  • -de gemeente het gelet op het voorgaande dan ook wenselijk acht om aan de binnengekomen bezwaren tegemoet te komen door het eerder genomen verkeersbesluit op te heffen en het oplaadpunt inclusief de parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische auto’s in plaats daarvan op de besproken locatie te realiseren;

  • -de gemeente op deze specifieke locatie rekening wenst te houden met gebruik van het oplaadpunt door meerdere eigenaren van elektrische voertuigen;

  • -dit concreet betekent dat op de parkeerstrook aan de zuidzijde van de Jan van Almondestraat, direct ten westen van de rotonde Jan van Almondestraat – Zwaardijk – Blaakse Wetering, twee parkeervakken ter hoogte van het oplaadpunt worden aangewezen als parkeergelegenheid ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen;

  • -hierbij opgemerkt dient te worden dat de parkeergelegenheid in kwestie voor eenieder toegankelijk is die in het bezit is van een elektrische auto om zijn/haar voertuig op te laden;

  • -het instellen van deze maatregel voorts naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen ter plaatse aangezien de bestuurders van de elektrische voertuigen in de huidige situatie reeds in de Jan van Almondestraat dan wel in de directe omgeving daarvan parkeren;

  • -het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om doelmatig of zuinig energieverbruik te bevorderen en om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen c.q in deze te vergroten voor bestuurders die de beschikking hebben over een elektrische auto;

  • -de straat Jan van Almondestraat binnen de bebouwde kom van Poortugaal ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Albrandswaard;

  • -het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • -overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.de aanwijzing van twee parkeervakken aan de zuidzijde van de Jan van Almondestraat, ter hoogte van het pand met huisnummers 89/91, als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s op te heffen door het verwijderen van het bord E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, de daaronder aanwezige onderborden en het intrekken van het verkeersbesluit waarin tot het instellen van deze maatregel is besloten;

  • 2.door het plaatsen van bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met de tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord OB504, twee parkeerplaatsen op de parkeerstrook aan de zuidzijde van de Jan van Almondestraat te Poortugaal, gelegen direct ten westen van de rotonde Zwaardijk – Blaakse Wetering, aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 3.de verkeersborden te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 4.dit besluit op de voor de gemeente gebruikelijke wijze bekend te maken.

Het college van burgemeester en wethouders van Albrandswaard,

de secretaris, de burgemeester,

J.C.M. Cats drs. Hans-Christoph Wagner

Datum: 17-07-2014

Bijlage: situatietekening

Bezwaar

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Albrandswaard, Postbus 1000, 3160 GA Rhoon.

De belanghebbende die een bezwaarschrift indient, moet een (rechts)persoon zijn. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en in ieder geval het volgende bevatten:

  • a.naam en het adres van de indiener;

  • b.de datum;

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Rechtbank Rotterdam, sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Ter inzage

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de afdeling Publieksservice. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven