Logo ArnhemGemeente Arnhem – BESLUIT Batavierenweg tijdelijk

Zaaknummer: 2014-07-00055

De Batavierenweg is een belangrijke verkeersader - gebiedsontsluitingsweg - in de gemeente Arnhem. In het deel van Batavierenweg tussen de Burgemeester Matsersingel en Brabantweg/Randweg ligt het viaduct Kroonse Wal. Enige tijd geleden hebben we ontdekt dat er in de onderkant van dit betonnen viaduct scheurvorming is ontstaan. Uit veiligheidsoverwegingen hebben we destijds op het viaduct een gewichtsbeperking van maximaal 30 ton ingesteld. Uit verder onderzoek, waarbij ook is gekeken naar de constructieve veiligheid van het viaduct, is gebleken dat het viaduct moet worden vervangen. De werkzaamheden voor de vervanging van het viaduct zijn inmiddels gestart. Ze bestaan uit het slopen van het oude viaduct, het maken van een bekisting voor het nieuwe dek, het aanbrengen van wapening en storten van beton, het maken van een voegovergang, het asfalteren van de rijbaan en de afwerking van het geheel. De werkzaamheden zullen ongeveer tot vrijdag 29 augustus 2014 duren. In verband met de veiligheid voor de weggebruikers en voor een ongehinderde voortgang van de werkzaamheden moet het deel van de Batavierenweg tussen de Burgemeester Matsersingel en Randweg tijdelijk worden afgesloten. Weggebruikers worden omgeleid door middel van bebording. Vanuit veiligheidsoverwegingen moet ook de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers van de Kroonse Wal worden afgesloten. Voor hun wordt een aparte oversteekmogelijkheid gecreëerd. Fietsers kunnen wel gebruik blijven maken van de fietspaden parallel aan het betreffende deel van de Batavierenweg.

De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Omdat het betreffende deel van de Batavierenweg tijdelijk niet kan worden gebruikt, zal het gemotoriseerde verkeer moeten uitwijken naar de Brabantweg, Randweg en Burgemeester Matsersingel. De tijdelijke verkeersmaatregelen zouden in strijd met het in artikel 2 WvW 1994 genoemde belang tot het verzekeren van de vrijheid van het verkeer kunnen worden geacht. Wij beseffen dat de tijdelijke maatregelen een beperking van die vrijheid opleveren omdat er soms moet worden omgereden om bestemmingen te bereiken. Wij vinden dat het doel van de tijdelijke verkeersmaatregelen, namelijk om de veiligheid op de weg te verzekeren en de Batavierenweg en de bruikbaarheid daarvan in stand te houden, in dit geval zwaarder moet wegen dan het feit dat automoblisten tijdelijk een andere route moeten kiezen en wellicht iets langer onderweg zijn om hun doel te bereiken.

Tijdens de voorbereiding van de werkzaamheden is door belanghebbenden aan de Randweg en aan de Batavierenweg aangegeven dat het gemotoriseerde verkeer op deze wegen en de (geluid- en lucht)overlast in onaanvaardbare mate zijn toegenomen.

Bewoners aan de Brabantweg en Randweg kunnen tijdens de drukste uren niet meer in de achtertuin verblijven. De belanghebbende aan de Randweg heeft ons verzocht om de omleidingsroute over de Randweg ongedaan te maken en de Randweg ter hoogte van de Limburgsingel af te sluiten. De belanghebbende aan de Brabantweg heeft ons verzocht om maatregelen te treffen om de overlast op de Brabantweg te beperken.

Hierop reageren wij als volgt.

In een stedelijke omgeving vinden regelmatig werkzaamheden aan de weg plaats. Het komt geregeld voor dat daardoor het verkeer op andere wegen tijdelijk toeneemt, zoals in dit geval op de Randweg en Brabantweg. Wij vinden niet dat er op de Randweg en Brabantweg een onacceptabele situatie is ontstaan. De Brabantweg en Randweg zijn in ons categoriseringsplan aangewezen als verkeersaders. Verkeersaders zijn wegen die bedoeld zijn voor de bereikbaarheid van de stad en de wijken. De intensiteit ligt er tussen de 6.000 en 12.500 motorvoertuigen per etmaal. Het zijn voorrangswegen met aparte fietsvoorzieningen, er geldt een maximumsnelheid van 50 km per uur en er rijden lijnbussen. Wij vinden een tijdelijke toename van het gemotoriseerde verkeer op deze wegen niet onacceptabel. Daarbij hebben we in aanmerking genomen dat de werkzaamheden in de zomermaanden gepland zijn en het aantal motorvoertuigen op de weg in deze maanden aanzienlijk afneemt.

Naast de officiële omleidingborden staan er ook vooraankondigingborden waarop is te zien dat de Batavierenweg is afgesloten en de Brabantweg en de Randweg niet. De belanghebbende aan de Randweg wil dat de Randweg vanuit zuidelijke richting direct na de Limburgsingel wordt afgesloten en dat de vooraankondigingsborden in die zin worden aangepast. Hiervan zijn we geen voorstander. Nu de Batavierenweg tijdelijk is afgesloten, is het nodig om zoveel mogelijk andere routes open te houden, zodat het verkeer zich evenredig kan verdelen. Afsluiting van de Randweg heeft waarschijnlijk tot gevolg dat het verkeer op de Brabantweg in onevenredige mate toeneemt. Bovendien bestaat de kans dat het gemotoriseerde verkeer via de Limburgsingel gaat rijden. Dat vinden wij onacceptabel omdat de Limbursingel verblijfsgebied is. Daarnaast komt door afsluiting van de Randweg de bereikbaarheid van het winkelcentrum en de woonboulevard in het geding.

Vanwege de inrichting van de weg, de benodigde voorbereiding van een verkeersbesluit, de duur van de werkzaamheden en de moeizame handhaving van 30 km/h-borden, zien we geen mogelijkheid om op de Randweg en Brabantweg tijdelijk een maximumsnelheid van 30 km per uur in te stellen .

Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem.

Er heeft overleg plaatsgevonden met de Korpschef Politie Nederland, Regio Oost Nederland, afdeling DROS.

Op grond van het voorgaande komen wij tot het volgende besluit.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ARNHEM;

gelet op:

  • -artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994,

  • -het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • -het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

  • -het bepaalde in artikel 15 van de WvW 1994;

mede gelet op:

  • -het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014,

  • -het Ondermandaatbesluit cluster Openbare Ruimte;

b e s l u i t e n:

  • 1.Om tot 29 augustus 2014, of zoveel eerder als mogelijk zal blijken:

    • a.door het plaatsen van borden overeenkomstig model C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het deel van de Batavierenweg tussen Randweg/Brabantweg en de Burgemeester Matsersingel in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van vee of trekdieren;

    • b.door het plaatsen van borden overeenkomstig modellen C1 en C16 van bijlage 1 van het RVV 1990 het deel van het fiets-/voetpad onder het viaduct Kroonse Wal voor alle weggebruikers gesloten te verklaren.

    • c.de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen zo nodig te ondersteunen met fysieke maatregelen

  • 2.dit besluit op de gebruikelijke wijze bekend te maken.

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

namens het college,

J.van der Kaa

Hoofd van de afdeling Vergunningen en Toezicht

Indien u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is verzonden c.q. bekendgemaakt bij het college van burgemeester en wethouders van Arnhem (Postbus 9200, 6800 HA Arnhem) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen, onder vermelding van datum en zaaknummer van het besluit.

Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (in tweevoud) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Rechtbank Gelderland, Afdeling bestuursrecht, Walburgstraat 2-4, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem).

Naar boven