Logo RijswijkInstellen 30km zone Stationskwartier

Burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk,

gelet op het bepaalde ter zake in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het mandateringsbesluit Mandaatoverzicht I uit 2010;

overwegende;

  • -Dat de gemeente Rijswijk invulling geeft aan het landelijke verkeersveiligheidsbeleid “Duurzaam Veilig Verkeer”;

  • -Dat de gemeente in haar beleid (Structuurvisie Mobiliteit Rijswijk 2020) maatregelen heeft opgenomen ter verbetering van de verkeersveiligheid;

  • -Dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;

  • -Dat de gemeente weggebruikers en passagiers wil beschermen;

  • -Dat de gemeente de weg in stand wil houden en de bruikbaarheid daarvan zoveel mogelijk wil waarborgen;

  • -Dat de gemeente streeft naar beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • -Dat de maatregelen met betrekking tot het verbeteren van de verkeersveiligheid bestaan uit o.a. het inrichten van verblijfsgebieden als 30 km zones;

  • -Dat er al meerdere verblijfsgebieden in Rijswijk als 30 km zone zijn ingericht;

  • -Dat het Stationskwartier een verblijfsgebied is;

  • -Dat het Stationskwartier in het beleid is opgenomen als in te richten als 30 km zone;

  • -Dat de straten behorende tot het Stationskwartier erftoegangswegen zijn;

  • -Dat op erftoegangswegen doorgaand verkeer zoveel mogelijk geweerd wordt, het verblijfskarakter centraal staat en de rijsnelheid laag hoort te zijn;

  • -Dat op een aantal locaties in het Stationskwartier snelheidsremmende en/of attentieverhogende maatregelen getroffen zullen worden, om bovenstaande te bereiken;

  • -Dat de entrees van het verblijfsgebied duidelijk herkenbaar worden gemaakt;

  • -Dat nabij de entrees van het gebied op aansluitingen met gebiedsontsluitingswegen de voorrang geregeld wordt;

  • -Dat uit de inrichting van de weg en wegomgeving duidelijk blijkt dat men zich in een verblijfsgebied bevindt;

  • -Dat er een verband bestaat tussen de inrichting van de weg en wegomgeving en het gedrag op de weg;

  • -Dat het voor weggebruikers duidelijker is wanneer verblijfsgebieden op eenzelfde wijze zijn ingericht;

  • -Dat een lagere maximum snelheid de verkeersveiligheid op wegen met gemengd verkeer bevordert;

  • -Dat een lagere maximum snelheid de (beleefde) overlast of hinder door het verkeer vermindert.

  • -Dat een duidelijke inrichting, die aansluit op inrichting van andere verblijfsgebieden in Rijswijk, de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbetert;

  • -Dat na voltooiing van de maatregelen in het Stationskwartier, de verblijfsgebieden in heel Rijswijk als 30 km zone ingericht zijn.

besluiten;

-tot het instellen van een 30 km/h zone in het Stationskwartier door plaatsing van de borden A1 (maximum snelheid) met aanduiding 30 in zone-uitvoering en A2 (einde maximum snelheid) met aanduiding 30 in zone-uitvoering, conform de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk 14.069100;

De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.

Over de maatregel is overleg gevoerd met de politie.

Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_organisatie/gemeente

en gepubliceerd in de Staatscourant op 4 juli 2014.

Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Stadhuis Rijswijk aan het Bogaardplein 15, iedere werkdag geopend van 8:30 tot 14:00 uur en op donderdagavond van 17:00 tot 19:00 uur.

Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.

burgemeester en wethouders,

namens dezen,

M. den Dulk

Hoofd afdeling Stad en Samenleving

Naar boven