Logo VeldhovenGEMEENTE VELDHOVEN ONTWERP VERKEERSBESLUIT 2014VB04: Herinrichting MEIVELD

Het aanpassen van de geslotenverklaring Meiveld uitgezonderd fietsers en het instellen van een verplichte rijrichting voor het verkeer komend vanaf het parkeerterrein Meiveld.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven,

gelet op:

  • hun Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen van 17 december 2013 met laatstelijk gewijzigd overzicht d.d. 18 februari 2014, waarin aan het hoofd van de afdeling Beheer en Realisatie mandaat is verstrekt om namens hen verkeersbesluiten te nemen;

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

overwegende:

  • dat de noordzijde van het Meiveld wordt heringericht als plein om de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van het centrum te vergroten;

  • dat het niet langer wenselijk is dat voertuigen op het Meiveld geparkeerd worden;

  • dat in het ontwerp van het plein alle huidige parkeerplaatsen op het Meiveld worden opgeheven en zes parkeerplaatsen voor kort parkeren worden ingericht nabij Meiveld 4;

  • dat uitsluitend in deze parkeervakken geparkeerd mag worden waardoor het noodzakelijk wordt geacht het Meiveld toe te voegen aan de parkeerverbodzone;

  • dat voor deze nieuwe parkeerplaatsen, alsmede voor geldtransport, een nieuwe uitrit wordt gerealiseerd aan de Heemweg;

  • dat de Heemweg een verhoogde middenberm heeft en er een busbaan aanwezig is;

  • dat omwille van de verkeersveiligheid een verplichte rijrichting wenselijk is voor het verkeer komend vanaf de nieuwe parkeerplaatsen op het Meiveld;

  • dat zowel in 2010 als 2011 uit parkeeronderzoek is gebleken dat er ruim voldoende parkeerplaatsen zijn;

  • dat tijdens de planvorming van de parkeergarage onder het Meiveld in 1998 al rekening is gehouden met het vervallen van de parkeerplaatsen op het Meiveld en deze daarom gedeeltelijk in de parkeergarage opgevangen kunnen worden;

  • dat het plein toegankelijk blijft voor vrachtverkeer, fietsers en voetgangers;

  • dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;

  • dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de regiopolitie Oost Brabant, afdeling Veldhoven en dat deze positief heeft geadviseerd;

  • dat de genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij en gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven,

besluit:

  • 1.het hele Meiveld af te sluiten voor alle verkeer uitgezonderd fietsers en voetgangers door middel van het plaatsen van het bord C1 met een onderbord "uitgezonderd fietsers";

  • 2.een verplichte rijrichting (eenrichtingsweg) in te stellen voor het verkeer komend vanaf het Meiveld ter hoogte van de Heemweg door middel van het plaatsen van het bord C4;

  • 3.een parkeerverbodzone in te stellen bij de parkeerplaatsen op het Meiveld ter hoogte van nummer 4 door middel van het plaatsen van een zonebord E1, zoals op de bij dit besluit behorende tekening met het tekening nummer 2014VB04 staat aangegeven.

Veldhoven, 21 mei 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven,

namens hen,

Ing. J.J.C. van Tol

hoofd afdeling Beheer en Realisatie

  • 1.Bekendmaking van dit ontwerp verkeersbesluit geschiedt op de gebruikelijke wijze in het huis-aan-huis weekblad De Ahrenberger in week 22 en via www.officielebekendmakingen.nl .

  • 2.Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 29 mei 2014 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis en wordt elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl).

  • 3.Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na de datum van publicatie hun zienswijze over het ontwerp verkeersbesluit mondeling of schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

  • -naam en adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -vermelding van de datum en het nummer van het ontwerp verkeersbesluit;

  • -een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het te nemen besluit.

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

Naar boven