Logo Midden-DelflandGemeente Midden-Delfland - Verkeersbesluit voorrangssituatie en geslotenverklaring vrachtverkeer – Veenakkerweg/Zwethkade Zuid

VERKEERSBESLUIT 13Z.000349

Burgemeester en wethouders van Midden-Delfland;

  • op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

  • gelet op hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 (Mandaat en delegatie) van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Werken bij collegebesluit van 13 mei 2008;

  • op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

overwegende

  • dat de Veenakkerweg en de Zwethkade Zuid in Den Hoorn en de Zwethkade Noord en Dorpskade in Wateringen bij realisatie in 1996 zijn aangewezen en ingericht als erftoegangsweg met gelijkwaardige kruisingen waarop de regel ‘voorrang van rechts’ geldt;

  • dat de Gemeente Westland in 2011 de Zwethkade Noord heeft ingericht als fietsstraat en een voorrangskruising heeft ingericht aan de noordzijde van de Zwethbrug;

  • dat het op grond van artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft:

    • -het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • -het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • -het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • -het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • dat het gewenst is om:

    • -de kruising van de Veenakkerweg met de Zwethkade Zuid in Den Hoorn aan te wijzen als voorrangskruising, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het plaatsen van borden model B3 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

    • -de Zwethkade Zuid in Den Hoorn, op het deel gelegen tussen de Veenakkerweg en de Lotsweg, gesloten te verklaren voor vrachtwagens, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het plaatsen van borden model C7 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

  • dat de gemeentegrens tussen Midden-Delfland en Westland bij de Zwethbrug over het midden van het boezemkanaal “De Zweth” loopt;

  • dat de Zwethkade Noord en de Dorpskade ten noorden van de Zwethbrug op Westlands grondgebied liggen en de Zwethkade Zuid en de Veenakkerweg ten zuiden van de Zwethbrug op het grond gebied van Midden-Delfland;

  • dat de Veenakkerweg en de Zwethkade Zuid buiten de bebouwde kom van Den Hoorn zijn gelegen;

Voorrangssituatie Veenakkerweg-Zwethkade Zuid

  • dat vooral de Veenakkerweg met ca. 3300 mvt/etmaal een belangrijke doorgaande verbinding vormt tussen Wateringen, de N223, de N468 en de A4.

  • dat het verkeer op de Zwethkade Noord sinds de herinrichting in 2011 voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Dorpskade;

  • dat de verkeerssituatie op de kruising van de Zwethkade Zuid en de Veenakkerweg in 2011 niet is veranderd om het ongehinderd doorrijden van autoverkeer op de route Dorpskade-Veenakkerweg te beperken;

  • dat dit in de dagelijkse praktijk echter leidt tot verwarring over de voorrangssituatie op de kruising van de Zwethkade Zuid en de Veenakkerweg;

  • dat de verkeerssituatie op de kruising van de Zwethkade Zuid en de Veenakkerweg pas bovenop de Zwethbrug voldoende zichtbaar is voor bestuurders komend vanuit de richting Wateringen;

  • dat er hierdoor vooral conflicten ontstaan tussen bestuurders komend vanaf de Zwethkade Zuid ten westen van de Veenakkerweg en bestuurders komend vanuit de richting Wateringen;

  • dat bestuurders komend van uit de richting Wateringen hierbij geen voorrang verlenen aan bestuurders vanuit de Zwethkade Zuid ten westen van de Veenakkerweg;

  • dat dit vooral komt omdat bestuurders bij de kruising met de Zwethkade Noord al voorrang hebben op het verkeer van rechts;

  • dat het uit oogpunt van verkeersveiligheid onwenselijk is om twee verschillende voorrangssituaties in stand te houden op zo’n korte afstand van elkaar;

  • dat het daarom wenselijk is om de kruising van de Zwethkade Zuid en de Veenakkerweg aan te duiden als voorrangskruising waarbij het verkeer op de Zwethkade Zuid voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Veenakkerweg;

  • dat door deze maatregel de snelheid van het doorgaande verkeer hoger ligt dan bij een gelijkwaardige kruising, maar dat deze snelheid wordt beperkt door het wegprofiel van de Veenakkerweg;

  • dat een geregelde voorrang slechts beperkte nadelen heeft voor verkeer komend vanaf de Zwethkade Zuid, zoals een iets langere wachttijd voor de kruising;

  • dat de nadelen van een langere wachttijd en iets hogere snelheden voor het verkeer niet opwegen tegen de grotere duidelijkheid en verkeersveiligheid op de kruising van de Veenakkerweg met de Zwethkade Zuid;

Geslotenverklaring vrachtwagens Zwethkade Zuid ten oosten van Veenakkerweg

  • dat zich langs de Zwethkade Zuid ten oosten van de Veenakkerweg nog diverse glastuinbouwbedrijven en bloemkwekerijen bevinden;

  • dat deze bedrijven eerder alleen via de Zwethkade Zuid bereikbaar waren en deze route in de meeste navigatiesystemen ook nog steeds de aangewezen route is;

  • dat er daarom nog steeds vrachtverkeer via de Zwethkade Zuid richting de bedrijven rijdt;

  • dat de Zwethkade Zuid ten oosten van de Veenakkerweg door de beperkte breedte en keermogelijkheden geen geschikte weg is voor vrachtverkeer;

  • dat grote vrachtwagens (vooral trailers) zich door de beperkte afmetingen regelmatig vast rijden in de bocht tussen de Veenakkerweg en de Zwethkade Zuid;

  • dat door het draaien en keren op de weg met beperkte ruimte regelmatig schade ontstaat aan de verharding en de bermen;

  • dat de Zwethkade Zuid ten oosten van de Veenakkerweg vooral sinds de voltooiing van de Zwethzone ook veel door recreatief fiets- en voetgangersverkeer wordt gebruikt;

  • dat de logistiek van deze bedrijven inmiddels is verplaatst naar de ontsluitingsweg die aansluit op de Veenakkerweg nabij nummer 1;

  • dat het vrachtverkeer daarom niet meer via de Zwethkade Zuid hoeft te rijden;

  • dat het daarom gewenst is om op de Zwethkade Zuid ten oosten van de Veenakkerweg een geslotenverklaring in te stellen voor vrachtwagens.

  • dat met deze maatregel het aantal inrijdende vrachtwagens wordt beperkt;

  • dat met deze maatregel de verkeersveiligheid voor fietsers en aanwonenden zal verbeteren zonder dat de bereikbaarheid voor aanliggende woningen en bedrijven wordt ingeperkt;

  • dat met deze maatregel de schade aan de openbare weg wordt beperkt;

  • dat het voor de bereikbaarheid van aanliggende woningen en bedrijven mogelijk is om in incidentele gevallen ontheffing aan te vragen;

  • dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • dat de Veenakkerweg en de Zwethkade Zuid in Den Hoorn in eigendom, onderhoud en beheer zijn van de gemeente Midden-Delfland;

  • dat in overeenstemming met artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden over de nemen maatregel met de politie regio Haaglanden;

Besluit

  • 1.de kruising van de Veenakkerweg met de Zwethkade Zuid in Den Hoorn aan te wijzen als voorrangskruising, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het plaatsen van borden model B3 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • 2.de Zwethkade Zuid in Den Hoorn, op het deel gelegen tussen de Veenakkerweg en de Lotsweg, gesloten te verklaren voor vrachtwagens, zie de gewaarmerkte situatietekening, door middel van het plaatsen van borden model C7 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen samen met u het besluit door. Bent u het na dit gesprek nog steeds niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U kunt uw bezwaarschrift digitaal indienen. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Op de website van de gemeente vindt u onder de knop ‘Inwoners’, Digitaal Loket’, ‘Formulieren’ het formulier ‘Bezwaar indienen’. Daar vindt u alle informatie.

U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen. Uw bezwaarschrift richt u aan het college van burgemeester en wethouders.

In het bezwaarschrift moet ten minste het volgende staan:

  • de datum en uw handtekening;

  • uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

  • de datum en het kenmerk van dit besluit of een kopie van het besluit;

  • de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit.

Voor nadere informatie over het indienen van bezwaar, kijk op www.middendelfland.nl.

Schipluiden, 6 juni 2014

namens het college van burgemeester en wethouders,

Peter van den Heuvel

hoofd afdeling Openbare Werken

Registratienummer: 13Z.000349

Naar boven