Logo HaarlemmermeerHaarlemmermeer –ontwerp verkeersbesluit –Hoofddorp, Zandbos, instellen schoolzone + 30km/h Liesbos

Nummer 2014/072216

Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer zijn voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

1.Overwegingen

Aanleiding

De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid.

Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen.

Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast:

  • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording;

  • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen;

  • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties;

  • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden);

  • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten);

  • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders;

  • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren;

  • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties.

Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen.

Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren.

De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen.

Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria:

  • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers);

  • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone);

  • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat);

  • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam.

Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone Zandbos in de wijk Overbos in Hoofddorp, bestaande uit de scholen de Regenboog en Tovercirkel, in de zomervakantie van 2014 aan de beurt. De Regenboog zet zich actief in voor het behalen van het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel.

Met de betrokken partijen (scholen, wijkraad en wijkagent) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn:

  • 1.Het oversteken van de Liesbos;

  • 2.Het passeren op het Zandbos in de lus rond de scholen;

  • 3.Te weinig fietsenstallingen bij de Regenboog

Maatregelen en motivatie

De maatregelen bestaan, naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten, uit:

  • 1.Het aanbrengen van een middengeleider op de fiets- en voetgangersoversteek op de Liesbos tussen Savels- en Willemsbos, zodat er gefaseerd en dus makkelijker overgestoken kan worden;

  • 2.De herindeling van de ruimte voor Liesbos 413-415 voor extra parkeerruimte en een logische oversteeklocatie;

  • 3.Het vervangen van de bestaande drempel voor Liesbos 423 door een plateau, zodat er makkelijker overgestoken kan worden. Dit gaat wel ten kosten van een parkeerplaats naast Zandbos 2;

  • 4.Het verlengen van het bovenvlak van de drempels voor Zandbos 51 en voor Zandbos 145 en het versmallen van de rijdoorgang door een uitstulping van het trottoir om makkelijker over te steken en minder hard over het Zandbos te rijden. Daarnaast komt er een extra uitstulping van het trottoir voor de ingang naar de Tovercirkel, in plaats van het geplande instellen van eenrichtingsverkeer op het Zandbos in de lus tussen de scholen;

  • 5.Het verschuiven van het plateau voor Zandbos 30 naar Zandbos 24, zodat deze beter op de looproute ligt en er meer ruimte is voor extra parkeerplaatsen. De geplande drempel voor Zandbos 16 komt daarmee te vervallen;

  • 6.Het uitbreiden van de bestaande fietsenstallingen bij de Regenboog.

  • 7.Het instellen van voorrang voor het verkeer op het Zandbos op het fietspad dat uitkomt tussen de sporthal en de Tovercirkel, ter verduidelijking van de verkeerssituatie aldaar. Hiertoe worden bord B6 RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in art 80 RVV 1990 aangebracht bij het einde van het fietspad (Roosterbospad) naast Zandbos 159.

Het Liesbos tussen het Leenderbos en de busbaan is in de Wegcategoriering 2011 aangewezen als erftoegangsweg en wordt daarom met de schoolzone aangeduid en ingericht als 30km/h zone.

Naast bovengenoemde maatregelen zijn er de volgende maatregelen voor de 30km/h inrichting:

  • 1.De aanleg van bestrate plateaus met geel bovenvlak bij de kruisingen van het Liesbos met de Zandbos (2x), Savelsbos en Willemsbos;

  • 2.De aanleg van een drempel op het Liesbos bij het pad tussen Willemsbos 57 en 59.

  • 3.De 30km/h zone op het Zandbos, Savelsbos en Willemsbos evenals op het bestaande 30km/h deel van het Liesbos waar de busbaan ligt, wordt uitgebreid met het deel van het Liesbos tussen het Leenderbos en de busbaan. Hiervoor worden de borden A1 en A2 RVV 1990 met de opdruk ‘30’ en opdruk ‘zone’ op het Zandbos, Savelsbos en Willemsbos direct na de kruisingen met de Liesbos verwijderd en de borden A1 en A2 RVV 1990 met de opdruk ‘30’ en opdruk ‘zone’ op het Liesbos verplaatst van een locatie direct na de kruising met de busbaan thv Willemsbos 81 naar een locatie direct na de kruising met het Leenderbos thv Liesbos 180.

  • 4.Vanwege het verschil in de weginrichting op het Liesbos voor en na de busbaan komt hier aan beide zijde tijdelijk een 30km/h zone bord met onderbord 'herhaling'.

De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en met name de overstekende voetgangers en fietsers.

2.Verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor het regelen van de voorrang en het uitbreiden van de 30 km/h zone moet een verkeersbesluit worden genomen.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2014-100-003.

3.Voorbereiding

Op 4 maart 2014 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond op het wijkgebouw de Bosrank. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie vanaf 27 februari op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website en de betrokken partijen (scholen, wijkraad en wijkagent) hebben vooraf de plannen ontvangen.

Tijdens en naar aanleiding van deze avond zijn er 9 schriftelijke reacties binnengekomen, waarna het plan op 5 punten is aangepast: 4x over de fiets- en voetgangersoversteek op het Liesbos naast de sporthal (hiervoor is een middengeleider aan het plan toegevoegd), 3x tegen eenrichtingsverkeer op het Zandbos (dit is uit het plan gehaald en hiervoor in de plaats komen er 3 versmallingen bij de scholen), 1x schriftelijk en meerdere malen mondeling het slechte zicht vanaf het Liesbos op het verkeer uit het Savelsbos wat van rechts komt (een plateau op deze kruising is toegevoegd aan het plan), 1x geen drempel voor Liesbos 144 (in plaats van de drempel, is er een plateau op de kruising Liesbos-Zandbos aan het plan toegevoegd), 1x het verzoek om extra parkeerplaatsen naast de Regenboog i.p.v. de geplande drempel zodat zo min mogelijk verkeer langs de scholen rijdt (drempel is verplaatst en er komen voor Zandbos 16 extra parkeerplaatsen), 1x verzoek om palen tegen foutparkeren bocht Liesbos 172-Zandbos 2 (opgenomen in plan). Het verzoek om een drempel op het Liesbos t.h.v. Willemsbos 19 (3x) wordt nu niet overgenomen, omdat er al voldoende snelheidsremmende maatregelen komen op dit deel buiten de schoolzone waar ook niet overgestoken wordt. Ook de oversteek bij de busbaan verandert niet (2x verzocht), aangezien dit alleen gevaarlijk oogt, maar in objectieve zin niet gevaarlijk is. Bij de Tovercirkel (2x verzocht) komen geen extra parkeerplaatsen, aangezien het herinrichten van het parkeerterrein een grote investering is voor een beperkt aantal extra parkeerplaatsen. Daarbij zijn er in de omgeving nog parkeerplaatsen beschikbaar in de schoolspits en wordt er momenteel niet efficiënt geparkeerd.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 1 april 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit.

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 7 april 2014 vier weken ter inzage gelegd.

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit.

De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken.

4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging

Motivering Wegenverkeerswet

Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen:

  • 1.In eerste instantie:

    • a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.In tweede instantie ook voor:

    • a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b).

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door de verlaging van de maximum toegestane snelheid in verband met het uitbreiden van de 30 km/h zone. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. De verkeersveiligheid van het langzame verkeer, met name die van schoolgaande kinderen, wordt zwaarder gewogen dan de snelheid die het gemotoriseerde verkeer.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Doorgaand verkeer

(Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en wordt hiermee in hun belangen geschaad. De school is echter niet gelegen aan een weg, bestemd voor doorgaand verkeer. Bijkomend positief effect voor doorgaand verkeer is dat de oversteeklocaties door de maatregelen beter opvallen, waardoor de kans op een ongeval vermindert.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De oversteeklocaties worden beter aangeduid en de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. De verkeerssituatie wordt hiermee duidelijker en veiliger.

Parkeerders

De situatie op het parkeerterrein wordt verduidelijkt, waardoor de doorstroming op het terrein beter wordt.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, die door de maatregelen worden geschaad.

5.Bevoegdheid

De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

6.Besluiten

    • I.Het regelen van de voorrang bij de kruising Zandbos/fietspad(Roosterbospad), waarbij het fietsverkeer voorrang dient te verlenen aan het verkeer op Zandbos, door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en haaientanden zoals bedoeld in art.80 van RVV 1990.

    • II.Het uitbreiden van de 30 km/h zone op het westelijke deel van het Liesbos in Hoofddorp door :

      • het verwijderen van de borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur", op het Zandbos, Savelsbos en Willemsbos direct na de kruisingen met de Liesbos;

      • het verplaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur", op het Liesbos, van een locatie waar de busbaan de rijbanen van het Liesbos scheidt t.h.v Willemsbos 81, naar een locatie direct na de kruising met het Leenderbos t.h.v. Liesbos 180;

    • I.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op ..... 2014 (in te vullen na terinzagelegging).

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de Teammanager Wegen, Water en Verkeer

M.Ardewijn

Publicatiedatum voornemen in Staatscourant

Dit voorgenomen besluit is op 7 april 2014 gepubliceerd in de Staatscourant onder “Overige mededelingen aan het wegverkeer”.

Terinzagelegging

Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (7 april 2014) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Naar boven