Logo HaarlemmermeerHaarlemmermeer –ontwerp verkeersbesluit –Hoofddorp, IJweg, instellen schoolzone

N ummer 201 4 / 072212 (concept)

Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer zijn voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

1.Overwegingen

Aanleiding

De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid.

Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen.

Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast:

  • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording;

  • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen;

  • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties;

  • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden);

  • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten);

  • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders;

  • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren;

  • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties.

Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen.

Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren.

De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen.

Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria:

  • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers);

  • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone);

  • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat);

  • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam.

Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone IJweg in de wijk Bornholm in Hoofddorp in de zomervakantie van 2014 aan de beurt. De school zet zich actief in voor het behalen van het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel.

Met de betrokken partijen (school, wijkraad en wijkagent) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn:

  • 1.Er is geen veilige voetgangersoversteekmogelijkheid over de IJweg;

  • 2.Verkeer op de IJweg verleent geen voorrang aan het verkeer vanaf de Sparresholm;

  • 3.Daarnaast gebeuren er op de fietsoversteek van de IJweg nabij de school vaak kleine of bijna ongevallen, doordat de automobilisten de overstekende fietsers geen voorrang verlenen. Deze locatie is een officiële black-spot, dus vraagt het om aanpassingen.

Maatregelen en motivatie

De maatregelen bestaan, naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten uit:

1.Het plateau van de bestaande fietsoversteek over de IJweg wordt aan beide zijde verlengd.

Voor het plateau wordt extra waarschuwingsbelijning aangebracht en de knipperborden worden verplaatst, zodat de oversteekplaats voor zowel de voetgangers als de fietsers beter zichtbaar en daarmee veiliger wordt.

1.Op het plateau komt aan de noordzijde van de fietsoversteek een voetgangersoversteekplaats (zebrapad).

Hiervoor wordt markering aangebracht zoals bedoeld in art. 49 RVV 1990 en worden borden L2 RVV 1990 geplaatst, direct ten noorden van de bestaande fietsoversteek op het Sparresholm-/Graversbospad nabij IJweg nr. 1063.

  • 1.De oversteeklocatie op de Korte Belt bij de middengeleider wordt voorzien van een voetgangersoversteekplaats (zebrapad), zodat de voetgangers hier ook voorrang hebben en de oversteek beter opvalt. Hiervoor wordt markering aangebracht zoals bedoeld in art. 49 RVV 1990 en worden borden L2 RVV 1990 geplaatst voor de nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Korte Belt tussen de IJwegschool en het voetpad naar de Lovenholm.

  • 2.De 30km/h zone op de IJweg wordt uitgebreid naar de Korte Belt vanaf de schoolzonepoort. Hiervoor worden borden A1 en A2 met de opdruk ‘30’ en opdruk ‘zone’ RVV 1990 verplaatst op de Korte Belt, van een locatie direct ten oosten van de IJweg naar een locatie direct ten westen van de Sparresholm.

  • 3.Om de gelijkwaardigheid van de kruising IJweg-Sparresholm te benadrukken, komt er tijdelijk een extra geel bord ‘rechts gaat voor’ op de IJweg voor verkeer vanaf het zuiden.

De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en met name de overstekende voetgangers en fietsers.

2.Verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor het aanwijzen van de voetgangersoversteekplaatsen en het uitbreiden van de 30 km/h zone moet een verkeersbesluit worden genomen.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2014-100-002.

3.Voorbereiding

Op 3 maart 2014 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond op het raadhuis. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie vanaf 27 februari op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website en de betrokken partijen (school, wijkraad en wijkagent) hebben vooraf de plannen ontvangen.

Tijdens en naar aanleiding van deze avond zijn er 4 schriftelijke reacties binnengekomen, waarvan er 3 over de fietsoversteek gingen: 1x een positief geluid dat de fietsoversteek wordt aangepast, 1x de suggestie om verkeerslichten of kattenogen te plaatsen en 2x de suggestie om de knipperborden lager te hangen. De knipperborden mogen vanwege vandalismegevoeligheid niet lager hangen, maar ze worden wel verplaatst voor een betere zichtbaarheid. De noodzaak van het plaatsen van kattenogen en/of verkeerslichten wordt bij de evaluatie van de schoolzone IJweg opnieuw bekeken.

Naar aanleiding van een verzoek om een zebrapad op de oversteek voor de school en 30km/h zone uit te breiden op de Korte Belt, is het plan aangepast.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 1 april 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit.

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 7 april 2014 vier weken ter inzage gelegd.

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit.

De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken.

4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging

Motivering Wegenverkeerswet

Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen:

  • 1.In eerste instantie:

    • a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.In tweede instantie ook voor:

    • a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b).

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door de verlaging van de maximum toegestane snelheid in verband met het uitbreiden van de 30 km/h zone. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. De verkeersveiligheid van het langzame verkeer, met name die van schoolgaande kinderen, wordt zwaarder gewogen dan de snelheid die het gemotoriseerde verkeer.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Doorgaand verkeer

(Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en wordt hiermee in hun belangen geschaad. De school is echter niet gelegen aan een weg, bestemd voor doorgaand verkeer. Bijkomend positief effect voor doorgaand verkeer is dat de oversteeklocaties door de maatregelen beter opvallen, waardoor de kans op een ongeval vermindert.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De oversteeklocaties worden beter aangeduid en de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. De verkeerssituatie wordt hiermee duidelijker en veiliger.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, die door de maatregelen worden geschaad.

5.Bevoegdheid

De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

6.Besluiten

    • I.Door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en borden L2 RVV 1990 op de volgende locaties een voetgangersoversteekplaats aan te duiden:

      • op de IJweg in Hoofddorp, direct ten noorden van de bestaande fietsoversteek op het Sparresholm-/Graversbospad nabij IJweg nr. 1063;

      • voor de nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Korte Belt in Hoofddorp tussen de IJwegschool aan de Sparresholm en het voetpad naar de Lovenholm .

    • I.Het uitbreiden van de 30 km/h zone in Bornholm, door het verplaatsen van de borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur" op de Korte Belt, van een locatie direct ten oosten van de IJweg naar een locatie direct ten westen van de Sparresholm.

    • II.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op ..... 2014 (volgt na ter inzagelegging)

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de Teammanager Wegen, Water en Verkeer

M.Ardewijn

Publicatiedatum voornemen in Staatscourant

Dit voorgenomen besluit is op 7 april 2014 gepubliceerd in de Staatscourant onder “Overige mededelingen aan het wegverkeer”.

Terinzagelegging

Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (7 april 2014) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Naar boven